Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 3736 ggr
Miolina
0

förhårdnad? Hjälp

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej ! Efter semestern märkte vi nu att ett utav våra marsvin här hemma har en gul förhårdnad liknande ett cornflakes på sin ena framtass.

Undrar vad det kan vara, om någon har några tankar vad det kan vara eller erfarenheter. Verkar ej ha jätteont men reagerar och tycker det är obehagligt när man ska kolla på det.

Tänkte i första hand om någon vet något eller erfarenheter…

tacksam för all tips och hjälp som finns!

en bild, flera kommer vid önskan.

Min blogg hittar ni här

Miolina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till bild..

Min blogg hittar ni här

Mari
0

Det är en förhårdnad, sådär får vissa av mina marsvin ibland också. Jag klipper ner så gått jag kan och filar det sista om jag tycker att det behöver bort.

De har ingen känsel i själva utväxten men mina tycker det är obehagligt för de känner ju i resten av trampdynan att det är något som skaver och har sig

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Valkyrie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så det är inget farligt?

/ Johanna medarbetare på dvärgkaniner.ifokus
       Rest in peace Valkyrie!

Miolina
0

Tack för svaret! Det var det vi misstänkte…

Min blogg hittar ni här

Mari
0

Nä, förhårdnader är inte farliga så länge man sköter om dem, de får inte bli för långa/stora. För då kan de fastna och orsaka problem eller så de får svårt att gå :-)

Jag brukar ha skötsel av förhårdnaderna samtidigt som jag klipper klorna, ibland lite oftare. Tycker de växer snabbare på vissa av mina marsvin och några har inga förhårdnader alls!

Men någon annan får gärna kommentera också, jag tycker det ser ut som en förhårdnad och jag har ingen erfarenhet om att de är farliga :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Aquelegia]
0

Min ena hona hade problem med det när jag köpte henne men klippte ner det med en nagelklippare för hon verkade tycka det var lite obehagligt med flikarna och klippte så nära huden det gick…förvånandsvärt så gick det bort efter ett halvår trots jg hört motsatsen att det aldrig försvinner så det kan funka :)

Lexxi
0

Har också samma erfarenhet som de tidigare nämnt.

Jag brukar ta en vanlig sax, mindre modell och klippa av förhårdnaden. Sedan tar jag en vanlig nagelfil och filar ner det sista med. Efter det smörjer jag in tassarna med helosan :)

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

Miolina
0

Ok, det ska jag testa imorn Glad

Min blogg hittar ni här