Vilken ras blir det?
Hej hej!
Jag ska sätta ihop mitt Non Self marsvinshona med mitt Abessinier marsvinshane. Vilket ras kommer ungarna att få? Hur stor är chansen att någon av ungarna blir renrasiga? Jag är väldigt tacksam för svar!!!
MVH/ Balázs
Blir väl Pet antar jag.
Det blir pet ja, troligtvis lite blandade ungar :) Jag tror inte att dom kan bli renrasiga eftersom föräldrarna inte är samma ras.. Men jag är ingen expert på ämnet hehe.
Jag har hört att det kan bli renrasiga ungar. T.ex.: en tjej parade en Teddy och en Self och vad blev det? en renrasig Non Self! En annan exempel är att hon parade en Teddy och en blandis (slät/virvel) och det blev renrasiga ridgeback och en Non Self! Tror ni att mina kan få renrasiga Ridgeback, Self eller Non Self???
Ridgeback klassas inte riktigt som en ren ras ännu, eftersom det krävs flera olika raser för att hålla schack på varianten än så länge :)
Men du kan defintivt få ridgebacks, self eller nonself. De blir ju inte renrasiga, det är ju omöjligt eftersom de oundvikligen är ett resultat av två olika raser, men de går att registrera om de liknar någon ras/variant.
Blir det däremot ungar som inte ser ut som någon speciell ras - ett virveltroll eller kanske ett semilånghår så kallas de ungarna pet :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Ok, tack! Det glädjer mig att man kan fortfarandre registrera de i SMF eftersom jag vill bli uppfödare och då behöver jag ha 4 st rasmarsvin…. bla… bla… du vet!
#5 Jo.. fast du lär inte få utställningsbara ungar om du sätter din nonselfhona med din abyhane :-) Bättre att satsa på renrasigt direkt i så fall.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#6, Precis! :)
beror väl på att teddy + self inte kan bli teddy? är bara teddy + teddy som blir teddy? lika om man parar teddy + rex, dom skiljer sig genetiskt (fast dom ser lika ut) så blir det släthåriga ungar.
orkar inte förklara bättre, kommer säkert nån snart som har mer koll!
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Varför ska du para så olika raser med varandra?
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Det blir troligtvis bara blandisar. Har du tur kanske det kan bli nån som ser renrasig ut. Men släthår parad med rex eller teddy blir ju alltid släthår, self eller nonself, så det är ju inte nåt konstigt med det