Blivande grismatte :)
Hej!
På Lördag ska jag åka upp och hämta mina första grisar :) Det är två hanar, en black/white sheltie och en golden/goldenagouti/white teddy!
Just nu försöker jag läsa på som en toka! Men det är en sak jag inte riktigt får gerepp om.. där många säger olika!
Jag har förstått det som att basfödan är hö samt grönsaker av olika sorter för cvitaminens skull. Har redan hittat en bonde i närheten som många tipsat om, som säljer hö så där ska jag köpa höet iaf :) Men räcker detta? Grönsaker och hö? Även för marsvin som är leveransklara och fortfarande växer? Har läst om oxbow, ska man ge det när dom är unga och fortfarande växer? Hur länge isf?
Oj många frågor, men vill gärna ha saker klart för mig innan grisarna kommer hem :)
Jag gav mina, och gör fortfarande, hö, grönsaker och i stället för oxbow eller nått annat torrfoder så ger jag kornktoss och lite havregryn blandat med varandra. Kornkross finns att köpa i vanlig mataffär. Men man kan oxå välja att köpa havre eller vetekross. Jag kan inte riktigt svara för vad som är bättre än det andra men det kanske nån annan kan göra…? :)
Marsvin som växer ska ha fri tillgång till foder t.ex pellts :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Marsvin äter ca 20 timmar om dygnet och är gjorda för att äta kalorifattig, fiberrik kost. Risken med att ge dem för mycket pellets är att de äter för lite hö, som de behöver för att hålla sina tänder och sitt matsmältningssystem i bra form. En av mina honor klarade av att äta upp sig från 843 till 1230 gram på 80% hö och 20% grönsaker!
Enda gången jag gett någon av mina egna pellets är när min kastrat hade svårt att hämta sig efter kastreringen och då strödde jag ut pelletsen i spånet så de fick leta efter den. Ett sätt att förena nytta med nöje!
På Humlans marsvin kan du läsa om allt vad dina marsvin behöver. Det är min favoritsida som jag själv hade stor nytta av när jag var ny på marsvin.
Lycka till med dina små killar!