Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 6204 ggr
Lyan
0

Svårt att andas

Birk har svårt att andas! Jag märkte det i tisdagskväll och var hos vet. på onsdagen där han blev lyssnad på (deras röntgen var sönder) och fick baytril under huden och med hem.

Igår var han rätt pigg och åt själv framtill runt 23-tiden tror jag, då böjade han bli slö och slutade äta, började direkt ge Critical Care och har försökt få tag på vet. sedan i morse!

Han andas med väldigt korta och "hårda" andetag, lite biljud ibland.

Jag har lämnat meddelande hos vet. nu och hoppas de ringer upp snart!

Är det någon som har några tips eller har varit med om samma? Blev marsvinet frisk eller dog?

Blomkrukan
0

Det påminner lite om min Molly och hon dog tyvärr i början av året pga det.

Mina gamla trådar, 1 och 2.

Men jag hoppas att Birk har något annat problem!! Lycka till!

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Beklagar att Molly inte klarade sig :'(

Såg att du hade skrivit om vätska i lungorna och hjärtfel. De tankarna snurrar här också eftersom han inte låter så mycket utan mest andas snabbt och hårt.

Vet. ringde inte upp :''( Nu finns ingen vet. förrän på måndag! Vet inte vad jag ska ta mig till!

esvard
0

Mitt marsvin andades konstigt också, precis som ditt. Men enligt vet. som jag går till så var det en infektion som påverkade andningen, hon hade 39 graders feber!!!

Hon fick antibiotika mot detta i tio dagar och är i dag en frisk och pigg tös.

Sandra-B
0

Det påminner lite om hur jag hittade en av mina pojkar för några månader sedan när jag skulle ge dem kvällsmat.

Han låg i sin bur och andades väldigt ansträngt och det lät emellanåt- reagerade inte på någonting i princip.

Tog såklart ut honom och kollade genom honom, tryckte in lite paprika (hans favoritgrönsak) i munnen för att se om han reagerade men nope.

Satte in honom till en av mina honor (som jag skulle låta para ungefär så och där han var en av hanarna jag funderade på att använda) mest för att se om han reagerade och blev piggare på grund av det.

Han reagerade inte mer än att han precis knorrade till innan han la sig igen och jag var i princip säker på att han skulle dö under natten.

På förmiddagen när jag kom in till grisarna så levde han fortfarande och han var piggare, andades fortfarande ansträngt men var på benen och snackade lite med frun. Sprang ner och skar upp lite paprika och han tuggade i sig flera bitar (dock inte lika snabbt som vanligt). Efter någon dag (kommer inte ihåg hur många) så var han i princip som vanligt igen, bara betydligt tunnare och mer benägen till att sova, speciellt väldigt djupt.

Han lever fortfarande, han har inte gått upp i vikt utan är fortfarande tunn men han äter både hö, grönsaker och kraftfoder och han är fortfarande mer trött än vad han var innan även om han inte sover lika djupt längre. Han lyckades heller inte para honan trots att de gick tillsammans rätt länge så en annan gosse fick ta över där ;-P

Hoppas att det löser sig för din kille!

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Lyan
0

Han är lite piggare, men samma andning och äter inte själv. Däremot knapprar han på buren, något han aldrig har gjort innan så jag misstänker att han kanske har ont i magen, de kan ju få det av baytril :-( Han får CC och proviva och det går ner utan protester, han försöker inte spotta utan tuggar och sväljer :-D

Alla fönster i lägenheten är stängda så här är kvavt som attan men det lever jag gärna med för Birks skull!

esvard
0

#5 bra att han är lite piggare, hoppas att han blir bra snart!

Blomkrukan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Snällt av dig : ) Saknar henne massor fortfarande, ibland ångrar jag att jag inte kämpade för att få henne bättre men det kändes som om hon redan hade gett upp.

Irriterande att inte vet ringde upp : ( Dåligt av dom! Jag hoppas verkligen att Birk fortsätter bli piggare och att inget händer under helgen när det är svårare att få hjälp.

Den där andningen påminner om Mollys andning, tyvärr. Men det lät när hon andades, hör inte så mycket av hans biljud med det kan iofs vara svårt att fånga upp på video.

Vi håller tummar och tassar att han blir bättre! : )

Skickar med en bild på mitt lilla havregryn Molly. Bilden togs samma dag hon somnade in…

[hehlenaaa]
0

Krya på honom!!

Lyan
0

Han verkar ha mer ont i magen :-( Finns det något man kan göra för att få det mindre ont? Kan tänka mig att det är från baytrilen men även att magen stannar till när han inte rör sig

Nu biter han  i filten igen! Gjorde det förra matningen också, tror det är magen som är jobbigast för honom nu :-(

#7 Naaw, sötstumpan! Du gjorde vad du kunde och det är det viktigaste!

Ja, hade gärna sett att de ringt upp men troligen hade de massor att göra för de brukar alltid svara i telefonen annars

Birk låter inte så mycket från lungorna, han mest stånkar.

[hehlenaaa]
0

#9- du tror inte att du på något sätt kan få honom att röra på sig?

Lyan
0

Jag släppte faktiskt ner honom på golvet efter jag skrev. Han går hukad, ser verkligen ut som det är magen men nu sitter han på golvet och tuggar på lite hö :-D Det är det första han har ätit utan tvång sedan igår! Åh, hoppas det är för att antibiotikan börjat verka och att det inte är något annat fel på honom!

Vet inte vad jag ska göra utan min gammelman :'(

[hehlenaaa]
0

TS: är han mycket gammal?

Lyan
0

Han är 4,5år så han är egentligen bara medelålders men eftersom han är äldst av killarna blir han ändå gammelman <3

Fridaaaa
0

Skinnys räknas ju till gamla tidigare än pälsade marsvin eftersom dem i regel (säger inte alla) inte lever lika länge.
Hoppas allting går bra med honom.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

#4 Glömde svara på ditt inlägg. Skönt att din kille lever! Hoppas han blir sitt vanliga jag snart också!

#14 Jag vet faktiskt inte riktigt vad jag ska tro om det, har också hört det på flera håll men har även hört att tex avelshanar dör av ålder vid 3år för att de skulle vara utslitna. Har hört om både skinnys som dött tidigt och som har dött sent så jag hoppas att Birk hör till de sistnämnda!

Fridaaaa
0

#15 Ja jag vet inte :) Ibland vet man inte vad man ska tro, men det var någon som sa till mig att skinny dör tidigare för att dem måste jobba mer för att hålla värmen, men vet inte riktigt :)

Lyan
0

#16 Ja, det är en av dem som jag har hört. Kan tänka mig att det kanske stämmer om de hålls kallt utan värmekälla i buren så att kroppen ständigt måste jobba på högvarv för att hålla tempen uppe

Fridaaaa
0

#17 Ja inte alls omöjligt.
Jag kanske är ett skinny? haha fryser jämt xD

Blomkrukan
0

Hur mår Birk idag? : )

Lyan
0

Birk är död :''( Han tuggade i sig både liite morot och kligröt förutom CCn som jag gav honom innan jag gick och la mig och nyss hittade jag honom i honburen. Han hade hoppat ut och han har ALDRIG i hela sitt liv gjort en ansats till att ta sig ut! Inte ens när han var yngre och bodde bredvid honorna med bara ganska lågt nät imellan. Han hade dessutom hoppat från den högsta sidan.

Sov sött Älskling  Gråter

Fridaaaa
0

Vila i frid underbara Birk<3

[linneasandberg]
0

nej vad synd ! :( 1 tyst minut för Birk.. <3 V.I.F

Sanni
0

Oh nej, stackars honom. Vila i frid Birk

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

[donkeyqueen]
0

Sov sött finaste Birk Rynkar på näsan Beklagar!

[090403]
0

Vila i frid  Rynkar på näsan

Lyan
0

Tack alla! Känns verkligen tomt utan min älskade Birk! Jag fattar inte att han faktiskt är borta :'''( Han har varit en stor del av mitt liv i över 4år och vi har gått igenom massor ihop!

mjuhm
0

Beklagar! Gråter

Vile i frid finaste Birk.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

Lixim
0

beklagar Rynkar på näsan

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Aristarcos
0

Beklagar att det gick som det gick, märkligt att han hoppade ut så där bara.

Lyan
0

Om han fick ont i magen igen kanske han hoppade ut för att försöka fly från det onda, eller om det var vätska i lungorna och det blev värre under natten trots att han andades lite bättre innan jag gick och lade mig, att han fick panik

Vad det än var så känns det fruktansvärt att veta att han var så rädd att han hoppade handslöst när jag låg och sov bara ett par meter ifrån utan att vakna :'(

Just där han landade är det drygt 10cm spån så jag är rätt säker på att det inte var fallet som dödade honom :-(

Fy, vad jag saknar min farbror :''(

Blomkrukan
0

Neejj!! Gråter Så sorgligt! Beklagar verkligen!

Vila i frid söta Birk!

EvaLuna
0

Åååå…. så tråkigt! Lilla Birken :´-(

godisgrisen
0

Gråter

Lyan
0

Trots att jag har flera marsvin som bott här lika länge som Birk är det ändå honom jag har mest minnen av. Jag har många minnesluckor efter mitt självmordsförsök men Birk minns jag! Vi har gått igenom så mycket ihop, både sorg, glädje och äventyr. Han har varit med på kaninutställning sittandes i min handväska, på min praktik, på öppet hus, petfinal på NM och åkt både moped och cykel. Han har charmat så många som varken gillar marsvin eller nakendjur att jag har tappat räkningen! Istället för "usch, nakna djur är så fula!" låter det nu "usch, nakna djur är så fula! Utom Birk! Han är så söt och mjuk!"

En annan sak som gör honom speciell var hans band med Mattis, de köptes bägge två på samma ställe!

Blomkrukan
0

#34 Kan tänka mig hur du känner. Molly, tillsammans med Polly, hjälpte mig genom en djup depression med många dumma tankar och en del försök. Jag tror att det är mycket pga dom  jag lever och mår bättre idag.

Dom gav mina dagar rutiner och gjorde så jag gick upp på morgonen. Livet fick en mening genom att dom små grynen fanns i mitt liv : ) När jag var inlagd höll jag på att längta ihjäl mig efter dom så jag såg till att sköta mig.

För vissa kanske det är svårt att förstå hur ett så pluttigt och meningslöst djur enligt vissa, kan vara så otroligt duktiga på att trösta och lyssna dom dagar som fortfarande är jobbiga.

Vi får försöka minnas att Birk, Molly och alla andra grisar som vandrat vidare finns någonstans däruppe och springer och hoppar på en evigt grön äng och en dag kanske vi åter får träffa dom…

Kram på dig!

Mixxie
0

Vila i frid fina Birk…Gråter

Besök min blogg! :) 

http://sporthund.blogg.se/

Atensia
0

Usch vad sorgligt! vila i frid Birk <3

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se