Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1488 ggr
tantnett
0

Viktminskning sommartid.

Flera än jag som märkt av att marsvinen minskar i vikt sommartid?

Orsaken till detta tror jag är att då man plockar in mycket grönfoder så ratar dom pelletsfodret.

Nu talar jag inte om några drastiska viktminskningar, snarare att dom blir lite mera slimmade från vinterhullet. Skrattande

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Fridaaaa
0

Inte mina, mina har istället ökat i vikt haha :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Maijah]
0

Dom satsar ju självklart också på "Beach 2011"! Flört

Hehe, nä men jag märkte också det på mina förut faktiskt, på vintern var de liite rundare, och sen lite slankare på sommarn :-) Kan ju vara så att de äter mer på vintern också, för att hålla värmen - de blir rundare.

tantnett
0

#2 Ja man skulle kanske själv satsa på gräs och maskrosor sommartid. Haha. Cool

Om jag inte hade vägt mina marsvin cirka var tredje vecka så hade jag nog ej heller reagerat på att dom minskar i vikt under sommarmånaderna, och även observerat att dom åter ökar i vikt vintertiden.

Fridaaaa
0

Det är nog olika från marsvin till marsvin, mina har blivit rundare om magarna:)

Blomkrukan
0

Mina blir rundare på sommaren verkar det som… Konstigt : /

imoon
0

#4 Mina medGlad Eller ja, runda och runda, de har fått bättre och stadigare hull.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Fridaaaa
0

#6 PRecis som mina då Glad

mjuhm
0

Mina ökar :)

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

[Maijah]
0

#3 Hahaha yes Tungan ute

Hmm ja, det är nog lite olika från marsvin till marsvin då, verkar det som. Men det är ju inga gigantiska skillnader i vikten heller såklart.

godisgrisen
0

Mina minskar helt klart. Troligen beror det mest på att vi är vid stugan tre veckor varje sommar och då får de färskt gräs och hö som vi slagit på vår tomt jag tror inte det är lika näringsrikt som det hö jag köper. Så äter inte mina så mycket grönsaker på sommarn jag ersätter det med gräs. Främst är det väl att de inte får morötter vilket de får nästan dagligen på vintern. Nejdå magra blir de inte på sommaren med de bantar lite och de flesta behöver det… hrm…

[donkeyqueen]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mina två hanar brukar minska ibland och öka ibland. Lite olika från betes-gång till betes-gång så att säga. Rättså skumt egentligenObestämd

Royalz
0

Vissa av mina har blivit tjockare och vissa är som dom brukar vara.

FeliciaS
0

Mina marsvin burkar hålla sina vikter men tappa formen och bli lite "slappare" och slyngliga mot vad de är resterande månader.

Jag tror det generellt beror på vad de brukar få övrig tid på året. Mina marsvin får väldigt mycket rotfrukter annars och det tycker jag de håller sig väldigt fina på. Dessutom äter de mer hö då. Gräs innehåller ju mer vatten och det krävs större mängd för att de ska få i sig samma mängd av ex. fibrer jämfört med hö. Dock får åtminstone mina väldigt mängder gräs och det tar riktigt många timmar för dem att äta upp allt, så det kan ju vara förklaringen till att de skaffar sig lite mage. Ger man klöver som är fett- och energirikt lär ju det påverka också.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

tantnett
0

#13 Ja det stämmer din beskrivning av formen på kropparna och jag tror på din teori gällande energiförbrukning av mycket gräsätande som ju dessutom tillför mera vatten.