Byta mjölkersättning?
Har gett mina pluttar baby semp 1 och 2 av bebbarna ökar bra i vikt, men den tredje går inte upp så mycket. Han äter mellan 2-4 ml per måltid och provar jag att minska tiden mellan måltiderna så vill han inte äta. Får hem kattungeersättning KMR i morgon. Tänkte höra om det vore en ide att byta och se om han behöver mer näring eller ska jag fortsätta med baby semp. Kattunge ersättningen är ju väldigt dyr, men tycker ni jag ska byta så gör jag naturligtvis det. Skillnaden i vikt är 165 gram för 2 av dom och 100 gram för den tredje. Han vägde bara 74 vid födseln. Alltså 2 har gått upp 55 gram på 2 veckor och den lille har gått upp 26 gram. Hur ska jag göra? Han äter lite grönsaker och hö och jag ska köpa hem havrekli imorgon och göra gröt

Jag hade precis likadant i min senaste kull nu.. Dock hade ju dom sin mamma kvar, men två av systrarna ökade i jämn takt, medans den tredje systern fick jag hjälpa till att mata lite. Hon är fortfarande mycket mindre än sina systrar, men så länge hon fortsätter gå upp är jag inte orolig :)
Ang, om du ska byta ersättning eller inte kan jag inte svara på. Jag brukar bara köra med fortimel.
Mvh Alexandra
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har testat fortimel, men han vägrar äta det tyvärr. Hoppas nån annan kan svara på om jag ska byta eller inte.

Jag skulle nog testat att byta, men införa det lite långsamt över ett par dagar.
Mvh Alexandra
ok. jo det förstår jag.

Hoppas det går bra för din bebbe iaf, oavsett vad du väljer att göra :)
Mvh Alexandra
Jag skulle nog byta. Antingen är det för lite näring i maten eller så tar de inte till sig näringen riktigt som de ska. Bebisarna borde väga mer nu och framför allt den minsta. 26 grams ökning är inte mycket även om viktökning hos handmatade oftast går långsammare än hos de som diar.
Jag använder bara Fortimel jag också så jag vet inte riktigt hur det funkar med Semper. Däremot är bebisar ganska envisa och de väljer oftast att hålla fast vid den mat som de fick först. Jag hade en bebis som under första dygnet fick en slags näring som är för kaniner (vatten, socker, salt) som ska ge en boost igång. Bebisen ville sedan inte ha något annat och förstår ju inte själv att det är för lite näring i den för att kunna växa. Vill man byta får man vara lite envis första matningarna och sedan svänger de om och mumsar glatt i sig av den nya sorten!
Lycka till med bebisarna!
# 6 Då blir det nog så. Ska på apoteket i morgon för dom var tvungen att beställa hem. Jo jag tycker också att ökningen borde vara större. Dom andra 2 växer ju så det knakar. Den lille har även tappat hår på ryggen och ser ut som en liten rugguggla fast sötare. Får också hoppas att det går bra.
Tack alla för lite uppmuntran i all trötthet. Det behövs alltid
#7 En av nackdelarna med handmatning är att bebisarna inte alltid ser allt för "vackra" ut. Men det rättar till sig sedan! Pälsen kan ofta tappas i omgångar men slutar oftast när de komemr upp i ålder så att de äter själva. Så fort de får i sig all näring de behöver så kämpar pälsen ifatt helt enkelt.
Kämpa på! Jobbigt kan det vara, men bebbarna kommer att bli riktiga charmörer när de växer upp! ;)
(Skickar med en bild här på Emmot när han var 2 veckor och har sin matstund med Fortimel)
#8 snuttestund.
Jo jag är helt förälskad i lilleman, men kan inte behålla honom tyvärr. Har redan flera hannar och har inte plats för fler. Det kommer att göra ont då han försvinner, men jag behåller honan i kullen iallafall. Då man kommer in i marsvinsrummet så kommer dom springades och står på bakbenen i iver. Lilleman brukar hoppa upp på mysrullen och stå där på bakbenen. Iblan håller inte balansen riktigt och han trillar och slår nästan kullerbyttor. Han är så söt.