Bebisar på G
Tänkte starta en tråd om min och mina honors skumpiga väg mot sina första kullar. Sen när bebisarna är födda så lägger jag ut bilderna här. Det började med att jag fick brottom. Dum som jag var trodde jag att man var tvungen att para marsvinen mellan 4 och 6 månader, annars skulle man aldrig kunna ta kullar efter dem. Jag vet ju nu att det var fel… I alla fall så hade jag en arbetskompis som jag visste hade en hane hon ville bli av med eftersom hans burkompis dog, förmodligen sönderstressad av en pilsk kanin som bodde med dem. Så jag "räddade" honom. Det var i maj. Nu är alltså mina honor högdräktiga. Jag vet inte exakt när bebisarna kommer, men inom 2 veckor i alla fall. Jag har separerat hanen från dem och han går ensam så länge. Tanken är att jag ska sätta ihop honom med sina söner senare. Honorna är riktigt tjocka nu, och ligger mest och päser. Jag har börjat lägga in svala vattenflaskor i buren som de kan luta sig mot om de blir varma. Varje dag tycker jag att det borde vara dags… Man kan tydligt se sprattel från deras magar, det är jättespännande. Men jag är skitnervös. Rädd att nåt ska gå fel. Att nån unge ska dö, att alla ska dö, att honorna ska dö. Mest rädd är jag att honorna ska få för sig att äta upp ungarna. Konstigt, jag vet…
Honorna väger ca 950 resp. 1150 nu. Lisabet är en riktig gottegris, medan Lisa är mer en gosegris.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
lycka till! Mysigt med bebisar :)
Lycka till! 
Kmr att följa denna tråd med spänning :)
:-) Vad roligt att nån läser. Undrade just vem som kunde bara intresserad av min lilla historie. Sitter på jobbet och längtar hem för att se om det hänt något…
Lycka till! Kommer vi att få de bilder?
#absolut. Tyvärr kan jag inte ladda upp ur telefonen, som jag skriver på nu, utan måste vänta till jag kommer hem och kan ladda up från laptopen.
Spännande 
Är det du som är Maries jobbarkompis?
Jag är hennes syster
Vad roligt med bebisar. Ska sätta ihop mina om en månad 
#8 haha japp! Hon suckar över mina marsvin, haha! Jag är sån att när jag går in för nåt så blir jag lite besatt och pratar inte om nåt annat…. Stackars Majzan ;-P
#9 haha, kan tänka mig att hon suckar ;D Vad glad över att hon inte skrattar, för det gör mina kollegor… inte lika roligt :P
Kom just hem. Inga bebisar än. På Lisa verkar det vara öppet ungefär ett finger, men inte på Lisabet. Lisabet känns däremot lite mager över ryggen, men jag tror att det bara är hennes kroppsform, för hon är ju tjockare än Lisa, närapå fet… Förresten, vill bara påpeka att det är mina barn som hittat på namnen… ;-P egentligen ville de att båda skulle heta Lisa…
Vad fina dom är hoppas allt går bra nu :)
Söt-tjockisar :) Spännande att se vad det blir.
Så vad tror ni? Att det blir pet förstår jag ju, men färger? det kan ju bli nästan vad som helst känns det som.
en grå/svart skulle varit fint :D har nog aldrig sett någon grå svart faktiskt ;o
Lisa har just fått tre ungar. Vet inte om hon är färdig än. En white/chocolate som vägde 82g. En white/golden/black på 90 g. Lägger upp bilder snart. Hon har lagt dem i hölådan så jag måste nog ta ut dem sen, för de kommer inte ur själva…. Hur vet man när de är färdiga?
GRATTIS VÄNNEN MIN!!!!!!! 
Tror hon är färdig! Tre stora typer med jättesnygga teckningar! En av dem är vit med svart huvud och golden bläs!
Gud vad hon ÄTER nu, Lisa. Hon varvar mellan att hetsäta och att tvätta bebisarna!
Det är spännande att se hur alla engagerar sig, tom pappan svarar när ungarna gnyr, och han sitter i andra änden av rummet!
Nu törs jag inte gå härifrån, ifall Lisabet också föder. Tänk om alla ungar är likadana? Då kanske jag inte vet vilka som tillhör vem imorgon! *eeeeeep*
Stort grattis 
Morgonuppdatering. Ungarna springer runt och popcornar i buren. Just nu sitter de och delar på ett höstrå. Lisabet är fortfarande stor som ett hus, så där har jag fortfarande en att oroa mig för… Trodde absolut att lisa skulle ha satt igång henne med sina feromoner.
Grattis! och Grattis till Lisa och Bullen! Vilka fina ungar.
Det är ju lite jobbigt med den där chokladen… Jag hade ju inte tänkt "avla" något mer, men OM jag skulle det, så skulle jag avla på den där ljusa fina chokladfärgen som Lisa har…. åsså kom den här!
Hur lätt blir det att sälja den?
Men jösses! Det är nog de sötaste ungarna jag sett! Grattis!
Grattis ! dom är jättefina alla tre!:) Vet du om det är killar eller tjejer än…? ;)
grattis :)
Charlotta-B
Fina! Grattis!
Lockiga blev de, det hade jag inte trott!
Grattis! :D
Riktigt fina Grattis! :)
Nu har Hanna talat om för mig att det nog är en hane och två honor. Hanen är den med brun bläs.
Sitter på jobbet och funderar på namn. Tror att hanen med den breda bruna bläsen får heta Näsan. Passar bra med pappan som heter Bullen. De ska ju förmodligen gå ihop sedan. Hihi… Förresten, honan med ett svart öga skulle ju kunna heta Öga/t om vi ska fortsätta på kroppstemat. Men hmmmm vad skulle då chocolatehonan heta?
Iris kanske :)
Ja… Det har du rätt i, det ÄR ju en kroppsdel!
NOG? jag var ju hundra procent säker på könen!! ;p
Haha! Ok då! Nu har jag bestämt att de ska heta Näsan, Ögat och Hjärtat!
Morgonrapport: Lisabet är fortfarande tjock. Näsan, Ögat och Hjärtat hade gått ner ca 5g var igårkväll, men inte mer när jag vägde dem igen imorse. De blir livligare och livligare, inga soffpotatisar direkt. De äter lite hö och snuttar på morotsbitar men verkar mest intresserade av "tuttmjölk" (min dotters uttryck). Jag blir mer och mer fäst vid Hjärtat… Kan nämna att "ögat" är ett smeknamn som används likadant som "hjärtat" av min mans farmor, då blir namnet inte lika konstigt ;-) Hon säger det till våra barn hela tiden.
Vad bra att det gick bra med ungarna! Hoppas att Lisabet också föder snart.
Skulle vara spännande att se vad det blir för några :) Hehe
#48 Sötis! 
Lisabet är fortfarande jättestor. Jag hoppas att hon föder på måndag morgon eller nåt, för då är jag ledig två dagar och kan ha lite bättre koll.
gudars så söt :)
Supersöta bebbar! :)
Tack! Väntar fortfarande på att Lisabet ska ploppa…
#55 Varse
Ska verkligen bli super spännande att få höra hur det går för Lisabet sen 
Skulle vara kul om hon föder ikväll, då blir det exakt en vecka emellan kullarna.
Åh!
Lycka till! :) Så du ska varken ha kvar någon av ungarna eller Bullen? :)
Nej, jag vill bara ha honor, och hädanefter blir det stamtavla på de jag köper ;-) Bullen och Näsan ska till en bekant och Hjärtat och Ögat ska till grannen. Iallafall så som det ser ut nu, det kan ju ändras när man får se Lisabets ungar. Har upptäckt att Näsan har nästan exakt likadana virvlar med tillhörande ridge som Bullen. :-D Fast ungarna är ju mer eller mindre krusiga i pälsen.
Hur går det med den andra kullen? :) Inga tecken på födsel än?
Ungarna kommer komma på fredag så jag får se och vara med också!! ;p haha
Haha ja så kan det ju bli. Men då får dom faktiskt vänta till kvällen! Ser ut som om bastuburen kan bli färdig till helgen också! Skulle vara perfekt!
Men GUUUUD trodde du fått dom utan att säga till mig nu Elin! hahah, men var ju någon annans bebbar!
#64, förlåt om jag vilseledde dig haha! :(
Lisabet stor dom en boll fortfarande…
#65 haha lugnt, överlevde ju ;o) Fina bebbar! Speciellt chokladen ;p
Det kom inga ungar inatt heller. Törs inte väga henne nu ;-P Lisas ungar är nästan 10 dagar och väger 125,122 och 106g. Honan på 122g, Ögat, är mest framåt. Det är den andra honan som är mindre. Tror ni att det är bra vikter?
#69 Ja det tycker jag :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
så bra! :-D
#72 Så sött, sitter i matskålen hihi :D
Ja, det är Ögat som gör så. Har märkt att hon ofta sitter där. Det kan ju förklara varför hon väger nära 20gram mer än sin syster… ;-P
Människo- och marsvinsungar :)
Haha vilken söt video
nästan att människobarnen överglänste marsvinen :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Haha va härligt att se. Härligt skratt :D underbara ungar du har… allihopa :D :P
hehe tack :) Leo skrattade åt att glupska Lisabet nästan buffade ut Ögat ur matskålen.
Jag jag förstod det :) hehe..
Inga nya ungar idag heller :-/
#75 Hehe! 
#80 Men…hur länge ska hon knipa igen? Varje gång jag ser att tråden uppdaterats skyndar jag mig att klicka mig hit för att få läsa att hon fått ungar och allt gått bra…men nehej inte denna gång heller :)
Jag hoppas att de har kommit inatt!! :D

Tassavtryck*
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.
5!! Nu!
Jippie! :)
#85 5st? Grattis :)
Äntligen! Grattis! Och fem stycken, vad härligt!
Grattis :D
Oj! Men vad roligt att dom äntligen kom iallafall:D Grattis!
Oj inga dåliga vikter på en kull med 5 st:P
Äntligen grattis! Vilka bjässar!
Så där! Nu har jag äntligen lyckats något så när färg och könsbestämma dem-
Lisabet är inte riktigt lika duktig på att tvätta dem som Lisa var, så jag har fått tvätta bort klibbigt bajs på flera av dem, men nu är de flesta något så när rena. Har inte sett någon dia än, men har sett en som försökte dia på Hjärtat…
Bilder kanske? 
sötisar 
oj fel bild i den senaste…
bilden ovan är en hane, white/silveragouti. Lik sin far.
Grattis! Hoppas honorna delar lite på ungarna, lite mer rättvist så *s*
Det verkar som att Bullen har en teddyförälder. Inte helt omöjligt att han är t ex teddy+peruan - det brukar resultera i snygga rosettridgebacks. Och konstigt nog brukar strävhår (i detta fall teddy) + virvlar (i detta fatt rosettridgeback) kunna ge släthår. Har alltid funderat på vad det kan bero på, men aldrig fått svar.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Ja det är spännande det där. Det kanske är lite som när man blandar målarfärg; blandar man för många färger så blir allt tillslut brunt :)
Nu har jag äntligen sett Lisabet ge dom di, självklart var det den största honan som åt… dessutom har jag sett Lisa hjälpa till! Pust!
Grattis! Skönt att allt verkar gått bra. Inte konstigt att hon sett tjock ut länge…
Tycker dock inte att det ser ut som creamagouti. Creamagouti har choklad som bottenfärg. Skulle tro att det är lemonagouti (som Xelma).
Jahaaaa! Jag bara chansade eftersom mamman är black/crème/white, så och agoutin har den färgen i topparna. Xelma och Yra får flytta in så fort jag sett att ungarna gått upp och att de verkligen kommit igång att dia ordentligt. Det blir väl lite trångt men jag tror det ska gå bra ändå. Näsan är ett kapitel för sig! Han uppvaktar honorna hela dagarna! Sitter som en svans på de vuxna och kuttrar bredbent omkring. Han får nig flytta in till Pappa ganska tidigt…
Jaa, namnen på agoutifärgerna är inte helt logiska. De heter som de heter av historiska skäl.
Vänta åtminstone några dagar tycker jag, innan du flyttar in nykomlingarna. Förhoppningsvis går allt lugnt till, men det är svårt att veta innan och skulle det bli lite tjafs så är det bra om ungarna är lite stadigare och lätt hittar sin mamma.
Förresten, apropå filmen. Jag som träffat henne i verkligheten är verkligen imponerad av hur duktig din dotter är med marsvinen. Hon verkar bara tycka väldigt mycket om dem och vill klappa och gör det så himla fint. Har sätt sååå många barn till marsvinsköpare som kräver att få hålla marsvinen själva och försöker slita och dra i dem. Så man blir glad över motsatsen. :)
#110 Ja, tänkte kanske att på Torsdag borde det gå (jag är ledig torsd. fred, så jag kan kolla på dem)
Jag känner mina barn tillräckligt bra för att inte lita på att de inte ska tappa dem ;P Har som regel att om de ska hålla i dem så är det bara när de sitter ner. Tack så mycket för berömmet :) Jag hade att göra för att hindra henne från att klappa djuren på uppkamningsborden… Tur jag inte hade lillen med sig, han är snabbare!
Såg en liten tjej på utställningen som hade ett marsvin med riktigt orange färg, wow, tänkte jag ända tills hon tappade den på golvet och jag insåg att det var ett gosedjur haha.
Här är äntligen en bild på stora agoutitjejjen.
filmer någon? ;P
en till
Vad gulliga
Så söta dom var när dom "popcornade" runt i buren.
släthåriga honan
#116 Hon var ju en riktig sötis! Su måste ha fullt upp med alla marsvin du har just nu :)
Men åhhh så söta dom är!
Supersöta! Men inte menar du att du ska flytta hanen från mamman redan nu på torsdag? :S
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#119 nä… Va? Har jag sagt det? Nu blir jag förvirrad haha. Jag tror du tänker på när jag skrev att jag ska flytta in mina nya honor i honflocken. Näsan (hanen i fråga) är ju två veckor idag så han får stanna minst en vecka till, men han beter sig verkligen som en riktig slusk ;-P
#120 Ah! Det var när jag läste #109 och #110 efter varann jag fick för mej att du menade Näsan.
Dom kan vara riktigt "på" redan tidigt men några ungar blir det inte som tur är :) Minst 4 veckor ska pluttarna vara innan dom får flyttas.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

Jag måste också passa på att berömma din dotter. :-) Så himla duktig och försiktig med marsvinen! :-) Du visste nog inte vem jag var (dåligt av mig att inte presentera mig, jag vet) men det var mitt marsvin Leanna (crested saffron) som din dotter gärna ville klappa på morgonen innan utställningen startade. Hennes reflektion "Här har alla marsvinen namn, det har de inte på djuraffären" var helt underbar tycker jag! :-) Så sant men ingenting som man själv som vuxen reflekterat över!
gud vad glad man blir när barnn får beröm, tack!
Jag har nu kollat igenom alla bebisar och vägt och kollat kön och tagit kort. Alla väger 80g eller mer, nu som två dygn gamla. Alla utom white/silveragoutin är HONOR! Så nu har jag en bebishane "över" ifall nån behöver sällskap till en äldre hane. :)
Skall du behålla ngn unge?
Nej, det hade jag inte tänkt. Jag ska bara ha 4 marsvin är det tänkt. Två av honorna är tingade och jag har några andra intressenter, men om det är nån som är intresserad av de små eller Bullen så är ni välkomna att kontakta mig. Jag ska skriva en ordentlig annons när jag är säker på att alla överlever och så.
Guud vad sööta!
Bestämt namn ännu?
Vart finns du? Nr 98 och 101 är jag mycket intresserad av! Vi har stor erfarenhet av marsvin, men har varit utan marsvin på senare år, eftersom vi inte har haft plats, nu byggs huset ut 90 kvm och då borde det ju få plats med 2 marsvin ;)
Oj, såg nu att #101 var en grabb… men den släthåriga tjejen i inlägg #104 ser intressant ut:)
#127 Jag bor i Gamleby, i Smålands nordöstra hörn, nära östgötska gränsen. Norrköping, Linköping, Vimmerby, Västervik, Oskarshamn och Kalmar kan jag utan större problem leverera till. Har två white/silveragouti, som den i 101, bara den ena är hane. Ska försöka lägga upp bättre bilder.
Nu finns nya bilder på alla som är till salu i en egen tråd. Men jag måste ju visa de andra två också! Tror som #105 säger attdet finns nån peruan/alpaca längre bak i leden, för Ögat har två rosetter i rumpan, längre bak än Bullen och Näsan, dessutom har hon redan ganska lång päls och en eventuell crest i pannan… Måste försöka få en bättre bild på det :/ Hon är tingad.
Ååååå sitter och kikar på bilderna och filmerna på de små fy tusan så underbara de är!