Lyckan kommer, lyckan går...
För bara ett par dagar sedan var jag överlycklig eftersom jag lyckats få ihop mina 3 marsvinshanar. Men som man säger… Lyckan varar inte länge…
Idag lyckades Casper (1 år) hoppa över burkanten och har nu brutit av ena övertanden.. Attans bananer!! Ringde flertalet kliniker, men antingen så hade dom inte tid; eller så var det söndagsstängt. Är rätt besviken, men har en tid på Blå Stjärnan imorgon.
Tanden är inte helt av, utan den sitter kvar; vad jag kan se så sitter den i nerverna. åh, vill bara kasta mig ut för ett stup! Varför? För att jag är så korkad och har mina marsvin oförsäkrade, för att det händer just denna månaden då jag redan ligger back 4.000:- och för att det händer rent av! Så fruktansvärt förbannad på situationen, och fruktansvärt uppriven och ledsen!
Jag kommer inte ens att ha råd att röntga honom; då det kostar 1.500:-. Utan som det verkar just nu så är det avlivning på G.
Men vi får se, kanske träffar jag någon snygg rik man på vägen till veterinären. Någon gång borde man väl ändå ha tur?
Inlägget är redigerat av moderator eftersom det inte är tillåtet att använda svordomar/ovårdat språk, oavsett om det är censurerat eller inte.
Jag tror det ska finnas vetrinärer som tar faktura, kan det vara ett alternativ?

Båda våra marsvin har brutit av sina tänder och första gången det hände blev jag såklart livrädd och vi åkte in med illfart men det är inte så farligt som jag trodde. Våran Zooie ramlade ur buren och slog ut alla sina 4 tänder!
När det hände vårat andra marsvin Samson så kunde jag enkelt behandla det hemma och första gången så fick vi smärtstillande och fick stödmata med Critical Care och sen ge A-fil för att marsvin är så känsliga mot medicinen så lugnar tydligen A-filen magen.
Om han inte har ont av det så tror jag faktiskt att du kan avakta och stödmata honom och se till så att han äter och dricker, du kan ju mosa frukt/grönsakerna så att han får i sig C-vitamin också.
Är det så att tänderna växer ojämnt så kan man även där ordna det själv dock väljer jag hellre att åka in till veterinär, jag tror att det blev att kosta utan bedövning ca 360:-
Tänder växer väldigt fort och det tog ca 2 veckor tills båda kunde äta själva och bara för att tänderna inte sitter där som ska så ska du inte oroa dig för avlivning, det finns många marsvin som lever ett bra liv utan en eller flera tänder 
#1. Hur lång tid har man på sig att betala en faktura i vanliga fall? Då jag inte får vettiga pengar förräns i slutet av September. Kan det vara okej med över en månad? Isf är faktura ett vääääldigt bra allternativ!! det har jag inte ens tänkt på, tack!! :) #2. Åh, skönt att höra! De marsvin (förutom 1) som jag har hört brutit tänderna har veterinären inte kunnat göra något åt, utan avlivning har varit det enda allternativet då hela käken varit skadad. När jag hittade honom på golvet så fick jag inte titta i munnen alls och han var väldigt svullen om läpparna. Men jag blötte pellets i varmt vatten och gav honom på sked (tanden har lossnat nu förresten) så åt han gladeligen. (var på blå stjärnan idag och skulle ha tag i CC men butiken var stängd och det var tydligen ingen som kunde öppna). Jag rev även en morot som gick okej att äta - men bara några tuggor - sen gjorde det nog lite ont. Men jag är rädd att det är brott i käken ( jag är den som gärna tror det värsta). Men då kanske avlivning inte är det enda allternativet!? Otroligt skönt Isf! TACK! :)
#3 Jag vet tyvärr inte, men det är flera som skrivit här och varit i samma sits som du. De har då kunnat ta det på faktura. Sen tror jag det beror vilken vetrinär man går till också. Annars kanske du kan låna pengar av någon till du får pengar i september?
#moderatorn som redigerat inlägget - sorry, tänkte inte på det! #4. dessvärre har jag inte det, men det får lösa sig. Får kolla vad vet. säger. Det känns ändå lite som att det kan gå att lösa på annat sätt. Sökte på liknande "fall" här på MiF och det känns okej nu. Verkar vara väldigt många svin som det löst sig för! En riktigt lugnande känsla som rusar i hela kroppen vill jag lova! Denna månaden är inte rolig som det är - åsså testar Casper sina vingar. Aj aj aj!
Vad bra att det känns lite lugnare, vi får hoppas det löser sig 

Våran hona Zooie föll från ca 1,5 meters höjd och givetvis så gnager dessa alla tankar att det värsta har inträffat men ge det tid och det är ju jättebra att hela den skadade tanden har ramlat ut nu, så den ger plats åt en ny frisk tand.
Förstår om han inte ville att du skulle titta i munnen, Både Zooie och Samson var likadana och dom hade jätteont i flera dagar men en kämpe som dom båda är så åt dem och drack så gott dom kunde och nu har tänderna vuxit ut och båda mår prima. 
Mosad galia-melon kan jag starkt rekomendera att mosa ner, det blir som en lösare gegga som slinker ner lätt likaså jordgubbar och liknande lite lösare frukter i konsistensen om du förstår vad jag menar. Galia-melon innehåller mycket C-vitamin och är lite sötare i smaken som jag tror uppskattas av dom flesta små grisar.
Men tyvärr så har jag inte hört om någon veterinär som tar faktura, åtminstonde inte i Falun eller Borlänge veterinärklinik, vilket jag verkligen tycker är dåligt, för det borde ju finnas med tanke på att alla inte har den bästa ekonomin.
Men tänk så att dessa underbara djur är mycket tåligare än vad dom ger sken av att vara, dom tål väldigt mycket och ibland så har vi människor en tendens att lägga oss i för mycket och jag tror och hoppas att det räcker med stödmatning så ska du se att tänderna snart växer ut 
Tar man mot faktura så är det vanligtvis 30 dagar som gäller men prata med veterinären så kanske de är snälla och kan hjälpa till att förlänga fakturan.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Man kan alltid prata med dem om fakturan. Jag har aldrig varit hos någon veterinär som tar emot kontant betalning, utan det är alltid faktura, och den brukar dessutom ta god tid på sig att komma :-) hoppas det löser sig för dig! Lycko dig som har flera veterinärer att välja på, här har vi bara distriktsveterinären som behandlar allt från biffkor till hamstrar…
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Om det "bara" är en bruten tand det rör sig om så är det ingen fara med din kille.
Jag har ett marsvin som lever med tre framtänder. Hon kan bita av grönsaker och hö bra. Jag behöver dock fila ner där hon har två tänder (med en vanlig sandpappersfil för naglar) då och då eftersom de kan bli lite väl långa.
Det kan däremot vara så att ditt marsvin marsvin är öm i framtänder och läppar efter fallet och har lite svårt att äta av den anledningen. Se till att servera honom grönsakerna i så små bitar så att han får in dem i munnen utan att bita av själv och ta och klipp lite hö i kortare bitar i en skål så att han kan välja på det och normallångt hö. De kan spotta ut höstråt om det är för långt för att äta upp hela, så de behöver inte kunna klippa med framtänderna för att få i sig hö.
Blå Stjärnan säljer inte CC i butiken, utan det får du köpa direkt från exotiska avdelningen (där man går in på gaveln).
Hoppas att det går bra för din kille. Hör gärna av dig om du vill…
Jag har aldrig hört om att man åker till veterinären för att marsvinen brutit av någon tand.
Har ett marsvin som trillade ur sin bur och slog av båda framtänderna och dom växte ut.
Om ditt marsvin äter som han skall och inte verkar påverkad för övrigt så kan du kanske avvakta och se hur tänderna växer ut innan du går till veterinären med honom?

Utslagna marsvinständer växer ut på jättesnabbt, se bara till att finfördela grönsaker, kanske ge kligröt under tiden.
Jag har avbilat vet.tiden. Han mår helt otroligt bra, pratar och skuttar precis som vanligt och äter väldigt bra :) river grönsaker och blötlägger pellets till honom - samt klipper höet. Han tror verkligen att han är en prins - det är bara kronan som fattas :) idag är han inte lika svullen, och är inte alls irriterad när jag pillar honom i munnen :) han är så fin, min lille Casper! Tack för all hjälp och uppmuntrande ord!
*gilla*
Vad bra!
Har följt tråden varje dag och det är skönt att höra att han mår bättre :)

Gud vad skönt att allt har gått bra 
Vet inte om jag ska skratta eller gråta - så jag väljer nog att gråta tills jag skrattar. Även om de tårar som kommer just nu endast är rent blod - eller Njae - men det är bannemej så det känns. Blir så otroligt ledsen och trött på alls himla bakslag! Casper har nu tappat den andra övertanden och jag tycker att hans undertänder är otroligt svaga. Jag orkar inte mycket längre - Casper är min gullegris! Och jag är Fortf lika tik som jag var sist… Gaaaah!!! Blir galen! Har ringt varenda djurklinik nu - ALLA förutom blå stjärnan stänger kl. 17.00. Jag började ringa 17.02 för det var då jag såg att han hade tappat en andra tand. Blå stjärnan är de enda som har öppet - och de tar 1000:- efter 17.00:-… Jag har inte de pengarna.. Och skulle jag boka en tid så hade jag fått vänta i två veckor - för de år så uppkokade. Ska fortsätta ringa som en dåre imorgon. Och forsätta att stödmata fram tills dess. Men nu måste jag nog iväg till stallet och samla tankarna lite. Och ni som undrar om jag kan lägga in en bild på de kvarvarande tänderna - jag slänger in en ikväll när jag kan låna mammas dator. Puss på er!
Himla iphone! Det är lite felstavningar ( eller enligt iphonen rättstavningar…) här och var. Där det står tik ska det stå rik exempelvis… Bläää!

Men om undertänderna också är lösa så kommer han antagligen tappa alla dom kvarvarande och förhoppningsvis så växer dom ut, och du behöver inte åka in till veterinären om du redan varit dit en gång, annars så fortsätt stödmata och så låter du det gå 2-3 veckor om han ser ut att må bra, jag har gjort precis som du med att åka in till veterinären men ibland så behövs det inte och då har du lagt ut pengar som jag förstår du inte har.
Ha lite is i magen så ska du se att det kommer bli bra 

Det är inte alltid dom tappar tänderna direkt, dom kan bli lösa först och sen tappar dom den, det är säkert på väg nya tänder redan, dom växer ut på nån vecka eller ett par. Hade ett marsvin som hade kvar den lösa tanden samtidigt som det hade kommit ut en ny, såg väldigt konstigt ut hon hade tre framtänder nere, sen insåg jag att den ena var ju lös, så då fick vi ta bort den.
Hej alla glada ( och oglada )!! Jag har glädjande nyheter :) Caspers tänder är nu nästintill helt utväxta, jag valde att åka till veterinären en gång då han var otroligt slö och inte ville äta - han hade inget att säga utan låg bara i huset hela dagen. Veterinären tyckte att han såg fin ut och jag fick rådet att fortsätta stödmata var 4:de timma. Idag är tänderna som sagt, jättefina! Det känns otroligt skönt, tack alla!! Vet inte vad jag hade gjort utan denna sidan, jag vet att ni inte (inte alla iaf) är veterinärer, men era tips och framförallt erfarenheter är till stor hjälp! Tack återigen :) Casper tackar alla andra sketsvin som hoppar ur burarna, och har lovat mig att han aldrig ska göra det igen :) *peppar, peppar*
Vad skönt att det gick bra för Casper!
Sitter här med en annan olycksfågel som har slagit ut båda sina framtänder idag, men som åtminstone inte är svullen eller verkar ha ont. Han äter hö som vanligt, men vill ha sina grönsaker rivda.
Dessa G-force-marsvin… ;)
Ja, det känns så otroligt skönt! :) Men! Vad är det med dessa marsvin? Varför ska dom ut och flyga? Kan verkligen råda dig att läsa igenom denna tråden, den hjälpte mig mycket! Själv hade jag en påse CC, dock hos en kompis som bor en timma ifrån mig, så jag gjorde en egen mix. Lade pellets i varmt vatten och mixade ner det tillsammans med broccoli och gul paprika. (tilläggas bör att det bara var mina två "friska" hanar som käkade det - så gör inte en för stor mängd första gången :P) G-force marsvin!! Fr.o.m. Now on, That's what I'm going to call them! Det och aphamstermarsvin :) Flög din herre ifrån hög höjd? :(
Vad roligt att höra att det gick bra med Casper. Det är bra att det finns en sån här tråd att läsa, för det är skrämmande många marsvin s blir avlivade på grund av tandproblem. Så länge det rör sig om framtänderna så klarar de sig gott med att människan i deras liv gör en lite extra ansträngning då och då, för vi är faktiskt ett gäng som lever med "tretandade" små grisar! :-)
Ja, det är verkligen helt super! Jag är ju en av dom som aldrig hört en rolig historia, och nu när jag ser att det har varit "enkelt" att "fixa till" så tycker jag att det är skrämmande att det finns veterinärer som inte upplyser om att tänderna växer ut igen - utan avlivar marsvin efter marsvin! Men hur fungerar det med tretandade svin då? Växer aldrig den 4:de tanden ut igen alltså? :O hur kommer det sig ? :)
#27 Jag vet inte riktigt hur det kommer sig att den tappade tanden inte växer ut på vissa marsvin. Jag antar att det är något som blivit fel på tandanlaget då.
Min tjej tappade sin tand i december och den har inte visat sig ännu så jag antar att den är borta för gott. Jag vet inte vad som hänt med hennes tand (det kan vara något medfött också) för det skedde innan jag fick henne.
Men va tokigt! Men hur ser det ut runt omkring tandköttet då? Finns det en antydan på att det ska komma en tand, eller är det helt läkt? :)