Dräktig hona, ihopsättning?
Kan man släppa in en dräktig hona till en stor flock på 7 med kastrerad hane. Eller kommer den kastrerade hanen ge sig på ungarna?
MVH Erika :)
Jag kommer inte våga ha en kastrat tillsammans med ungar igen. Den jag hade (han är död) gav sig på en liten unge och bet tag i öronen och kastade runt den.. Inte en gång utan 3 gånger med några dagars mellanrum. Det blev stora hack och det blödde massor.
Nu vet jag inte om det var för att han hade något fel i huvudet eller varför han gjorde så.. men jag kommer inte ha någon mer kastrat tillsammans med honor med ungar.
Tror inte det är någon fara, dock beror det på hur långt i dräktigheten hon är, annars kan det bli stressigt för henne:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#1 oj, det lät inge vidare alls. #2 hon är ungefär 5 veckor gången så halva dräktigheten.
Hanen kan ge på sig ungarna eller så bryr han sig inte ett dugg, vissa kastrater har jag hört fått fnatt när det kommit bebbar till flocken, som #1;s hane. Inte så trevligt. Är hanen väldigt på;ig skulle jag ha låtit henne föda ungarna, och när de blivit 2-3 veckor testat att sätta ihop hela flocken.

Hmm… Då kanske man Kan flytta hanarna tills bebisarna är större.
Men herregud, vad är det för hanar som får fnatt?? De låter ju inte riktigt friska! Det är ju helt och hållet naturligt att hanen är tillsammans med honan och ungarna, hanen är ofta väldigt snäll med ungarna - det är iaf min erfarenhet. Skulle någon av mina hanar få fnatt av ungar så skulle han avlivas direkt, för det anser jag inte vara ett sunt beteende någonstans.
Var går gränsen för vad som är ungar egentligen? Vågar man sätta in sina 4-veckors hos sin pappa då, eller är det en dum idé?
Nästan så att jag får fnatt nu, när jag hör om så pass elaka hanar. Fy sjutton!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#6 Att kastrera är ju verkligen inte naturligt och det kan ge en hel del knepiga beteenden.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#7 Enligt mig ska inte kastration ge upphov till omotiverad aggrissivitet och ren galenskap. Mina kastrerade hanar har varit som vilka hanar som helst, marsvin är ju kända för att inte sluta med sina parningsdanser och inte heller bli "lugnare" eller på något annat sätt påverkade av kastration.
Det SKA inte vara farligt att ha kastrater tillsammans med honor och deras ungar. Och jag funderar fortfarande på vart gränsen på vad som är ungar går, borde inte kastraterna kunna få samma "anfall" på sina honor? Eller på t ex 5-veckorshonor?
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin