Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1883 ggr
Memris
0

Resa med marsvin

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har just läst igenom lite Artiklar här, bland annat om att resa med marsvin.
Detta är aktuellt för oss då vi snart ska göra en längre tågresa.
Vi har bokat sittplats med djur.
Vi är 2 vuxna o 1 barn (9år) o så 2 marsvin.

Har en stor variant av kattbur som vi har här hemma stående utan dörr så de kan rusa in o ut i när de är utanför sin bur+hage.
Den är så pass stor inuti att det får plats nån form av hus (men är det nödvändigt eller tror ni de känner sig trygga nog i kattburen?) o en liten resevattenflaska, matskål o höboll hänger i golvet (så de kan äta i normal nivå för dem, dvs från golvet, men höet håller sig samlat, detta är bara i reseburen, i hage o bur har de såklart hö på golv).

Tågresan ska ta 12½ timme och nu undrar jag om det är nåt särskilt ni tycker man borde tänka på?
Det handlade mest om bil i artikeln jag läste så det skulle vara intressant o höra om nån har erfarenhet att åka tåg?

esvard
0

Hej!

Jag har haft med mina grisar på tåg från skövde till umeå som tog tolv timmar. Det går alldeles utmärkt med transportbur för katt. Hade hö och matskål + vattenflaska i buren och det gick jättebra!

Hade även en liten påse med godis till dem som de fick mumsa av emellanåt när jag kikade till dem.

Något som man kanske bör tänka på är vad de ligger på så de inte stökar ner golvet på tåget sen. Jag hade burspån vilket jag sopade upp lite elegant innan jag skulle av. Tungan ute

För mina grisars skull så hade jag en handuk över buren så det blev så lugnt som möjligt för dem under resan.

Om du får plats med ett hus i buren så är det nog en bra ide så de känner sig trygga.

mvh emilie

Abico
0

Tänk på att ha buren placerad på något ställe där det inte drar på marsvinen när dörrarna öppnas, och titta till dom då och då.
Jag har åkt en del tåg med marsvin, fastän inte så långt som du ska åka och det har aldrig varit något problem. Är det såpass långtgående tåg brukar det vara rätt lugnt på tåget, till skillnad mot pendeltåg som är väldigt brötiga (då brukar jag försöka sno till mig ett säte att sätta upp buren på för att marsvinen ska slippa ifrån det skakiga och kalla golvet). Sen skulle jag inte ha marsvinen ihop i transporten, kan du inte dela av den med en skiva om den är stor - så slipper du en till transport? Även de bästa marsvinsvänner kan börja bråka i nya miljöer och på små ytor.

Hanna 

Memris
0

Tack för tipsen!
Fördelen med att åka långfärd med djurbiljett är att man sitter i en kupé för 6 personer, så det är inte lika mkt stim o stoj som utanför.

Tänkte ta med en filt/flanellakan att ha runt buren o sätta tidningspapper i botten o ta med extra så man kan byta efter halva resan.
Tänkte ta rätt tjocka tidningar för värmens skull oxå och givetvis ställa dem så lungt och dragfritt som möjligt.
Har en marsvinssäng som är varm o som de gillar o ligga i, tänkte lägga in den o ta en av deras böjbara träbroar som inte väger mkt o ha som hus över den, det tror jag blir bra för dem <3

Oj hmm jo vi kan låna en likadan resebur ifrån en bekant, men den lilla som bara är 8 veckor skriker efter sin kompis så fort vi bara tar upp en av dem så jag får för mig att han blir mer stressad o va isär, eller vad tror ni? Rynkar på näsan

Abico
0

Kan du inte ta med en hopvikt kartong eller en kartongbit och lite tejp som avskärmning så att om det blir bråk, så kan du separera dom?

Hanna 

Memris
0

Bra tips! Det ska jag absolut göra! Tack #4

[donkeyqueen]
0

Jag har tyvär ingen erfarenhet av att åka tåg med marsvinen men jag måste bara få säga en annan grej, Ditt svarta marsvin är verkligen likt min marsvins hane Bacardi. Trodde för ett ögonblick att du hade snott honom! Haha!