Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 5264 ggr
Oh-rakel
0

Slippa kiss i knät?

Hej!

Satt med marsvin i knät igår och som vanligt fick hon lov att kissa…vilket betyder blöt tröja och byte av kläder mm, som ni kanske känner igen.

Genom 15 år med marsvin kan ni ju tänka er hur måga handdukar som gått i tvätten pga detta! Funderar nu kring om någon har tips på hur man ska göra för att slippa tvätta hela tiden, eller åtminstone minska på tvättandet!? Vissa marsvin kissar efter 30 minuter andra gör det redan efter någon minut…kanske för att slippa smutsa ner i buren Skrattande

Testat här hemma är ju handdukar men även liten bädd med kisslakan i. Sista alternativet ledde tyvärr för mig till att marsvinet visserligen var torr och nöjd men att kisset leddes bort från bädden och sedan ner på min tröja. Vet att det finns bäddar som inte släpper igenom kiss, men ska man ha flera marsvin uppe samma dag och ibland honor och ibland hanar så känns det som att de behöver var sin bädd och att de alla måsta tvättas varje kväll…

Så frågan alltså…Hur gör ni för att slippa tvätta hela tiden och hålla er själva torra från "olyckor"?

SMF 203 Happy Day´s underbara marsvin

www.wilhelmssonrex.dinstudio.se

miacaliza
0

Kolla in den här

http://pipedesign.se/

Oh-rakel
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Tack för tipset! Funderar dock på om det fnins andra sätt också…för det innebär ju tvättade varje dag om jag inte vill sätta dem i skitig bädd.

Fast jag misstänker att det är svårt att komma bort från tvättandet…

Fridaaaa
0

Ytterstfå gånger har mina marsvin kissat på mig eller isänge i soffan. Ren tur kanske?:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[090403]
0

Ena grisen jag har håller sig in i det sista. Medans den andra kissar när hon tycker att det passar henne Flört

Men jag tycker nästan att man märker när de är påväg att kissa, de typ reser sig upp lite, och börjar trampa runt, då har man kanske 10 sek på sig att ta dom till buren, ibland hinner man, ibland inte Obestämd

Fast det kanske bara är mina grisar som beter sig så?

Lexxi
0

Jag måste ha tur med mina :p har just nu 13 marsvin hemma, och har haft 4 till innan som tyvärr har lämnat jordelivet, och jag har fått kiss på mig 4 gånger sedan jag först skaffade mina marsvin för 4 år sedan :p

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Oh-rakel
0

#4 Jo, mina vuxna gör så, håller sig alltså, men "bebbarna" (ungdjuren) bara kissar utan förvarning. Ibland hinner men in med dem men ibland sätts de ner och busar lite i buren ett tag och när de komemr upp i famnen igen så kissar de…

Kanske får leva med kissandet då ;) Det är väl ända nackdelen som finns med marsvin så då får det ju gå bra ändå =)

Oh-rakel
0

#5 Oj! Ja, då har du haft tur! Eller så framstår jag som en riktigt mysig kisshörna för mina marsvin! =)

[saphirasmarsvin]
0

Bebisar och ungdjur har säkert inte samma muskulatur eller ens en färdigutvecklad urinblåsa för att kunna hålla sig på samma sätt som de vuxna djuren gör. Det har jag egentligen aldrig reflekterat över, men så borde det ju kunna vara? :)

För mina ungdjur blir det i alla fall kortare kelstunder, ofta med kisspaus emellan (har en kattlåda eller en skokartong med spån i bredvid mig, som jag sätter ner dem i efter en stund och när dem har gjort sina behov blir det kel igen). Oftast kan man tajma dem rätt bra och för inlärningens skull försöker jag se till att dem aldrig "misslyckas" och råkar kissa på mig istället för i kisslådan. Nu har jag aldrig haft marsvin som inte ger ifrån sig några som helst signaler, men jag antar att det är en fördel om dem visar en gnutta rastlöshet, för att man ska lyckas pricka in rätt sekund ;)

Oh-rakel
0

#8 Ibland tänker man inte särskilt långt och så kände jag när jag läste ditt inlägg… Att jag aldrig tänkt på att ha med mig en liten låda med spån i bredvid mig i soffan!! Det är smidigt, billigt och minskar tvättandet! =) Hjärnkontoret har startat upp lite hos mig igen nu och jag skickar ett tack för den genialiska idén och tipset (som säkert alla andra utom jag kommit på redan!)

TACK Cool

[090403]
0

Hahah, du är inte ensam om att INTE ha kommit på detta tidigare Flört

Jättebra tips, saphirasmarsvin!Glad

Ska leta upp en kartong direkt!

[saphirasmarsvin]
0

Haha, varsågoda! ;D

Steg 2 kan vara att lära grisen att själv hoppa ner i lådan när nöden infaller. Det är superbehändigt!

[LoveBaloo]
0

Mina marsvin brukar försöka placera rumpan innan de ska kissa, då vet jag att det är dags och skyndar till buren. En av dem som alltid gillar att bara slappa i famnen blir ibland väldigt stimmig och vill springa bort från knät, då vet vi att det är dags för hennes del.

Så kolla efter om dina marsvin har någon "ritual" innan de vill kissa, så kanske du hinner till buren i tidGlad

Oh-rakel
0

#12 Ja, alla vuxna marsvinen har ritualer…dock inte varje gång. Det är mer de yngre djuren från 3 månader till 7-8 månader som är riktigt dåliga på att förvarna. En av tanterna kissar dessutom gärna efter att endast ha lyft upp rumpan lite och då är det redan kört =) Lämnar jag dem i soffan för en stund ensamma så passar de gärna på att kissa också.

Men med min nya "kisslåda" (kommer att prövas i kväll!) bredvid så har jag någon stans att sätta dem om jag måste resa mig några sekunder och en plats där de snabbt kan flyttas över till när de börjar dansa rumba med rumpan ;)

[LoveBaloo]
0

#13 Soffan är ju alltid det mysigaste stället att kissa på; mjukt och gott om plats!Tungan ute

Oh-rakel
0

#14 Ja, eller hur! Det är något magiskt med den platsen! Skrattande

tantnett
0

Bra tips med kisselåda.

Själv jobbar jag inom äldreomsorgen och har tillgång till engångssängskydd ca 60x90 som man lätt kan dela. Tror att sådana inkontinensskydd finns att köpa på apotek?

Marsvin 4-ever Tungan ute.

godisgrisen
0

Kisslåda var ett bra tips!

Undrar hur många liter marsvinskiss som landat på mig under årenObestämd?

[LoveBaloo]
0

#17 Räkna inte ut det, vi vill att marsvin fortfarande ska framstå som söta oc mysigaTungan ute