Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 864 ggr
diva
0

djuraffärs marsvin med skabb.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har en vän som var till sundsvall för 1 vecka sen. Hon köpte en marsvinskille från djuraffären där. Han hade några utslag på kroppen redan på affären, men personalen sa bara att det var svamp och lätt behandlat. Killen slutade äta och mådde allmänt dåligt. Hon var förbi mig igår och hämtade Critical Care som jag har hemma och idag var hon till vetrinären där dom konstaterade att han hade skabb. Dom ville inte behandla honom än för han var i så dåligt skick, men fick antibiotika och ska börja behandlingen då han mår bättre. Hur f..n kan dom sälja ett djur som är så sjkt och tänk på dom andra marsvinen som bodde i samma bur. Djuraffären vägrar kompensera henne och blundar bara för allt. Väldigt dålig stil tycker jag. Har dom inte vetrinär som kollar upp djuren dom har eller skiter dom i att dom är sjuk bara för att få sälja. Stackars marsvin säger jag bara. Och stackars dom blivande ägarna till dom marsvin som var kvar som får hem ett sjukt marsvin.

Vet ej om jag la detta i rätt grupp.

Binajis
0

Oj! Har du lust att PMa mig vilken djuraffär det gäller? Foten i munnen

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Anne.K
0

Djuraffärerna bryr sig mer om att tjäna pengar, dessutom brukar personalen på djuraffärerna vara helt okunniga när man frågar om skötsel å foder etc… Man blir mörkrädd…

Så mitt intryck av djuraffärer är inte så bra, de bryr sig inte så mycket om djuren å det är alldeles för dåligt pålästa om djuren de har…

Dessutom gillar jag inte grejen öht att man säljer djur i affär, man har ingen aning vart djuren kommer ifrån, hur deras gener är eller om de är friska eller sjuka djur. Samt okunnig personal (fast det har jag redan nämnt :P )

Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

diva
0

#1 Fixat

Lamina
0

Anmäl dom! Det ett brott mot L80:

5 Kap. 6 § Djur som har smittsamma sjukdomar eller parasiter får inte föras in i eller hållas i en zoobutik, djurgrossistanläggning eller liknande anläggning om de inte kan isoleras på ett tillfredsställande sätt. Även i övrigt ska de åtgärder vidtas som behövs för att förebygga utbrott och spridning av sjukdomar.

5 Kap. 10 § Det ska finnas minst en avskild plats, för isolering och skötsel av sjuka eller skadade djur, dit kunder inte har tillträde. Detta gäller dock inte för fiskar.

L80

Jag hoppas din kompis har dokumentation kvar i form av kvitto från djuraffären och veterinärens utlåtande om marsvinets hälsa. Inkludera det i anmälan isåfall.

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

diva
0

Jo hon skulle ringa nån instans för att få hjälp.

alkemistens
0

TS du får gärna pm:a mig också om vilken djuraffär det gäller. Bor i närheten av Sundsvall och handlar ibland på en djuraffär där uppe. Vill inte sponsra dem på något sätt!

VilmaKristina
0

Oj vilken dåligt affär, dom verkar inte bry som om djurens bästa!

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

diva
0

#6 Fixat