Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 10533 ggr
[Alexis78]
0

Ringorm, vad vet ni?

Nu när jag skulle städa för killarna och lyfte upp lilla Gustav så har han en stor skorvig cirkel på ena sidan, jag är ganska säker på att det är Ringorm, något jag aldrig haft tidigare.

Så berätta allt ni vet är ni snälla. Jag vet att det är fruktansvärt smittsamt, att allt måste saneras o.s.v men hur och med vad behandlar man det? Gustav och hans kompis går i en bur som är en bit ovanför tjejernas bur, finns det minsta lilla chans att tjejerna klarar sig från det eller är det helt kört? Är det ens någon ide att isolera lille Gustav från marsvinsrummet?

Fridaaaa
0

Tyvärr, om det är Ringorm måste alla djuren behandlas.
Allting saneras osv :( Ringorm är jobbigt dem månaderna det brukar ta att få bort det :/

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[donkeyqueen]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

*putt*

HannaVastervik
0

Vad tråkigt!

Ja, flickorna måste du tyvärr behandla med och sanera sanera sanera.

Det vanligaste man brukar behandla med är Imaverol-bad. Men det kommer veterinären berätta för dig hur du ska göra.

Du behöver dessutom köpa virkon som du kan sanera överallt med.

Artikeln här på mif om Ringorm är väldigt bra, läs den!!

Sandra-B
0

Rekommenderar den här artikeln vi har på sajten.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Alexis78]
0

Tack för tipsen, ska genast läsa artikeln. Lill killen är i nuläget isolerad på övervåningen och ingen av de andra smågrisarna visar ännu teckan på att ha drabbats. Men det kommer väl.

Det jag funderar på är hur jag ska göra med isoleringen, eftersom ingen annan visar tecken så vågar jag inte sätta tillbaka lillen hos kompisen även om jag kommer sanera allt och behandla alla. Men om han är isolerad de här månaderna, kommer det att gå att sätta ihop honom med kompisen då eller kommer han vara för stor? han är runt två månader nu.

HannaVastervik
0

Sätt ihop honom med kompisen igen! Du kommer ändå behöva behandla alla och de dör inte av att gå ihop även om den ena visar tecken på det.

[Alexis78]
0

#6# Nej, jag vill inte göra det förän jag åtminstone varit hos veterinären på måndag.

Nu har jag läst artikeln, jag tror jag satsar på badet med imaverol och det ska ju göras fyra ggr med tre dagars mellanrum. Behöver jag sanera hela huset varje gång de badat, alltså var fjärde dag?

Royalz
0

Sätt tillbaka honom. Du kommer ändå få behandla dom andra och sanera huset. Och nu även övervåningen.

Trist med Ringorm..

[charm76]
0

Låt honom gå med de andra,skadan är redan skedd, så sanerar du rubbet på en gång. Det enda positiva med det hela är att om man en gång haft Ringorm så är man immun resten av livet. Man kan alltså bara få de en gång. Jag vet av egen erfarenhet, blev smittad av en kattunge när jag var typ 11-12 år. Hela vår familj fick ringorm… Men efter det har jag haft både hästar, katter o andra djur med Ringorm, men inte fått det själv igen. Så var alltså uppmärksam på dig själv också, du kan komma att behöva sanera dig själv.. Det kliar nåt djävulskt… :/

Lycka till!

[Alexis78]
0

#8# Nu även? Så du menar att Ringorm bara sprids där det enda smittade marsvinet vistas? Men då är det ju inga problem med saneringen.

Jag fick uppfattningen att det spreds via kläder och liknande med som man haft på sig när man gosat med dem och jag har inte för vana att ta av mig kläderna innan jag går upp på övervåningen :)

[Alexis78]
0

#9# Men usch, vad hemskt det känns. Hur vet jag om någon av oss drabbas och hur behandlar man det på människor?

Fridaaaa
0

#10 Ja det sprids via kläder också, så man måst byta kläder om man har vistas med djur som har Ringorm.
Ha marsvinet med sin kompis, du måste behandla alla marsvinen och saneras allas burar.

Ang behandling av människa, så får man en salva man ska smörja med 1-2ggr/dag, pevaryl är bland annat bra mot det (har själv haft Ringorm på mig)

[Alexis78]
0

#12# Ibland gillar jag det här forumet extra mycket, det är jätteskönt att höra om flera som haft det och speciellt som haft det själva så man vet hur man ska göra om man får det.

Tack för tipset om pevaryl, det finns väl receptfritt på apoteket?

Fridaaaa
0

#13 Ja pevaryl finns receptfritt på apoteket, är bra mot annan svamp med:)

[Alexis78]
0

#14# En dum tanke, jag ska såklart absolut inte testa det men bara en tanke, skulle pevaryl funka på marsvin med om man smörjde utslaget med det?

vanerlands
0

Tråkigt att du fått in ringorm:(

För det första vill jag ta död på myten att man är immun om man haft Ringorm en gång, detta stämmer tyvärr inte!!!!

Och ringormssporerna sprids i luften, alltså måste ALLA utrymmen saneras även om marsvinen inte varit just där…

Sen rekommenderar jag personligen Itrafungolen som ges i munnen. Längre behandlingstid, ja, men säkrare. Med Imaverolbad kan man tyvärr missa något. Visst vet jag många som behandlat med Imaverol och blivit av med problemet men vet också fler asom fått återfall då de använt Imaverol….Man måste vara extremt noggrann.

Lycka till! /Ullis (författare till ringormsartikeln)

Fridaaaa
0

#15 Tror tyvärr man måste ha annan behandling med på marsvin, tror inte det hjälper på marsvin tyvärr.

HannaVastervik
0

#15 Svampsalva tar bort utslagen från ringormen men smittan finns kvar.

imoon
0

#15 Pevaryl och liknande krämer fungerar på marsvin i samband med svamp som hudsvamp och Nossvamp. I och med det är jag övertygad om att det hjälper mot Ringorm också, men det tar kanske längre tid. Pevaryl är i alla fall inte farligt alls för marsvin, skadar alltså inte att prova men är du osäker så prata med vet och så vad hen säger.Glad

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

imoon
0

#18 Åhå! Det var nytt för mig!

[Alexis78]
0

Tack för alla svar, måste bara fråga lite till då just Ringorm är ett helt okänt område för mig. Vad händer om ringormen inte behandlas?

Av sellnic kan ju grisarna dö om det inte behandlas, hur är det med Ringorm?

HannaVastervik
0

#20 Man lär sig alltid något nytt =o)

Fridaaaa
0

#21 Aldrig hört talas om något djur som har dött av Ringorm :)

[Alexis78]
0

#23# Skönt, då känns det på ett sätt bättre än sellnic. :)

Men vad är det värsta som kan hända? Det är ju lite läskigt när de drabbas om något man inte kan nästan nånting om.

Fridaaaa
1

#24 Fast sellnic är med lättbehandlat :) Så personligen har jag hellre sellnic (om man nu måste välja) än Ringorm.

imoon
0

Vad jag har fått lära mig (rätta mig om jag har fel!) är att Ringorm kan läka ut av sig själv (men då finns det kvar latent i kroppen, gissar jag?). Alltså dör de inte och de skulle egentligen kunna bli "friska" även utan behandling. Självklart inte rekommenderat alls.
Tänkte bara som et tillägg på hur stor skada det kan göra.

[Alexis78]
0

#26# Gäller det alla marsvin?

Fridaaaa
0

#26 Ja jag har med hört det.

Dock bör det ju behandlas, annars kan man få det själv, eller andra djur, sedan smittas det vidare osv:)

imoon
0

#27 Tja, rent hypotetiskt, om faktan stämmer, borde det ju göra det. Men de kan ju bli olika hårt angripna varför det kan ses som att de inte läker ut av sig själv (typ att ringormen får fäste på olika ställen gång på gång).

#28 Självklart!

Royalz
0

Jag har tänkt på en sak. Varför blir det sådan hysteri när marsvin får Ringorm? Allt ska saneras från golv till tak. När hästar och andra djur får så behandlar man bara själva utslaget och jag har aldrig hört att man tvättat ett helt stall med virkon t.ex. Eller att man duschat alla hästar i imaverol.

När människor får ringormen som går på både djur och människor så är det heller inga som sanerar hela sitt hus, utan bara behandlar själva utslaget..

Vad är det som gör att det måste göras så extremt noga med marsvin och inte med andra djur?

Fridaaaa
0

#30 Det är likadant om t.ex katten eller kaninen får Ringorm, det ska med saneras. Många isolerar sina hästar om dem får Ringorm och sanerar boxen hästen har stått i. Så gjorde dem på min ridskola jag gick på innan i alla fall.

Royalz
0

#31 Ja men bara för att dom gjort det på en ridskola så görs det inte på alla ställen ;-)

Har googlat endel idag och det är extremt olika hur folk gör om sina hästar drabbas.

[Alexis78]
0

#31# Men bara boxen är ju som att sanera bara rummet marsvinen vistats i?

Fridaaaa
0

#32 Nej det vet jag, men det är bra att dem gjorde så, så borde alla ställen med häst göra om hästen får ringorm:)

HannaVastervik
0

Kanske inte är samma sorts Ringorm? Finns ju flera sorter?

vanerlands
0

#30 För att det finns en MKT väsentlig skillnad på hästar och marsvin (och katter) och det är att marsvin och katter kan gå och vara symtomfria bärare av ringormen. Det kan inte hästar! Så har man fått bort utslagen på alla hästar (utan återfall efter karenstid) så har man också fått bort smittan.

Det är det som är ett rent helsike med smitta bland marsvin och katter, just att man inte alltid ser att de har det….Oftast är det unga/gamla eller på annat sätt "nedsatta" djur som visar symtom.

Fridaaaa
0

#36 Kan kaniner också vara symtomfria bärare?
För när jag fick Ringorm på mig själv första gången, fick min dåvarande ena kanin också det (är över 10 år sedan nu) eller hade någon av katterna smittat mig och sedan jag smittat kaninen? Får vi upptäckte ringormen på mig samma dag som på kaninen.

Oh-rakel
0

Håller med Vänerlands om att oral medicin är säkrare behandling. Med denna medicin är man säker på att hela djuret är behandlat. Givetvis behövs dock sanering och bad av marsvin ändå. Det finns betydligt fler återfall bland dem som använt Imaverol än bland de som använt oral medicin samt bad. Ivamerol doppas som sagt i och som man kan tänka sig så behandlas inte kroppsöppningar på marsvinen genom denna behandling.

Angående att låta Ringorm läka ut av sig själv: Ringorm (symptomen) kan läka ut av sig själv…på samma vis som Pevaryl eller liknande kan ta bort symptomen från marsvinen. DOCK finns smittan kvar hemma! Ringorm kan inte ligga latent "under huden" eller så men behandlas inte djuren så finns sporerna kvar både på djuren och i omgivningen. Kanske får marsvinen inga nya symptom…men det är högst troligt att smittan kommer tillbaka i framtiden och de kan även smitta andra djur eller människor. Det är alltså sporerna som man ska se upp med! Symptomen ska absolut behandlas men det är sporerna som måste bort ur hemmet för att stoppa smittan helt. Marsvin som är behandlade korrekt och en sanering som är gjord korrekt leder till att inga "bärare" finns hemma då behandlade djur som ej utsatts för sporer igen inte kan vara latenta bärare på något vis.

Då marsvin kan vara symptomfria bärare blir det lite svårare än andra djurslag att behandla tyvärr. Jag har kattuppfödning förutom marsvinen och när jag fick in ringomr behandlades katterna (samt de två kaninerna) på samma vis som marsvinen. Det finns många uppfödare och keldjursägare som har många andra djur än marsvin som väljer att göra "den stora" saneringen och behandlingen. Ringorm i en kattuppfödning ses bland annat på samma vis som Ringorm hos en marsvinsuppfödare och samma behandling och sanering görs.

Sporerna går ju tyvärr inte att se var de finns i hemmet så hela hemmet måste saneras om marsvinen bor inne. Det underlättar dock att hålla marsvinen på ett samlat ställe och inte sprida ut dem då det absolut ökar chanserna för att sporerna sprids till fler ställen i hemmet. Bättre att hålla det så koncentrerat som det går även om som sagt hela hemmet måste saneras…

Lycka till med marsvinen i alla fall och behandlingen av dem! Det är inte omöjligt att bli av med Ringorm, det är vi flera som vet!

Mvh/Cornelia

SMF 203 Happy Day´s underbara marsvin

www.wilhelmssonrex.dinstudio.se

[Alexis78]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lägger in bilderna här med, vad tror ni?

[Alexis78]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till.

[charm76]
0

#16 Om man nu inte blir immun, hur kommer det då sig att jag inte fått det igen?? Men tanke på alla gånger jag, i jobbet, behandlat djur med Ringorm. Och enl flera veterinärer blir man immun… Det är ju ändå 25 år sen jag hade det o borde fått det igen med tanke på vad jag "utsatt" mig för..

Fridaaaa
0

#41 Man kan ej bli immun, men vissa har "Lättare" att få Ringorm än andra.