Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersajtenifokus
Läst 2550 ggr
Lyan
0

Vad får man skriva?

Ja, vad får man skriva och vad får man inte skriva?

chickweels fick sitt sate raderat trots att det inte ens är en svordom och det var definitivt inte menat att trycka ner någon alls utan endast en rolig kommentar i en random tråd.

Jag i min tur har inte fått tjöffe raderat trots att det är synonymt med kuf eller idiot beroende på situationen. Nu är det visserligen ett tag sedan men när jag skrev det så var det menat som idiot till en person som de flesta visste vem det var och som inte längre fanns på forumet, därav kunde personen inte heller försvara sig (inte för att det behövdes i detta fallet men det hör inte till just denna diskussionen). En rätt grov överträdelse med andra ord. Däremot fick jag ett skämtsamt skrivet inlägg raderat trots att ingen tagit illa vid sig och jag inte ens hade nämnt något i närheten av en svordom! Jag skrev att om jag hade skrivit vad jag tänkte när jag upptäckte att jag hade fått in Ringorm igen så hade jag troligen blivit bannad på livstid, vad är felet med det? Jag skrev ju faktiskt inte vad jag tänkte!

Fan, helvete, satan, jävlar, könsord mm är nog de flesta medvetna om att de inte passar på ett forum men var går gränsen? Vet att någon fått helskotta raderat tex iallafall jag tycker inte det är en svordom.

Det är väldigt irriterande att inlägg blir ändrade om de inte är direkt anstötliga och när det står att inlägget är ändrat pga svordom eller annat olämpligt ser det väldigt illa ut, det visar liksom inte skillnad om personen sagt helskotta eller *lägg till två rader av de fulaste elakaste orden ni kan komma på*, det blir automatiskt att man tror att personen som fått inlägget redigerat är en allmänt otrevlig typ

[Alexis78]
0

Jag tycker det är bra att reglerna är lika för alla, det blir svårt att få det rättvist om samma ord ibland är okej och ibland inte och det borde gå att skriva utan att lägga till svordommar.

Fridaaaa
0

Undrar med samma sak.
Vissa ord tar vissa som svordom andra inte, beror kanske lite på vart i landet man bor med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Alexis78]
0

#2# Det ligger nog något i det.

[090403]
0

Tror ni inte man skulle kunna ha en omröstning om detta? T.ex: "Censurerade svordomar okej" eller "Alla ord/svordomar okej" "samma regler som nu" o.s.v…

Bara ett förslag Glad

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag tycker det är så svårt med vad som ska vara tillåtet eftersom det kan tolkas så olika. Många människor använder svordomar i sitt vanliga språk utan att tänka på det, jag kan tex mycket väl säga "fy faaan vad snygg!", hur redigerar man det? För samtidigt som det är en svordom så är det ju en komplimang.

nimroda
0

#5 håller med dig helt  =) jag är en person som använder svärdommar väldigt mycket i mitt liv , nästan i var och var annan mening haha ( lite brutalt för vissa men men) de är en del av mig och anser inte de är något dåligt  så länge man inte menar de dåligt =)

finns faktiskt till och med vissa tecknade filmer som änvänder vissa svordommar som blivit bojkottade här så

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

[LoveBaloo]
0

Jag tänker på den här tråden med igelkotten, som var väldigt censurerad, det tyckte jag var onödigt

Moa-16
0

#5 Håller med, kan tycka det är väldigt tramsigt/onödigt att redigera om det inte är något illa menat. Skillnad om man använder det för att vara otrevlig än att använda det för att förstärka en mening, det behöver inte vara negativt enligt mig.

Lixim
0

Jag svär väldigt mycket på t.e.x fb och irl. Men är jag på sidor där man inte får svära så håller jag mig till ett annat ordval istället. Det finns ju faktiskt många yngre personer här på mif och då är det inte lämpligt med vissa ord Glad

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Lyan
0

#9 Jo, men problemet är ju att även sådant som inte är svordomar raderas

nimroda
0

de med yngre tycker jag inte är så farligt för dem svordommarna dem missar här  hör dem sedan på  tv , skola ,dagis ja i princip överallt =)

M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

[090403]
0

"det är väldigt irriterande att inlägg blir ändrade om de inte är direkt anstötliga och när det står att inlägget är ändrat pga svordom eller annat olämpligt ser det väldigt illa ut, det visar liksom inte skillnad om personen sagt helskotta eller *lägg till två rader av de fulaste elakaste orden ni kan komma på*, det blir automatiskt att man tror att personen som fått inlägget redigerat är en allmänt otrevlig typ"

Jag håller med om det, lyan! Det ser väldigt illa ut, och om man tillexmpel fått inlägg redigerade flera gånger så ser det ju ännu värre ut. Vad jag menar är att det är skillnad på någon som svär och är otrevligt jämt och får det redigerat, medans någon som skrivit en "svordom" och ibland även då saker som man inte ens trodde kan uppfattas som en svordom, det ser lika illa ut i vilket fall som helst, för när inlägget är redigerat ser ju ingen annan vad personen skrev från början. Jag kan förstå att folk blir irriterade/arga på detta.

Sen undrar jag också, om man kopierar t.ex en textbit ur en tidningsartikel, sida, bok eller något, och denna innehåller "svordomar" eller andra olämpliga ord, räknas det som en överträdelse då? … O.o

Lixim
0

Ja en del trådar blir det misstag i redigeringen. Men det är bra att man kan prata ut om det. T.e.x i vitkåls tråden var det en fel redigering som jag inte visste om. Då blir det struligt ibland.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Sandra-B
0

Jag ska försöka svara på hur vi gör när vi redigerar inlägg på grund av svordom/ovårdat språk.

Först och främst vill jag påpeka att reglerna med att svordomar/ovårdat språk inte är tillåtet inte är någonting som vi på MiF har kommit på själva, utan de finns med i de regler som iFokus-teamet skapat som gäller över hela nätverket och således ingenting som vi kan bortse ifrån, oavsett om vi vill eller ej.

Vi moderatorer skapade för en tid sedan en tråd (i vår medarbetarkategori) där vi listar svordomar/ovårdat språk som vi inte accepterar på sajten för att ha som grund när vi redigerar sådana inlägg. Dock kan det ju givetvis förekomma ord på sajten som inte passar men som av en eller annan anledning inte har kommit upp på vår lista (än) och då är det upp till var och en som är moderator att bestämma hur man ska agera (är man osäker så bör man dock fråga någon annan av moderatorerna men innan det finns tillfälle att göra det måste man ta beslutet om det ska tillåtas ligga kvar eller plockas bort).

Vi gör ingen skillnad på om orden används i positiv eller negativ bemärkelse- svordomar etc bör man kunna använda sig utan i vilket fall som helst (finns andra kraftuttryck som exempelvis mycket, vädligt, oerhört, extremt etc som man kan använda istället).

Att se mellan fingrarna när någon bryter mot reglerna med tanken att "det var inte så farligt" kan vi inte göra eftersom det blir att behandla folk olika. Det jag exempelvis inte tycker är så farligt kan någon annan tycka är jättehemskt och tvärtom, därför är ett regelbrott ett regelbrott oavsett vad det handlar om, oavsett vem som begår det och oavsett anledning. Påföljderna kan vi dock variera lite beroende på situation och liknande.

Just ordet "sate" finns inte med på vår lista, däremot "satan" vilket är rätt närbesläktat och anledningen till att det togs bort skulle jag tro.

Tyvärr är det långt ifrån alla som låter bli att använda sig av orden i #0, oavsett om det är i positiv eller negativ mening och då det inte är tillåtet enligt nätverkets regler så måste det tas bort. Jag är medveten om att andra sajter inom nätverket mer eller mindre verkar strunta i när regler bryts (speciellt om det är vissa speciella personer som bryter mot dem) men så vill vi inte ha det, konsekvens är viktigt för att (så långt det är möjligt) förhindra att någon eller några känner sig orättvist behandlade (varför får hon men inte jag… typ).

Angående att vi skriver att vi redigerat i en tråd och varför är för att det faktiskt står att [medlemmen] har skrivit det som står i inlägget och när så inte längre är fallet så blir det som att påstå att [medlemmen] faktiskt har sagt något annat än vad den faktiskt har gjort vilket kan bli otroligt fel på väldigt många sätt. Vi skriver i inlägget att det är redigerat av moderator samt orsak oavsett vilken anledning det finns till att vi redigerat (regelbrott, rubrikändring, redigering för att kommentaren svarar på ett borttaget inlägg etc). Från början så gjorde vissa så här och vissa redigerade utan att skriva att så skett och många medlemmar blev väldigt upprörda på grund av det varpå vi hade en omröstning här på sajten om vad medlemmarna tyckte (om vi skulle skriva eller ej) och en stor majoritet ville att vi skulle skriva när vi varit inne och redigerat något så att alla medlemmar såg att det inte var så [medlemmen] skrivit från början. Jag anser att det är en självklarhet att inte "lägga ord i munnen" (redigera något) utan att påpeka det så att de som läser vet om det.

Så länge man inte bryter mot några regler så ska ens inlägg inte bli redigerat (även om det ibland blir fel när det gäller bedömningsfrågor) och då har man inget att oroa sig över. Att bryta mot regler får konsekvenser, exempelvis att det står i inlägget att man använt sig av svordom/ovårdat språk (vilket hade synts om inlägget inte blivit redigerat).

De blev rätt mycket (och ganska rörigt) här, men jag hoppas att det går att förstå vad jag menar- annars får ni fråga :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Alexis78]
0

#14# Jag tycker det är bra, som du skrev så finns det andra kraftuttryck man kan använda som är trevligare och i längden tror jag de flesta föredrar en sajt som känns rättvis mot alla istället för en sajt som ibland tillåter en sak och ibland inte.

Vet iallafall två sajter på iFokus där det görs tydlig skillnad på olika medlemmar och de sajterna är inte roliga att skriva på även om ämnet i sig är intressant.

[090403]
0

Bara upprepar min fråga från tidigare: om man kopierar t.ex en textbit ur en tidningsartikel, sida, bok eller något, och denna innehåller "svordomar" eller andra olämpliga ord, räknas det som en överträdelse då?

Sandra-B
0

Hade missat alla inlägg som postats under tiden jag höll på att skriva mitt, får ta och läsa genom dem strax :-)

För att svara på din fråga så säger jag helt enkelt nej, det räknas inte som någon överträdelse om man citerar en text som innehåller svordomar/ovårdat språk.

Enligt den lag som finns när det handlar om att citera så måste den citerade texten återgivas på exakt samma sätt som den står i originalet (med exempelvis stavfel och liknande) därmed är det inte tillåtet att ta bort ord som egentligen inte är tillåtna. Det som mer gäller när man citerar är att man tydligt visar att det är just ett citat (exempelvis genom att använda citattecken ", eller skriva när citatet börjar respektive slutar) samt ange författarens namn och fullständig källa till var citatet här hämtat från (från böcker gäller exempelvis bokens och författarens namn samt årtalet den publicerades, för webbsidor exakt adress till var citatet hämtats samt datum och författarens namn om det finns tillgängligt). Gäller också att det finns skäl för citeringen, att man inte lyfter rader ur sammanhanget som gör att det kan misstolkas samt att man inte citerar mer än en liten del av texten (tar man för mycket kan det räknas som plagiat- olaga kopiering). Vill man använda sig av en stor del av information som finns på något ställe får man istället skriva ett referat (återge texten och informationen med egna ord) samt med giltig källhänvisning. Skrev vad det är som gäller för att få lov att citera om det är någon som inte vet.

Vet dock inte vad som ska behöva citeras på MiF som innehåller ovårdat språk ;-P

**SMF 237 Sweet Dream's 

[090403]
0

# 17

ah okej, tack för svaret :)

Jag tänkte mest på en grej (var på en helt annan sida) som någon hade citerat en rad ur en tidningsartikel, och den innehöll svordomar, och en hel del medlemmar reagerade på det, men jag tänkte också att man får väl egentligen inte ändra på texten bara sådär…

chickwheels
0

Innebär varje redigering en varning ? Iaf då när det gäller era "svordomar" ?

Vill bara veta om jag hänger löst igen pga era tolkningar av (i mina och tydligen flera andras ögon) vardagsord så som (jag skriver det här då andra skrivit upp exempel på svordomar som är värre än nån av dem jag någonsin skrivit här på MIF) Hellskotta och Sate.

Jag har för övrigt aldrig någonsin riktat ett kraftord eller svordom till någon individ eller kallat någon för något här på MIF. Hoppas de som ser alla mina redigeringar i diverse trådar kan lita på mig när jag skriver det. Hur ska jag kunna sälja mina djur och framstå som seriös och trevlig uppfödare om jag skulle bete mig så?

Jag råkade även skriva "bortskänkes mot symbolisk summa" vilket genast blev redigerat och tituletat som övertramp mot era regler om att ej "skänka bort djur". Ser ni inte att det står mot symbolisk summa, alltså inte gratis=bortskänkes enligt forumets reglers mening?Ni kunde ju iaf varit juste o redigerat det till just "säljes mot symbolisk summa", eller bara låtit symbolisk summa stå kvar.

Undrar även ang era tolkningar av "försöka utesluta folk från diskussion"… om man har en annons, och annonsen blir till diskussion om någo helt annat, har man då inte rätt som trådskapare att (med stöd till en av era regler ang att tråden ska hålla sig till ämnet) be folk sluta diskutera det dem gör och respektera att det är en annons där jag valt att "marknadsföra" mina djur så som jag önskar?

Jag skrev "Är ni intresserade av nån av djuren så får ni gärna skriva det… annars låt bli." Hur kan detta tolkas som försök att utesluta någon ur diskussion ? (diskussion som försiggick i en annons där diskussion alltså undanbedes från första början.)

http://marsvin.ifokus.se/discussions/4e3d81e8d4ebea72c5002e07-saljesomplaceras-unga-vuxna

Dessa övertramp mot era regler är ännu ej redigerade, ens på begäran från mig åtskilliga gånger… men annat redigeras på löpande band helt i onödan.

Sen undrar jag varför moderator/sitevärd inte svarar på mina mail ang min borttagna annons, den jag skrev då min förra blev för rörig pga diskussionen som sattes igång, trotts att hon uppenbarligen är inloggad och är aktiv i forumet… en annons jag la in med ny info, nytt pris + tagit bort överflödiga bilder och liknande som blev raderad och fortfarande inte tillbakalagd ?http://marsvin.ifokus.se/discussions/4e442534d4ebea54e600d85c-saljesomplaceras-unga-och-aldre-hanar

P.S

Skriver detta med rädsla att det ska bli stormväder runtomkring igen :( Har läst om det flertalet ggr och ser inget fel. Hoppas inte jag missat något.

Jag vill verkligen vara med här i forumet… och jag följer ju faktiskt era regler.

Om ni mods/admins  och sitevärd får ha era egna tolkningar av vad som är ok och inte, välja straff utefter individ och så vidare, så borde ju vi medlemmar få någorlunda samma möjlighet. Allt ligger i betraktarens ögon ju. (naturligtvis innom rimmliga gränser.)

Mods/admins och sitevärd är ju inte mer än människor, det har ni skrivit flertalet ggr i sådana här trådar.. men vi medlemmar är ju detsamma… :/

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Sandra-B
0

Nej, en redigering innebär inte automatiskt varning/tillsägelse/påminnelse.
Om man får en varning/tillsägelse för något så får man ett PM från någon moderator angående det (med en förklaring om var man brutit mot sajtens regler och så).

Håller du dig till reglerna så riskerar du inte att bli avstängd igen.

Att du inte "kallat någon för något här på MIF" är inte sant (exempelvis i tråden "Tiko & Chilli"), jag tänker dock inte gå in mer på det här då privata diskussioner inte hör hemma öppet på sajten.

Det har skett vid minst två tillfällen att du skrivit att dina marsvin skänks bort, du har någon gång de senaste sju månaderna fått en uppmaning att läsa genom annonsreglerna och även fått åtminstone en annons redigerad då den inte följde reglerna.

Att redigera annonser som bröt mot reglerna var något vi gjorde förr, med resultatet att mycket få struntade i att läsa reglerna (eller iaf att följa dem) eftersom vi ju ändå fixade det, något som tog mycket tid från oss som vi hellre ville lägga på annat. När konsekvensen blev att annonsen togs bort började i princip alla att skärpa sig och numer är det sällan de som tidigare annonserat här inte följer vår regler.

Första gången en annonsörs annons bryter mot reglerna redigerar vi den så att den stämmer, uppmanar medlemmen att läsa annonseringsreglerna inför eventuella framtida annonser samt skriver in namnet i en lista vi har i vår privata del. Om någon redan har fått "hjälp" (finns med på listan) så raderas tråden eftersom medlemmen valt att bryta mot reglerna igen.

Reglerna som gäller på sajten (både "vanliga" regler och annonseringsreglerna) finns i Artiklar så att alla som är intresserade av vad som gäller kan ta del av dem, de allra, allra flesta har inga som helst problem med att följa det som gäller vilket får mig att dra slutsatsen att det inte är några konstiga regler vi har. Om man gör valet att strunta i reglerna så får man vara beredd på att det ger konsekvenser, exempelvis borttagning av annonser (om det handlar om annonsreglerna) eller varning/påminnelse/skrivförbud (om det är de "vanliga" reglerna). Att man struntar i vad som gäller kan inte på något sätt vara någon annans fel och att man blir upptäckt och får en påföljd kan man inte skylla på någon annan än en själv eftersom man själv ansvarar för vad man skriver.

Det är en väldig skillnad att be någon att hålla sig till trådens ämne eller att säga att de inte får skriva i tråden.

Generellt så är det dock så att ingen medlem (oavsett om medlemmen startat tråden eller ej) kan styra och ställa vad som får/inte får skrivas i en tråd eller om tråden ska låsas/tas bort) eftersom det blir helt ohållbart i längden.

När det gäller annonser är riktlinjerna vi har dock lite annorlunda, tråden tas bort när TS meddelar att den inte längre är aktuell (eller drygt en månad efter sista kommentaren så att säljes- och köpeskategorierna är aktuella) och frågor/diskussioner etc som rör djuren som annonsen handlar om är tillåtna (andra diskussioner bör tas i en ny tråd). Anledningarna till det är både för att det endast bör finnas information om de aktuella djuren i annonsen och för att bra information om allmänna saker inte ska försvinna från sajten när annonsen tas bort.

Det finns en mycket enkel förklaring till varför jag inte har svarat på PMet du skickat; jag hade inte läst det. Anledningen till det är först och främst att jag var så fruktansvärt förbannad på dig efter att ha läst de lögner du spred om MiF inne på Support att jag ansåg det säkrast att inte ge mig in i någon som helst diskussion med dig förrän det värsta lagt sig. Din önskan är dock fixad.

Du har brutit mot reglerna här oerhört många gånger och trots påminnelser/tillsägelser/varningar och skrivförbud så fortsätter det. Det får mig att tro att du faktiskt inte ser hur du själv skriver vilket är trist, men om du tar och tänker efter vad du skriver innan det publiceras så kan det förmodligen komma att fungera- vilket jag absolut hoppas på då jag inte vill ha personer blockerade från sajten.

Finns hittills endast en person (bortsett från rena rama troll, vilka senare blivit avstängda från hela nätverket) som vi tvingats ge permanent skrivförbud och utöver det en handfull som fått tillfälligt skrivförbud någon gång- det har dock alltid gett resultat och medlemmen ifråga har kommit tillbaka och börjat sköta sig.

Nu är det så att nätverket iFokus är upplagd på ett sådant sätt att sajtvärdarna har ensam bestämmanderätt på sina respektive sajter vilket exempelvis innebär att en Sajtvärd har rätt att stänga av medlemmar utan att de ens har varit inne på aktuell sajt, eller ta bort inlägg som inte överensstämmer med värdens egna åsikter. Den som har synpunkter på det får ta upp det med de bakom iFokus,men fram tills de bestämmer sig för en ändring så är det sajtvärdarna som bestämmer hur deras respektive sajter ska skötas.

Här på MiF är det sajtvärden (med hjälp av medarbetarna) som sätter reglerna för sajten (med undantag för de som gäller hela nätverket), det är våra tolkningar av dem som gäller och även vi som bestämmer eventuella påföljder för regelbrott. Vi försöker att vara så konsekventa som möjligt och försöker få påföljden att bli likvärdig för liknande regelbrott.

Beroende på hur allvarligt vi tycker att regelbrottet är så delar vi ut påminnelse, tillsägelse, varning eller skrivförbud (temporärt eller permanent), har man tidigare fått exempelvis tillsägelse och man fortsätter bryta mot reglerna kan man få en varning nästa gång även om regelbrottet i sig kanske inte hade resulterat i en varning om det är första gången man bryter mot reglerna och så vidare.

Vi är alla människor, precis som du säger och människor gör misstag. Som "vanlig" medlem har man dock bara sig själv att ansvara för, som moderator har man samma krav som en "vanlig" medlem plus mycket mer- vilket gör att det lättare blir fel (även om det inte är ofta det händer- det blir dock ofta väldigt stort när så sker).

Anledningen till att vi skickar påminnelser/tillsägelser/varningar är just för att det är lätt att man gör fel, man förtjänar en ny chans, men man måste bli uppmärksammad på att man gjort fel så att man kan kolla in reglerna och (förhoppningsvis) ändra sig, vilket de allra flesta gör snabbt.

Det har aldrig hänt att någon blivit avstängd här (om man bortser från rena rama troll) efter ett regelbrott, inte efter två heller och sedan jag tog över som Sajtvärd heller inte tre…  Vi ger många chanser till förbättring eftersom vi inte vill ge skrivförbud, några gånger har det dock gått så långt att medlemmar som sköter sig hamnar i kläm eller gränserna helt enkelt har passerats med råge och ingen förbättring sker trots att vi sagt ifrån, då är det enda vi kan göra att sätta skrivförbud.

Av någon anledning verkar många tro att det är okej att bryta mot sajtreglerna; att hänga ut, svartmåla och använda personangrepp öppet på sajten när det handlar om Sajtvärd och Medarbetare. Det verkar som att många förväntar sig att vi aldrig ska göra fel, att vi antingen ska kunna förklara varför en moderator har fattat ett visst beslut i en situation och/eller att vi ska berätta vem det är (vilket inte kommer att ske om moderatorn själv inte går ut med det) att det är helt okej att bete sig hur som helst helt enkelt bara för att man inte håller med om vad som har skett…
(Syftar inte specifikt på enbart denna tråden nu) och det kan jag verkligen inte förstå.

Självklart är det okej att diskutera sajtens skötsel och även hur vi moderatorer agerar, men det gäller precis samma regler i en sådan tråd som i övriga trådar på sajten.

Jag tänker avsluta detta megalånga inlägg med att upprepa något som jag sagt vid upprepade tillfällen; om ni är missnöjda med något som rör sajtens skötsel (borttagningar, redigeringar, varningar etc), medarbetare/värd som ni inte tycker sköter sina uppgifter på ett bra sätt, någon medlem som beter sig illa eller något annat som har med MiF att göra- skicka ett PM till mig så att vi kan försöka reda ut vad som har hänt eller åtminstone förklara varför vi valt att göra som vi gjort, innan det blir så oerhört stort som det ofta blir när man gått och irriterat sig ett tag.

**SMF 237 Sweet Dream's 

[LoveBaloo]
0

Då passar jag på att komma med något som kanske inte handlar om att bryta regler, men om vett och ettikett.

I tråden "djurplågeri?" http://marsvin.ifokus.se/discussions/4dfb186788f472140400275f-djurplageri

Jag var länge mycket irriterade över det som skrevs i tråden. Vuxna människor som uppmuntrar en omyndig person de inte känner att anmäla sin kompis för djurplågeri.

Jag tycker också att man ska säga ifrån när något inte går till som det ska, men när det handlar om omyndiga personer här på sajten önskar jag att de vuxna här tänker ett steg längre och tar ett steg tillbaka. Inga regler bröts i den här tråden, men för mig var det verkligen över gränsen. Vad skulle hennes föräldrar säga?

Vad tycker ni?

Moa-16
0

#21 Det tycker inte jag, det är trots allt ett diskussionsforum, man ska få ha sina åsikter. Jag tror inte att TS i den tråden skulle ha anmält sin kompis, även om alla skrev det.

chickwheels
0

Ger upp

Aristarcos
0

Tror inte jag använt / försökt använda svär ord i forum. Men jag förstår inte heller riktigt varför man ska behöva använda det i skriv form, där man ändå uttrycker vad man tycker bra utan att svära. ( kan tyvärr använda det ibland när jag talar)

Det finns liksom ingen anledning, det finns så många andra ord man kan använda sig av istället för just svär orden när man skriver. Om någon inte vet vad man kan skriva, ta en paus, tänk igenom vad du vill uttrycka i texten och skriv om istället för att posta ett inlägg med ovårdat språk. Det tror jag de flesta klarar av att göra (eller rättare sagt alla ) Och dessutom blir det så mycket trevligare stämning i forumet.

[Alexis78]
0

#24# Precis.

Fridaaaa
0

Men om man använder ett ord som inte är svordom där man bor men som någon annan, från något annat ställe använder som svordom, vad händer då? Jag menar, då vågar man inte snart skriva något, för alla "uppfattar ord olika"? Vad bara en tanke.

[Alexis78]
0

#26# Jag gissar att reglerna främst gäller rena svordommar som gäller i hela landet.

Fridaaaa
0

#27 okej.

chickwheels
0

med tanke på att "vad i hela hellskotta" och "stackars sate" räknas som svordomar.. och även de lyan skrev.. om vad hon tänkte när hon fått Ringorm (eller vad det var) igen, så räknas ju till och med tanken på stordom på detta forum.

hur är det med helsefyr, attan, far åt pipsvängen, jämmrans, jädra (det är nog det ordet jag skrivit innan i nån tråd som ansågs va svordom slog det mig nu..) jäkla (som kan va nått jag skrivit med…)

miacaliza
0

#29 Svordomar kanske inte…men ovårdat språk är det absolut!

chickwheels
0

Dessa kanske vi kan få använda.. hahaa..

http://home.swipnet.se/brell/haddock.html

[Alexis78]
0

#30# Tänkte det med och som Sandra skrev, det är inte revligt med sånt på sajten, det FINNS mycket bättre kraftord man kan använda.

Moa-16
0

#30 Håller jag inte med om, det är ju bara ord. Jag ser det inte som otrevligt när jag läser. Det beror ju på vad man skriver, även utan svordomar/ovårdat språk kan en text låta väldigt otrevlig & tvärt om.

LisenN
0

Om man nu inte får använda svordomar och skällsord, hur kan det då komma sej att man får supermånga träffar om man söker på jäkla(r), jävla(r), fan, pucko och idiot?

Är det okej att använda orden ibland men ibland inte? :-S

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

LisenN
0

Även satan förekom på många ställen..

Fridaaaa
0

#34 Pucko tycker inte jag är en svordom eller otrevligt, för det är ju en chokladdryck med ;) Så länge man inte riktar det till någon person vill säga:)

LisenN
0

#36 Tror inte drycken förekommer som samtalsämne här inne faktiskt ;)

[Alexis78]
0

#37Glad

Fridaaaa
0

#37 Tror inte ja heller, men tänkte mest att det finns ju dem som t.ex kanske döper något av sina djur till det :) Vet dem som har gjort det, dock itne här inne ännu Flört

chickwheels
0

nu är det ju en tolkningsfråga från person till person.. likadant vad som är normalt i oliak kulturer.. därför rä det väl så många som tar illa vid sig och känner sig orättvist behandlade.

Fridaaaa
0

#40 Tror det med.

[Alexis78]
0

I slutändan så är det ju sajtvärden som bestämmer och kan man inte skriva inlägg utan rena svordommar, (som ju somliga faktiskt gör jämt och ständigt) så är det heller inte så konstigt att man får tillsägelser eller blir avstängd. Sen kan vi nog spekulera i evighet om hur olika ord som eventuellt kan fås till en svordom i något avlägset land kan bedömmas på sajten men jag tror inte sajtvärden orkar lägga energi på att svara på frågor om alla dessa ord som ändå inte är aktuella här.

miacaliza
0

#40 Just därför måste man tänka sig för vad man skriver när man är på ett forum där det finns så mycket olika personer som har olika uppväxt och olika synsätt. Som sagt så finns det andra ord att använda och då är det ju ingen som tar illa vid sig och det blir inget tjafs. Sedan hur man pratar IRL är ju upp till en själv.

[Alexis78]
0

#43# Precis, och undrar man över enskilda ord kan man ju ta det med sajtvärden i ett PM, det borde ju vara enklast.

Moa-16
0

Tycker iaf att det känns löjligt, allt behöver ju inte tas så allvarligt. Om ingen tar illa upp så ser jag inte problemet.

LisenN
0

Men nog ska alla behandlas lika? Iaf när det gäller uppenbara svordomar..

Jag förstår verkligen att de som använt svordomar "positivt" eller för att förstärka det dom tycker om en sjukdom eller ett föremål och fått inläggen redigerade känner sej orättvist behandlade när det går att hitta trådar som denna:

http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d716d99b9cb46224407b98c-helt-javla-dum-i-huvudet

miacaliza
0

#45 Hur vet du att ingen tar illa upp?

[Alexis78]
0

#46# Problemet är väl att det inte alltid går att bevisa vad som är menat positivt eller negativt och för att det ska bli så rättvist som möjligt så är inte svordommar tillåtna över huvud taget.

LisenN
0

#48 Ja visst! Helt okej OM det skulle funka så men det gör det ju uppenbarligen inte..

Moa-16
0

#47 Om man tar allt personligt så bör man kanske inte vara på ett forum. Har svårt att tänka mig att någon tar illa upp om jag tex skriver "Vilken jäkla tur du hade"…

[Alexis78]
0

#49# Fast sajtvärdarna är ju bara människor, ävn de kan ju missa någon enstaka tråd och då är det ju upp till oss medlemmar att påpeka det för dem.

[Alexis78]
0

#50# Och om man inte kan låta bli att använda svordommar istället för ett vårdat språk kanske man inte heller bör vara på ett forum där barn det även finns barn.

Moa-16
0

#51 Varför ska man påpeka någon man inte ser något fel i? Om ingen tar illa upp är det ju som sagt inget problem.

Moa-16
0

#52 Jag var ett barn för inte allt för länge sen, inte tog jag illa upp. Svordomar lär man sig på annat håll. Skulle heller inte kalla "jäklar" en svordom.

Moa-16
0

Dubbelt

Moa-16
0

dubbelt

miacaliza
0

#50 Njä kanske inte…men meningen låter trevligare och mer positiv om du istället skriver: "Vilken tur du hade, vad roligt för dig! Glad"

Moa-16
0

#57 Men vi har alla olika sätt att uttrycka oss på, skulle bli tråkigt om alla skrev på samma sätt.

LisenN
0

#51 Du har inte testat sökfunktionen med svordomar va? SÅ många verkar konstigt om dom råkat missa.

Och tråden jag länkade till i #46

miacaliza
0

#58 Finns mååånga fler sätt att uttrycka sig på utan att använda ett ovårdat språk och svordomar. Och även om du inte tar illa upp så finns det upperbarligen andra som gör det och då får man ta hänsyn till det, och det ska väl inte vara så svårt?

Moa-16
0

#60 Vadå uppenbarligen?

Fridaaaa
0

Men sedan kan man skriva en text helt utan svordommar eller elaka uttryck och folk tycker att man är negativ ändå?!

chickwheels
0

det finns massor med saker man kan ta illa upp för på ett forum, ska vi undvika de grejerna med så kan vi alla lika gärna sluta skriav på en gång.

Jag vet säkert att folk tog "illa upp" av att jag skulle sälja bort massa killar "plötsligt" tex.. endel förstår varfö en uppfödare tvingas göra så, och respekterar detr, andra tycker att det är oansvarigt att man tar på sig djur o sen dumpar dem…

den som tar lla upp, påpekar det, vilket i sin tur gör att den påpekade tar illa upp..och så är en rulle igång där plötsligt en o annan svordom eller åt minstone "kraftord" dyker upp.

Fridaaaa
0

#63 Ja det var så jag menade

Sandra-B
0

Okej :-)

Jag förstår att du var upprörd över den tråden.
Det är grymt att kompisens marsvin levde på ett sådant sätt som det gjorde och det är fruktansvärt att kompisen planerar att skaffa fler marsvin.

Jag håller med de som säger att en anmälan borde göras men jag tycker samtidigt inte att det är rätt att tvinga/pressa på en tolvårig tjej det ansvaret och den pressen med allt det innebär (och kommer att innebära) för henne vara den som gör anmälan (även om man får lov att vara anonym).

Det finns dock ingenting som vi som moderatorer kan göra, utan det får vara upp till var och en att agera utifrån vad man anser vara rätt.

Kan tycka att en tråd om vett/etikett och moral/moraliskt ansvar hade var passande här på sajten, för att diskutera exempelvis liknande situationer men även frågor som rör våra djur och så.

Håller fullständigt med dig, det blir betydligt trevligare att läsa när det inte finns svordomar/ovårdat språk i en massa inlägg.

Svordomar och annat ovårdat språk är det som inte är tillåtet (inte enbart rena svordomar alltså) och jag tror inte att det är så stora skillnader på var man kommer ifrån, men är man osäker så är det väl bäst att låta bli att skriva ordet (eller skicka ett PM och fråga om det är okej). Jag tror dock att om man själv är fundersam om ett ord så är det inte riktigt passande :-P

Det som i regel sker när det står svordomar/ ovårdat språk är att redigera bort det. Är det en medlem som svär eller så ofta så skickar vi en påminnelse till.
Det är alltså inte så att man riskerar att bli avstängd för att man någon enstaka gång råkar använda ovårdat språk.

#34-35

Kollade du hur gamla de trådarna du fick fram är?
I princip alla är från 2006-2010 (åtminstone de jag fick upp)…

#40-41

Det är inte en tolkningsfråga från person till person, utan för oss moderatorer.

Tycker du att en tråd startad i juni 2007 är relevant i en diskussion som pågår i augusti 2011- drygt fyra år senare…? Det tycker inte jag! Tycker snarare att den tråden är ett väldigt tydligt tecken på varför svordomar/ovårdat språk definitivt inte hör hemma här på sajten.

Jag tror att extremt få av de träffar du fick upp är gjorda efter årsskiftet 2010/2011.

Eller att vi moderatorer ska ”stå till svars” för trådar som skapades när vi knappt var medlemmar här, än mindre involverade som just moderatorer (åtminstone inte de flesta av oss) och när en annan värd styrde sajten?
Menar du att vi ska gå genom samtliga gamla trådar för att se efter om de följer de regler vi har på sajten i dagsläget?

Kan ta och tillägga att i juni 2007 hade jag endast varit medlem här på MiF i någon månad (om jag inte kommer ihåg helt fel), Medarbetare blev jag under 2008 och värdskapet tog jag över 2009, ”nolltolerans” (att bli noga att se till att sajtreglerna efterföljs) infördes i april 2011.

**SMF 237 Sweet Dream's