Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1330 ggr
[Prutten]
0

Lite frågor om dräktighet!

Har två underbara marsvinssystrar som är 7 månader gamla.

För nästan 6 veckor sedan så parades den ena utav dom. Och det är den honan som alltid varit lite större än den andra.

Den parade vägde vid parningen 804g och idag väger hon 928g, min fråga kan hon vara dräktig? Har fått för mig att hon äter mer nu än innan.

Sedan så är inte systern parad, men kan även hon gå upp i vikt? För hon vägde för ca 1½ vecka sedan 812g och idag väger hon 850g. Tänkte att hon kanske äter mer för att systern gör det, Dom äter ju oftast samtidigt.

Eftersom den största vägde 804 vid parningen så borde ju systern vägt mindre …

Är detta något vanligt?

Om den större nu är dräktigt så är det vår allra första kull.

godisgrisen
0

Det är klart att de går upp i vikt när de är så unga de växer ju fortfarande. Det ser ut som en normal viktuppgång för åldern.

Vid sex veckors dräktighet kan man börja se om honan är dräktig. Tidigare är det svårt även för erfarna uppfödare. Vikten är bara en sak att titta på och på unga djur är det inte den bästa saken att spana på eftersom de ju växer. Vid sex veckors dräktighet börjar magen puta och kännas hård och knölig. Om en vecka kommer du att kunna veta säkert för då kommer du att kunna känna de första fosterrörelserna.

Nu har du fyra veckor på dig att plugga marsvinsdräktigheter, förlossningar och hur man tar hand om ungar. Ett tips är att verkligen lära dig så mycket som möjligt nu.

Fridaaaa
0

Ja klart att systern med går upp, hon är ju inte färdigvuxen ännu :)
Dock tycker jag 6 månader är tidig ålder att para (mitt personliga tyckte), jag väntar om jag har parat till minst 8 månaders ålder:)
Men ja det låter som att hon är dräkig men kan ju öka i vikt ändå :) Eftersom dem är unge ännu.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Linnet
0

Har du sett att hon blev parad? Hur länge gick hon med hanen?

[Prutten]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#1 Jo har redan läst en del men försöker ta reda på mer om det nu är ungar på gång.

#3 Jo hon blev parad såg det själv, hon löpte (eller vad man kallar det) just den dagen. Hon träffade bara hanen den gången.

Linnet
0

#4 DÅ är det ju inte så säkert att det blev nåt ändå, man brukar låta dom gå tillsammans ca 5 veckor.

Fridaaaa
0

Säger som Linnet: Minst 5-8 veckor ska en hona gå med hane :)

[Prutten]
0

#5 Vet att det inte är säkert att det blivit något. Kunde tyvärr inte "låna" hanen unden en längre tid.

Är som sagt var inte hundra på att hon är dräktig men tycker att ökningen på vikten har ändrats, men kan ju vara så för att jag vill det .. ;-) .

Tänkte inte heller på att dom ännu inte vuxit färdigt.

Kom på ordet jag ville skrivia förut, brunstar (löper) och inte har hon brunstat sedan den dagen heller vad jag vet. Den dagen lät hon en hel del och det innan hanen ens var här.

Ja ja tiden får utvisa om det blir något eller inte. :-D

[Prutten]
0

#6 Ibland borde det väl räcka med en gång, antar jag, så även för oss ha ha :-D

Linnet
0

#8 Jo visst kan det vara så, men då ska du både kunna se att hon är dräktig och känna ungarna inom nån vecka, så det är bara att vänta och se. Även större viktökning kommer efter 6 veckor börjar dom öka i vikt rejält.

Fridaaaa
0

#8 Ja jo, men ändå bättre att ha hanen minst 4 veckor helst 5 eller mer eftersom marsvin bara brunstar 2 ggr/månad (ca var 14 dag, endast någon dag eller 2)

[Prutten]
0

#9 Ok tack! Det är nu det gäller då om det är något eller inte. Men på ungefär hur mycket ökar dom i vikt när dom ökar rejält. Bara så jag vet på ett ungefär.

[Prutten]
0

#10 Jo jag förstår men hanen är dotterns kompis, och ville inte låta henne vara utan honom under så lång tid. Vi sa att vi testar och ser om det blir något eller inte. Och barnen börjar bli otåliga och vill veta hur det gått.

Men jag vet mer nu så det är bara att hålla sig till tåls lite till.

Binajis
0

Och så kommer jag med standardfrågan när det pratas om ett marsvin… har din dotters kompis fler marsvin än hanen som parade din hona? :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Prutten]
0

#13 Dom var två och den ena dog nyligen. En av anledningarna till  parningen, är hon dräktig och det blir en hane så tar hon honom så hon får 2 igen. Både hennes familj och jag vet att man ska ha två enligt lag.

OCH blir det inga ungar denna gång så ska dom köpa en istället.

Och blir det någon hona så ska vi behålla en, så vi får 3.

Binajis
0

#14 Jättebra!

Brunstade din hona när parningen skedde så bör det ha blivit något. Allt som oftast så tar det sig ju på första parningen, jag personligen har aldrig varit med om att en handparning inte tagit.

Som flera redan sagt, läs på. Man kan aldrig läsa för mycket :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

[Prutten]
0

#15 Jo jag har läst en del innan parningen och även efter.

En stund efter parningen så kollade jag henne om han prickat rätt, och det hade han. Hon hade en vit klump i rumpan.

Fridaaaa
0

#16 Mina har det aldrig synts på om han har "klarat" det eller inte :)

[Prutten]
0

Någon som vill svara på det jag skrev på #11?

Fridaaaa
0

#18 Det är jätteolika från marsvin till marsvin, hur många bebbar det i i magen osv omöjligt att svara på :) Och eftersom ditt marsvin växer fortfarande med så

[Prutten]
0

ok, tack!

Binajis
0

#16 Det var nog proppen du såg. Jag brukar inte ens vänta på att hanen "sätter dit" den och mina blir dräktiga ändå, så jag skulle bli förvånad om din hona inte väntar smått.

Vikten är jättesvår att säga något utifrån, som Frida säger. Möjligen om det är en enorm viktökning, men det är sällan.

[Prutten]
0

#21 ja man får vänta och se nu då … Tungan ute

Linnet
0

#11 Det är ju som sagt olika beroende på hur många ungar det är, men är det få ungar så är var och en större och vise versa, så det skiljer inte så mycket i viktökning ändå, det är inte ovanligt att en hona ökar 350 gram eller mer totalt.

Är det tre-fyra ungar brukar dom väga 70-90 gram, är det bara två så väger dom ofta ca 120-130 gram. Men det brukar vara från och med vecka 5-6 som man märker av viktökningen, innan dess är det så lite så det kan lika gärna vara att dom ätit lite mer. Räkna med 50 gram per vecka och ännu mer sista veckorna.

[Prutten]
0

Har tyckt att hon har blivit lite tjockare men inte hård. Men idag när jag hade henne i knät så var hon hur smal som helst på ena sidan, MEN på den andra var det annorlunda, stor och kanske början till att det blir hårdare …. Skrattande

Kan jag hurra nu eller ska jag vänta längre för att bli mer säker? Obestämd

[Prutten]
0

Någon?

[Prutten]
0

Någon?

[Prutten]
0

Öh detta var konstigt, när jag klickade publicera så kom det upp om jag ville spara det till min dator. Sedan fick jag till höger en skylt om att någon skrivit i inlägget, vilket var jag själv …. Obestämd

Men vad jag ville är om någon vill och kan svara på min fråga #24, tack! Skrattande

[Prutten]
0

Startar en ny tråd för att få svar på min fråga …