Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2109 ggr
Fridaaaa
0

Fågelkvittret igen!

Bara några veckor efter att jag fick hem Lotus, så gjorde han fågelkvittret 1 gång, och inatt gjorde han det igen! Han höll på i evigheter.

Hade varit intressesant att få reda på vad det betyder Glad

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Elsasmarsvin]
0

När marvinet är glad så kan dom göra små lyckliga kvittranden. Det är ett vanligt sätt att prata med människor om både det ena och det andra samtidigt som marsvinet säger att det mår bra och trivs alldeles utmärkt. :)

Fridaaaa
0

#1 Detta är inte ett vanligt ljud som dem brukar göra, utan detta låter som om det vore en fågel/kyckling man har i rummet:)

[NalaMeya]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Är fågelkvitter samma som…?… chirp… chirping eller nått liknande??

Fridaaaa
0

#3 Ja precis:)

imoon
0

Jag tror att chirping har olika betydelser då jag hört det hos flera av mina djur. Har läst att somliga tror att ungar/unga djur gör så om de är hungriga, typ bebisar som skriker åt mamman.

En av mina tjejer, Lillith, gör så när hon är stressad i samband med brunst. Det slår aldrig fel, alltid när hon eller någon annan brunstar. Hon luktar jättegott, tycker de andra honorna, så de är alltid på henne väldigt mycket då de brunstar. Hon brukar då få komma upp i famnen (ja, även kl4 på morgonen då det oftast sker.. ;P) och det är tydligt hur lugn och lycklig hon blir av att slippa vara kvar hos brunstsnusktanterna. :P

En annan, Polly, gjorde det som unge när höet var slut mitt i natten! Så ja, kanske kan det vara ett rop på mat ibland?

Lillith och några av mina andra tjejer gör det ibland helt utan anledning, vad man kan se. Men då har jag tolkat det som ett glatt ljud med tanke på hur tjejerna har sett ut medan de gjort det samt betett sig strax efter (typ glädjeskutt).

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Fridaaaa
0

#5 Nej tror jag inte, då dem hade pellets&havre i skålen och en stor bunte hö i buren :) Så mat hade dem:)
Ja han kanske är glad då? Det är andra gången sedan han kom hit han gör det:)
Hade ett annat marsvin som gjorde det, men han dog 6 månader gammal :/
Vissa säger att det betyder tur och vissa säger att det betyder otur.

[Sandi92]
0

Är det riktigt högt kvitter eller mer lågt?

Det höga kvittret brukar de enligt min erfarenhet göra när det vankas mat, eller av smärta.

Är det lite lågt "kycklingpip" så brukar det vara som de pratar och/eller bråkar med varandra.

Clariiz
0

Mitt marsvin gjorde det här om dagen när hon satt i mitt knä. Hon låg ner och halvblundade, som hon brukar göra när hon tycker det är skönt/mysigt, och då började hon "kvittra". Aldrig hört det förut. :)
Men jag antog att hon tyckte det var skönt.

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

imoon
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Detta är ljudet det talas om.

[Sandi92]
0

#9 Aldrig hört det ljudet.

[Sandi92]
0

Trodde det var typ sånt här ljud hon menade:

http://www.youtube.com/watch?v=oqc3fuyJWAs

imoon
0

#10 Nej, det är förståeligt då det är ovanligt! Vissa grisar verkar dock göra det mer ofta.

Fridaaaa
0

#11 Nej menade inte vanligt ljud, jag vet hur marsvin låter när dem t.ex vill ha mat osv :)

[Sandi92]
0

Det låter som nån typ av varningsljud. Läste en kommentar på youtube att hennes marsvin hade sprungit in i sina hus och stod stilla och bara lyssnade när hon spelade upp ljudet för dem.

Vissa av marsvinens ljud kan ju dock låta nästan likadant, men betyda olika saker. Så att just ditt marsvin gjorde så kanske inte var för att varna.

Fridaaaa
0

#14 Vissa säger att ljudet är varning andra inte, ingen vet vad det betyder :)

gickan87
0

Det enda marsvin som chirpat här hemma var min tufsan. Och hon var väldigt sjuklig av sig. När hon var sjuk/mådde dåligt så chirpade hon. Så jag tycker inte det är ett trevligt ljud.

MVH Erika :)

Fridaaaa
0

#16 Okej. Ja ingen vet ju vad det betyder eller varför dem gör så.
En berättade för mig att hennes hona enbart gjorde det när hon var dräktig.
Och en annan berättade att dem honor som hon hade hört chipra vid dräktighet, hade fått bra ungar, den ena honan som inte hade gjort det, gick det ej bra för.
Så många har olika erfarenheter. Undra varför dem gör det…

chickwheels
0

Jag vet flera här inne som ogillar ljudet någe fruktansvärt pga att efter deras erfarenheter så har djuret som gjort ljudet senare dött :(

Detta har även hänt mig.

(lika bra skriva det med så folk vet om den biten med)

menar inte att skrämmas :)

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Fridaaaa
0

#18 Jag tycker det är fint, det låter som en fågel:) Aldrig upplevt det som obehagligt:)

[Alexis78]
0

Mine ena hona höll på så till och från en hel natt. En vecka senare blev hon helt lam i bakbenen och fick avlivaas. Jättehemskt.

Men jag har också en liten tjej som låter så till och ifrån och hon mår hur bra som helst.

chickwheels
0

Jo jag tycker också de låter fint, jag blev riktigt paff när jag fick höra det.. :)

men så mindes jag diskussioner om ljudet här på MIF och blev lite orolig.

Senare under veckan dog faktiskt det marsvinet. Det är nog enda gången jag hört det, och det var några dagar till en vecka innan hon dog.

Kan ju vara så att endel marsvin efter att ha låtit sådär helt enkelt blir friskt igen (?), o andra inte återhämtar sig. Kanske är ett klagoljud.. "åååh va ont i huvvet jag har" eller mage eller vad det nu kan röra sig om.

(hoppas ni förstår vad jag menar, jag är riktigt assjuk just nu så kanske yrar lite :P)

Fridaaaa
0

#21 Men det finns honor som har gjort det enbart vid dräktighet:) Och dem honor jag vet som har gjort det, har det alltid gått kanon för:)
Har för mig att Lotus mamma också gjorde lätet? :)

chickwheels
0

Jo, men kan det då inte vara ett klagoljud iaf då ? ungarna kanske sparkar, mamman kanske e lite grinig eller har lite ont av sin dräktighet osv. Det är ju fullt normalt att känna av en dräktighet/graviditet och må lite kasst av den om man säger så :)

Försöker bara "komma fram till" vad som triggar ljudet.

Royalz
0

#21 Jag tror som dig, eller att dom blivit skrämda av något och varnar. Behöver inte vara något vi kan se eller höra men som dom kan.

Jag har hört chirping 2ggr och det var samma marsvin fast olika gånger. Ena gången välte jag ner flera kompostgaller så dom blev väldigt rädda och andra gången vet jag inte vad som orsakade det.

Så jag tror att det är något negativt.

Fridaaaa
0

#23 Ja det är sant. 
Men allting är som det har varit hela tiden, så undra vad det kan vara i så fall. Hmm…

#24 OKej jag tror inte det är negativt :)