Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2945 ggr
diva
0

handmata bebisar?

Nu har Mia nedkommit med 3 levande och 1 död bebis. Mia själv mår inte bra. Livmoderframfall och jag tror inte hon kommer att överleva. Så jag ska försöka handmata ungarna som lever. Har fått tips om baby semp 1, men hur ofta ska dom små ha mat. Alla tips är välkomna och det är lite akut så snälla nån som vet svara snart. Gråter

Ska in med Mia till vetrinären nu och får se vad som händer.

[jejjas]
0

Fy vad tråkigt :( kan rekomendera dig att gå in på  oops marsvin där står mycket om just handmata ungar  http://oopsmarsvin.se/7d80efd1-36ec-4499-aa6c-47b6ea0f4100-29.html

En direkt länk till just den sidan om napnings tipps

Charlotta-B
0

Beklagar verkligen!

vi har själva en liten bebbe här hemma som vi handmatar nu.
Ger henne 1 gång i timmen dygnet runt. Har köpt kattungeersättning på djuraffären, KMR heter den.

Sedan har vi små pipper finns på apoteket 1 ml. lr kan man använda sked. Finns på PM och hjälper dej så gott vi kan.

Denna sidan är oxå bra att kolla lite på.

Vart bor du? Finns ingen i din närhet som har en hona med bebisar kanske?

Charlotta-B

diva
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Min andra hona har 4 bebisar, men hon vill inte veta av Mias småttingar. Har försökt, men det går inte.Tack för alla råd. Ska gå in och läsa. 2 av bebisarna är rätt stora, men den tredje är vädigt liten. Få se hur det går. Dom får bo i en transportbox i mitt sovrum tills vidare.

diva
0

Mia dog just. Hann inte till vetrinären heller. Hon förblödde nog för det var stora mängder blod i buren

Charlotta-B
0

Beklagar verkligen.

Hoppas du klarar ungarna, det är ett tufft jobb. men samtidigt väldig mysigt.
Finns gärna och hjälper så gott jag kan som sagt.

Charlotta-B

Charlotta-B
0

Just de, glöm inte att tvätta dom i baken så dom kissar och bajsar när du har matat dom.
Synd du bor så långt borta.

Charlotta-B

LenaWi
0

Handmata med Fortimel (skogsbär) finns på apoteken. Marsvin är inte skapta att matas med mjökprodukter.

Charlotta-B
0

Det kattungeersättnngen som vi har är även rekomenderat till andra djur. Vår lilla tjej gillar inte alls fortimel och gick inte upp nått g alls på det.

Blanda hö vatten som du kan ge dom lite med. så dom får i sej dom viktiga ämnena. Tar ca 12 timmar innan det är klart. Men är ba om dom själva inte äter hö.

Getmjölk är bra om du har nån som har getter.

Charlotta-B

diva
0

Tack alla. Håller er uppdaterade om vad som händer småttingarna. Ska gå och väga dom tre nu och vänta på att får hem ersättningen. Vi bor i en by utanför stan och har beställt med en som jobbar i stan. Han slutar 2 så jag hoppas att ungarna klarar sig utan mat tills dess.

Charlotta-B
0

Marsvin mamman släpper inte sin mjölk försen 12 timmar efter födelsen.
Kolla så dom har lite fina höstån dom kan tugga och smaka lite på om dom vill. Tvätta dom under tiden som mamma hade gjort.

Heltids jobb verkligen .

Charlotta-B

diva
0

#10 ok ska göra det. Jo jag vet. Jag handmatade en unge för länge sen, mne det var bara stödmatning eftersom mamman inte hade tillräckligt med mat åt sina 5 bebisar. Hoppas bara att det funkar. Ska lägga in lite hö åt dom

Charlotta-B
0

Jag håller tummara för dom.

Charlotta-B

Lixim
0

#7 Har du en källa på det?

Jag vet många uppfödare som matar med getmjölk/getmjölks pulver, komjölk, och så har vi oss som matar med kattunge ersättning.

Man får prova sig fram i mängd,tid och vad man matar med.

Fortimel t.e.x som alla rekomenderar passade inte vår tös alls, hon gick inte upp i vikt, hon tyckte inte om smaken och hennes mage mådde inte bra av det alls.

Medans KMR för kattungar funkar hur bra som helst, hon äter nu med bra aptit, magen är bätte och hon har börjat öka i vikt.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Royalz
0

Tycker du ska mata med fortimel. Det är vad dom flesta använder och jag nappade upp 3 ungar för ett år sedan vars mamma också dog av livmoderframfall.

Lixim
0

Jag menar inte att fortimel är dåligt, jag menar bara att vara beredd med mycket olika sorter. Så man inte sitter där sedan med en liten bebis som inte äter det man tagit hem och affärerna inte är öppna :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

diva
0

Jag ska köpa hem lite olika så jag ser vad som passar dom små. Jag vet att då jag stödmatade en unge för länge sen så använde jag baby semp och det funkade bra, men det är ju så länge sen. Vi ska in till stan imorgon så det får duga med baby semp tills dess eftersom det är det som min kompis som jobbar i stan ska köpa.

diva
0

Dom har klarat sin första natt. Har varit uppe varannan timme och matat och torkat rumpa. Det är ett heltidsjobb, men mysigt samtidigt. Hur länge måste man upp flera gånger på natten och mata och när kan mat börja introducera grönsaker åt småttingarna? Dom ska få hövatten idag som har legat i blöt sen igår. Hur mycket av det ska dom ha?

Charlotta-B
0

Skönt att dom klarat första natten :D

Våra får smaka på grönsakspure redan nu =) dom snaskar hö redan från första dagen :)

Ge dom lite du märker ganska snabbt på dom när dom inte vill ha mer. vår tös är nu fyra dagar och vi ger henne 1 gång i timmen dygnet runt, och hon äter nu 1 ml / tillfälle av sin ersättning. Sedan smakar hon lite gott i buren med :)

Charlotta-B

Royalz
0

#17 Det räcker att ge med 2-3 timmars mellanrum på dagen och 3 timmar på natten.

Jag matade mina var 3:e timme dygnet runt i 3 veckor. Kan säga att det var sååå skönt att få sova en hel natt när dom var färdigmatade ;)

diva
0

Ok

Har köpt hem fortimel nu, men ska jag byta eller ska jag fortsätta med baby semp. Lite kluven hur jag ska göra. Dom har lite diarre nu. Kan det vara av baby sempen tro. Hoppas ni kan svara på alla frågor. Jag vet ju som sagt ingenting om moderlösa bebisar och deras behov.

Lixim
0

När vi matade våran tös det första dygnet fick hon väldans diaree av fortimelen, så vi gav henne lite hövatten med fortimelen, det blev lite bättre dagen därpå, det försvann helt när vi började med kattunge ersättningen.

Kan det va att magen är ovan och måste vänja sig det första dygnet och därför de blir så lösa i magen?

Men somsagt detta är vår första  stöd uppmatade unge, så det finns säkert bättre tips.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

diva
0

Dom fick komma in i storburen idag. Där går ju Bronja och hennes 4 ungar. La in klöver och grönsaker i buren och minstingen tuggade lite klöver. Vad glada dom blev över lite sällskap och att dom får lära sig lite av dom andra. Kommer att ha dom i transportboxen på natten då det blir smidigare för mig att mata istället för att måsta gå ner i källaren. Dom verkar må bra, men har inte gått upp i vikt, men inte gått ner heller. Få se nu när dom lär sig lite av sina halvsyskon. Minstingen lyckades till och med få till ett popcorn skutt. Såg helt gudomligt ut.

Lixim
0

Vi gör samma sak, en liten transportbur i sovrummet på natten och sedan med flocken på dagen, den sociala biten är ju väldigt viktig.

Vår lill flicka stod också still i vikt den första dagen, sedan började den sakta gå upp. nu har hon gått från 68g till 78 g på 5 dagar. Det är nu på sista tiden som vikt uppgången går fortare.

Sålänge dom är pigga och vill äta så är det okej :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Arinah
0

Senaste kullen som jag handmatade fick både Babysemp 1 och Fortimel skogsbär. De var dåliga i magen under en period och fick då Proviva. Det var olika vad de föredrog. I början ville en ha enbart Fortimel, en annan Babysemp och den tredje som matades tog båda. Senare gillade alla allt de fick. Babysemp var väldigt bra i början då det är mer tunnflytande.

Håller tummarna för alla bebisar, det är ett slit, men så härligt när det går bra. Det är ju en begränsad period ändå. När de växt till sig kan de ofta dricka själv från fat.

Det verkar som det funkar bäst med låga kanter på fatet, typ blomfat.

diva
0

Jag har köpt hem Fortimel så vad jag undrar om man kan variera eller ska man hålla sig till en sort. Diarren har nästan försvunnit. Jag sitter och tittar på bebisarna i stor buren, Dom 3 jag handmatar och Bronjas 4 bebisar och jag blir så glad då jag ser att Bronjas ungar umgås med dom andra 3. Till och med Bronja accepterar bebisarn så dom får lite trygghet av en annan vuxen marsvinsmamma. Tror inte hon diar dom, men bara att dom får lite närhet betyder mycket.

Tack gode gud att ni finns och hjälpt mig i denna svåra stund.

Som #24 du säger så är det en begränsad tid och överlever alla så skulle jag bli så otroligt lycklig.

Lisa-F
0

Hoppas verkligen det går bra för dig och ungarna! Stor eloge till dig, du verkar vara en sann djurvän, vilket är kul att se eftersom att alla inte har ett lika gott hjärta, tyvärr.

Jag håller tummarna till tusen för er alla!

Skulle vara jättekul att få se några bilder men jag förstår att du har fullt upp :)

Med Vänlig Hälsning Lisa

"I världen är Du bara en person,

men för någon är Du hela världen" -83an, familjeliv

diva
0

# 26 Tack så mycket. Jag kan ju inte låta dom 3 dö bara för att dom förlorat sin mamma. Det är jobbigt, helst på natten. Det är som att ha småbarn igen, men det är väldigt mysigt samtidigt. Jo jag ska ta kort på dom idag och sätta in. Dom mår ganska bra. Dom går inte upp så mycket i vikt som jag ville dom skulle göra, men dom har börjat äta lite grönsaker och hö och klöver som jag plockar in till dom. Dom trivs verkligen då dom får vara i storburen med sina halvsyskon och extra mamma. Dom är så otroligt söta och jag håller verklige tummarna att dom ska överleva.

Nattmys med grisarna är ganska trevligt.

Charlotta-B
0

Vad skönt att höra att dom klarat sej än.
Ja det är jätte jobbigt, Jag och min sambo sover i skifft här hemma för att vi ska få sova nått.

Men precis som du säger , de är underbart! :D

Charlotta-B

diva
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer några bilder på dom små. Först ut är lillkillen som väger idag 76 gram

diva
0

Sn den andra killen som väger 108 gram idag

diva
0

Till sist tjejen som ska stanna hos mig om hon nu överlever och hon väger också 108 gram idag

Charlotta-B
0

Vad fina dom är! Och bra vikt har dom med =)

Charlotta-B

diva
0

Nu har dom två större börjat äta lite grönsaker, men lillingen vill inte äta alls. Han är bara på alla andra marsvin och försöker dia. Ska jag oroa mig eller kommer han också äta grönsaker så småningom. Ska jag ge honom mer ersättning så han klarar sig.

Charlotta-B
0

Han börjar nog så småning om . Hur mycket ger du dom att äta nu / gång?

Charlotta-B

diva
0

Han äter inte mer än 2 ml varje gång och jag ger var tredje tmme på natten och var 2 1/2 timme på dagen. Han har gått upp 1 gram sen igår. Han vill inte ha mer än det jag nämnde. Då spottar han bara ut det. Han är otroligt pigg i övrigt och skuttar omkring med sina syskon och fostermor. Något råd? Tätare måltider kanske just för honom iallafall

diva
0

Dom är ju 5 dagar idag och då tycker jag ju dom ska börja gå upp i vikt. Dom andra 2 ökar inte så mycket heller, men lite mer än minstingen. Provade fortimel, men det gick inte alls. Det vill dom absolut inte ha. Så dom får baby semp 1 nu.

Charlotta-B
0

Våran lilla tjej är 8 dagar nu, och hon äter mellan 2 & 2½ / måltid. och vi ger en gång i timmen hela dynet.

testa med kattungeersättnng, vi gav fortimel och det gav inget resultat alls på vår tjej, men när vi började med kattunge ersättningen så har hon börjat gå upp i vikt, hon är piggare och hon har även börjat testa hö, och grönsaker mer och mer för varje dag.

Syn att du bor så långt borta annars kunde vi testat med våran hona som har bebbe.

Charlotta-B

diva
0

#37 jättesynd tycker jag med. Vad är det för kattunge ersättning som du använder? Det finns väl lite olika där tror jag.

Charlotta-B
0

Vi använder det som heter KMR vi köpte det i djuraffären, denna sort är även rekomenderad för andra smådjur, och vi blandar till och så har man några måltider, och burken förvarar vi i frysen. Håller sej bra där :)

Vissa apotek kan ha denna sort hemma, vet att vårt apotek kan ta hem det åt oss om vi vill detta.

Charlotta-B

Charlotta-B
0

Sedan använder vi 1ml pipetter som man kan få på apoteket. Droppar väldigt sakta och funkar toppen för oss.

Charlotta-B

diva
0

Vi har ingen djuraffär här, men ska testa på apoteket.

Charlotta-B
0

Gör det :) dom kanske kan bställa hem om inte annat.

Charlotta-B

diva
0

Japp vi får se hur det går. Ska ändå försöka ge honom lite oftare och se hur han mår

Charlotta-B
0

Ja låter ba, 3 timmar låter för mej väldigt länge, dom har inte så stor mage.

Charlotta-B

Royalz
0

#44 2,5-3 timmar är det "normala" när dom är över 1 vecka :)

diva
0

# 45 Dom är 5 dagar idag

Royalz
0

#46 Ja men då räcker det med ca 3 timmar imellan om dom är pigga. Men den lilla kanske behöver lite oftare om han är slö?

diva
0

#47 jo det var det jag tänkte också.

Sandra-B
0

När jag matar ungar ger jag normalt var till varannan timme på dagen och ungefär varannan på natten till att börja med (varierar lite från kull till kull, vissa ungar äter mer per gång och klarar sig längre mellan matningarna medan vissa äter mindre var gång och behöver få oftare- gäller att se till var bebis/kull).

Jag tycker att man märker rätt lätt när det är "okej" att utöka tiden mellan matningarna, när bebis inte är speciellt intresserad av maten eller snabbt tappar intresset så är det (enligt mig iaf) för ofta, däremot slänger de sig i "panik" över maten (är så "på" att de knappt kan komma igång att äta) så (anser jag) att det har gått för långt mellan maten.

Jag matar alltid mina bebisar med fortimel (skogsbär) på tesked, när de är runt tio dagar eller så börjar jag blanda i lite havrekli i fortimelen (mycket lite i början) och därefter ökar jag mängden havrekli försiktigt så att de när de är typ 14 dagar äter havrekligröt blandat med fortimel vilket underlättar matningen något extremt.

De ökar i vikt bättre (även om de står still/ökar mindre än "normalt" precis när havreklin introduceras), det mättar längre och de kan äta själva från ett litet "fat" (jag använder små lock från glaskonserver) vilket innebär att flera ungar (om man nu matar mer än en) kan äta samtidigt (vilket innebär att man sparar in tid) och de klarar sig i princip själva på natten (bara att sätta in fortimelgröt i buren innan man lägger sig och sen byta en gång eller så vilket går rätt snabbt).

Nackdelen med fortimelgröten är att de kladdar ner sig väldigt och man behöver torka av dem med en fuktig trasa eller så (jag har fått "skölja av" vissa ungar- inte på samma sätt som man badar vuxna utan mer som att blöta min hand och gnugga dem med den, lite svårt att förklara…).

Hopppas att jag fick med allt jag ville få med, orkar inte riktigt tänka nu när jag vaknade framför datorn efter att ha sovit en stund… ;-P

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Royalz
0

#49 Fast mina har då huggit hej villt och kastat sig på sprutan oavsett om det varit 1 timme eller 3 timmar sedan matningen ;-)

diva
0

#49 Tack det var bra information. Har provat fortimel skogsbär, mne det vägrar dom äta så jag gick över på baby semp 1 och det gillar dom skarpt och är bra i magen också, så jag törs inte byta igen för då kanske dom slutar äta igen. Såg just att minstingen åt lite klöver som jag plockat i åt dom och det får dom varje morgon. Dom har ökat i vikt nu sen igår och jag försöker även mata den lilla för hand med både vitkål. paprika och även liiite gurka och det gick ner. Hur gör man kligröt? Så kan jag prova det också.

Charlotta-B
0

Köp, kli. Vi andvänder krusakli. Sen blandar du det med vatten till du får den konsistens du vill ha :)

Charlotta-B

diva
0

#52 tack tack. Ska handla hem det.

diva
0

Jaaaa lillingen åt lite grönsaker nu ikväll.

Charlotta-B
0

yiiiiipiiiiii !!!! :)

Charlotta-B

Sandra-B
0

Okej, det gör inte mina (om man bortser från precis i början när det känns som om de måste hugga i så att maten inte försvinner).

Kan förstå att du inte vågar byta om de inte gillar fortimelen och baby sempen fungerar. Vill du ändå testa kan du börja med att blanda i minilite fortimel i baby sempen och sedan öka mängden lite efterhand, då brukar de vänja sig vid smaken och så.

Till kligröten använder jag havrekli (är mer kalorier än i kruska- och veteklin) och sen blandar jag det med fortimel (så att de får i sig näring och kalorier, jag rekommenderar att man blandar klin med det som man matar dem med- baby semp i ditt fall) till lagom konsistens. Dock börjar jag med endast minilite kli i början (så att det fortfarande är oerhört rinnigt med några små klibitar i bara om man säger så) så att de vänjer sig vid att det blir lite att tugga och jag gör den aldrig så tjock som jag gör till vuxna eftersom jag upplever att bebisarna äter bättre när det är en lösare konsistens.

**SMF 237 Sweet Dream's 

diva
0

Idag väger lillkillen 84 gram och den andra killen 119 gram och tjejen 122 gram. Vad glad jag blev då jag vägde dom i morse. Det känns nästan som om det vänt nu och att det kommer fortsätta öka i vikt. Det är bara att hoppas och hålla tummarna hårt. I morgon ska jag in till stan och handla lite kli och grejer till dom små och givetsvis får dom följa med mig så jag kan mata dom hos min mamma. Vill inte lämna dom utan mat så länge.

diva
0

Har nu matat i drygt en vecka med baby semp 1. Minstingen går inte upp i vikt så mycket som jag vill. Han väger 88 gram och hans syskon väger 130 gram. Såg nu också att han tappar hår. Han har kala fläckar på ryggen. Kan det vara baby sempen han inte tål. Vad ska jag ge i stället. Ska jag prova fortimel på honom kanske. Behöver hjälp ganska fort.

Linnet
0

Jag använder havregryn till kligröt och ibland vetekli också.

Lixim
0

Testa KMR. Det funkade jättebra för Amy. Inte förrens vi började med det gick hon upp bra i vikt. Funkar de inte så gör ju inte det nåt, men det är värt att testa. Get mjölk har jag hört en del matar med. Vi försökte få tag på getmjölk men vi hittade inte nåt.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Sandra-B
0

Det är väldigt vanligt att handmatade bebisar tappar päls, så länge han inte verkar vara besvärad av det skulle jag inte oroa mig för det.

Jag matar alltid mina bebisar med fortimel och tycker att det är kanon, brukar börja blanda i havrekli i den när de är runt tio dagar (minilite i början och öka lite åt gången så att det till slut, efter typ 4 dagar eller så, är som en relativt lös gröt som de kan äta från fat själva).

**SMF 237 Sweet Dream's 

diva
0

Jag provade fortimel, men han vägra äta det. Just nu sitter han på min mage och tuggar lite gurka.

#61 ok han är inte besvärad av det. Tack. Han är väldigt pigg och busig

diva
0

Gubben var till stan idag och han köpte fel baby semp. Han köpte 2:an. Kan man blanda den med baby semp 1 eller är den för kraftig.