C-vitaminsförlamning eller inte? (video)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag skrev en tråd innan som handlar om mitt marsvins eventuella c-vitaminsförlamning. Eftersom den handlade om vatten lägger jag upp en ny så fler kanske hittar den.
Jo, veterinären och djuraffären tror på c-vitaminsfölamning, andra här tror inte det stämmer. Jag spelade därför in en liten snutt på honom där han går, och undrar vad ni tror?
Den misstänkta C-vitaminsbristen upptäcktes i torsdags då jag upptäckte att han inte kunde gå med bakbenen. Jag ringde på en gång till affären han kommer ifrån och de sa på en gång c-vitaminsbrist och förklarade att antingen åker man till veterinären som ger honom en spruta med c-vitamin, eller så behandlar man hemma. Då Charlies allmäntillstånd var bra tyckte dom att det går bra att göra det hemifrån, då veterinärerna brukar vara snabba på att avliva i stället.
Jag köpte då C-vitaminstabletter från dom, som jag krossat med en hammare 3 stycken om dagen, blandat ut med vatten och gett honom med medicinspruta i munne.
I fredags, alltså dag 2 efter upptäckten, tyckte jag att han inte ätit bra utan vatten och mat var orört och han låg bara i sitt hus hela dagarna då han inte kunde ta sig ut därifrån.
Jag ringde tillbaka till djuraffären som tyckte att jag skulle ringa och rådfråga veterunären. Detta gjorde jag, och tjejen jag pratade gick och pratade med en av veterinärerna innan hon kom tillbaka.
Hon förklarade att det fanns 2 olika sjukdomar som kunde ge dessa symptom med bakbenen, det ena var c-vitaminsbrist som var det allra vanligaste, det andra var något på m som jag inte minns namnet på. Hon sa att eftersom Charlies ben inte hänger helt lösa, man kan inte vrida dom som man vill utan han tar emot, så bör det vara C-vitaminsbrist och inte det där på m då de då skulle bli helt slappa.
Det fanns inga tider till veterinären i fredags, och eftersom han fortfarande var pigg och glad, och helt som vanligt förutom benen och matvägran, så skulle jag försöka mata honom och fortsätta med C-vitaminerna och ha lite is i magen. Blev det akut skulle jag åka in ändå.
Jag började ge honom vatten med medicinspruta för att han inte skulle bli uttorkad, och upptäckte att han åt hö om jag matade honom i knät, så det gjorde jag.
Jag plockade även bort framsidan till hans hus så att han inte skulle fastna i öppningen då han inte kan backa ut i det tillståndet han är i nu.
Redan i fredags kväll upptäckte jag även att han både åt och drack i buren och ålade sig runt till de olika matstationerna, detta gjorde han inte innan utan då låg han halvt i huset tills jag tog ut honom igen.
Han har fortfarande problem med bajset och kisset. Det är som det ska i formen, men det kommer lite när som, han kan inte hålla sig och göra det i vanliga toahörnan utan där han ligger fylls snabbt upp med bajs och kiss, och jag får plocka bort honom och städa just där han ligger. Han kissar och bajsar ute hela tiden, det gjorde han inte förut. Så svårt att kontrollera det har han.
Nu är det alltså dag 3 sedan detta upptäcktes, och Charlie är fortfarande pigg och glad, pratar mycket och myser som alltid förr. Han äter vitkål, morötter och hö, inte jättemycket torrfoder men lite rör han skålen ibland, han har rört vattenflaskan men bara väldigt lite sedan i går kväll. Men det är ju vätska i både c-vitaminblandningen och grönsakerna.
Ja, detta är alltså bakgrunden till allt. Jag tror jag har fått med allt.
Det skulle vara väldigt intressant att höra vad ni andra tror om detta? Ser det ut som c-vitaminsförlamning eller absolut inte?
Just det! Idag har jag vid flertalet tillfällen sett honom sprattla med bakbenen när jag lyft honom, så det verkar som att det inte är BENEN han är förlamad i utan FÖTTERNA. Dock tryckte han emot med klorna vid ett tillfälle när jag tryckte fingret mot underfoten, så helt väck är dom ju inte.
Ja, vad tror ni?
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag tror att det ska väldigt mycket till för att ett marsvin ska få c-vitaminbrist, och du ger ju ändå grönsaker. Därför skulle jag inte säga att det är c-vitaminbrist.
Han har inte trillat och skadat ryggen eller något? Fast om ryggen är skadad borde han väl vara helt förlamad i bak…Kan det vara någon nerv i kläm?
Hanna
Ber om ursäkt för rysligt mycket stavfel och borttappade ord. Just bara på denna sidan knasar sig mitt tangentbord en himla massa och jag läste inte igenom mitt inlägg innan jag postade det. 
Abico, grönsakerna har han ätit de senaste 3 dagarna då jag desperat köpte hem allt möjligt för att få honom att äta NÅGOT av de. Innan dess har han inte varit mycket intresserad av grönsaker och bara ätit någon liten bit då och då.
Jasså, ja då känns ju c-vitaminbrist något mer troligt. Om han kommer från djuraffär är det inte så konstigt att han inte är van vid grönsaker för det är någonting som sällan ges hos grossister och i affärerna. Men min erfarenhet är ändå att det krävs en hel del för att marsvin ska bli dåliga i c-vitaminbrist. Exempelvis om grönsaker helt slutas ges efter att marsvinet länge/alltid fått väldigt mycket, så att det blir en väldigt stor minskning.
Hanna
Tror absolut inte på cvitaminbrist. Han hade ju ätit vitkål. Ser ut som en nervskada tycker jag.
Jag har varit med om ågot likande. En av mina hanar låg en dag och ville inte röra sig. Hans bakdel var alldeles borta, han fick inte riktigt med sig den som han ville. Dock hade han känsel och kunde till viss del spjärna emot när man stretchade.
Jag googlade lite och kom fram till att det möjligen kunde handla om en hjärnblödning. Matade på och tog hand om honom, han hade också problem med att kontollera bajs och kiss (som för övrigt såg mycket fint ut) så det var en hel del rengörande.
Tror det tog 2 veckor innan han började röra sig och faktiskt försökte få med bakbenen. Var det en hjärnblödning så är det väl som att börja om från början att lära sig att gå, om jag förstått rätt. Satte tillslut ihop honom med två honor för att få honom lite motiverad och sakta men säkert har han återhämtat sig. Nu går han normalt, men har svårt att lägga på sig hull av någon anledning.
Han kan dock inte para. Han bestiger honan, men själva parningen får han inte till.
Jag kan tänka mig att det är något liknande din hane har råkat ut för. Det är ju inget man kan styra över som ägare direkt. Jag håller tummarna att det går tillbaka!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Abico, det stämmer - de sa att han inte ätit grönsaker så vi skulle få vänja honom vi det. De sa också att C-vitaminen som fanns i fodret de gav oss räckte, så när han var ointresserad av de flesta grönsaker tvingade jag inte i honom dom, jag trodde vi var på det säkra så länge han åt sin mat, vilket han ju gjorde.
Veterinären sa dock på en gång "Ja och i djuraffären sa de inget om att han behöver extra C-vitamin va, nej det brukar de vara dåliga på att informera om."
De grönsakerna han ätit de senaste 2 dagarna är mer än han ätit de 4 veckor han bott hos oss.
#5 Nej, innan detta hände hade han kanske ätit 5 blad vitkål sammanlagt på 4 veckor. Det är först nu efteråt när jag erbjudit honom allsjöns alla grönsaker som han börjat äta ordentligt med grönsaker.
#6 Det är väl klart att ett marsvin som matvägrar ändå kan vara pigg och glad. De blir ju inte automatiskt slöa och deprimerade när de inte äter. Han matvägrade för att han inte kunde ta sig till stationerna, men när jag tog ut honom och matade honom åt han för glatta livet. Matvägran beror ju på det fysiska hindret han har.
#7 Ja det låter ju lite likt faktiskt… Vad härligt att han klarade sig! Jag har ju hela tiden väntat på att Charlie ska bli sämre och dö faktiskt. Jag ställde in mig på att vi kommer förlora honom direkt då jag upptäckte det. Men så har han inte blivit sämre, och jag har mer och mer börjat fundera på hur det står till egentligen…

Fast min erfarenhet av C-vitaminbrist är ju att det börjar med att ovilja att röra sig, dom går konstigt, ligger mest och vill inte äta, har aldrig avrit med om nån direkt förlamning. Sen när man ger flytande C-vitamin, så brukar dom bli som vanligt på bara ett par dar. Tycker det rä konstigt om han helt plötsligt blir förlamand utan några tidigare symptom.
#11 Nej du har rätt i att matvägran kanske var ett fel ord att använda, han vägrade ju faktiskt inte att äta då jag serverade den rätt i munnen på honom. Medicinsprutan har tuggmärken på sig efter han ha stressat mig för att få mera vitamingröt osv.
Svårigheter att äta är väl bättre att säga kanske.
Jag började lägga in hö och kål i hans hus eftersom han låg mest där och det åts upp utan problem. Efter att jag plockade bort ena långsidan till huset är det inte lika roligt att ligga där inne längre, så nu kan han lägga sig vid höet eller matskålen ist och ligga där och äta samtidigt.
Han rör sig MYCKET mer idag än för 2 dagar sedan då han låg där jag lämnade honom varje gång jag kom tillbaka.
#12 Just det här att han blir bättre också, men rätt långsamt (hade det varit c-vitaminbrist tror jag att det hade gått tillbaka lite snabbare) tycker jag stämmer överens med det min Petrus råkade ut för. Och att allmäntillståndet är rätt oförändrat. Fortsätt som du gör, jag tror ni kommer klara det :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#13 Det är det jag också undrar över. Överallt där man läser om just skörbjugg osv så står det att allmäntillståndet blir väldigt dåligt. Då Charlie inte varit dåsig eller visat på smärta eller krämpor på något sätt utan just detta med de slappa fötterna så undrar jag.
Vi hade en marsvinhona som släpade med bakbenen lång tid, hon hade skadat nerver i ryggen när hon hade ramlat ur knät men hon blev bra igen. Det var då inget fel på hennes "rännande" hon verkade knappt förstå att hennes bakben släpade för hon tog sig runt överallt med samma nyfikenhet.
Tog hand om ett "Blocketmarsvin" i höstas som var väldigt tunn o bedrövlig. Efter ett par veckor uppförde han sig exakt likadant som din Charlie. Vi åkte till veterinären och de sa att han hade typ skjörbjugg, alltså undernäring… Vi matade med Fortimel varvat med Critical Care, blandade ut multivitaminbrus och C-vitaminbrus o gav i spruta i munnen samt att han fick en rejäl dos vetegroddsolja. Dessutom gav vi honom Bactrim i 10 dagar ifall han hade en infektion. Vi resonerade som så, att han var i så dåligt skick att vi lika gärna kunde sätta in det tunga artelleriet direkt, för chansen att klara honom var så liten. Han fick även massage i bakdelen 3 ggr om dagen. Vi klarade honom faktiskt och drygt 2 v efter att han insjuknade gick han igen, om än något vingligt. Han var helt återställd inom en månad. Tyvärr orkade hans hjärta inte med och han var troligen betydlig äldre än vad de sa. så han dog i min famn nu i juli… :( men han fick ett gott liv sina sista 6 månader i alla fall.
Jag vet inte, men jag fick känslan av att det hela utlöstes av en infektion, för han blev så markant mkt bättre efter att vi satte in Bactrim. Men det är alltså min egna uppfattning om mitt fall.
#17, 18 - tack för era svar.
Dag 4 av Charlies behandling är nu snart över, och jag har hopp. Otroligt mycket hopp. När jag såg Charlie släpandes på sina ben i torsdags var det absolut första som trängde sig in i mitt huvud "jaha, det var det. 4 veckor tillsammans fick vi. Nu dör han."
Idag 4 dagar senare använder han benen. Han går inte normalt, han släpar lite efter, fötterna hänger inte riktigt med fullt ut, men han GÅR! Han äter för glatta livet, kuttrar och tjoar och är precis som vanligt.
Jag vågar inte intala mig att han blir bra, men jag är fylld av hopp! Något jag inte hade en uns av i torsdags.
SÅ UNDERBART! Risken att han skulle bli sämre härifrån känns ganska liten.
Åh vilken solskenshistoria detta verkar bli! Bra kämpat, båda två 
#20 - Tack! Jag är väldigt förvånad, jag trodde verkligen det var kört. Jag har nu även plockat bort höfacket som sitter fast i buren och lägger höet i en hörna, och DET var uppskattat. Så fort jag fyller på rusar han dit och bökar in sig i höet så han har hö över hela sig, och så ligger han där och myser och tuggar för fulla muggar. Huset han har i buren används mycket sällan längre.
Jag mindes såklart att det var underbart att ha marsvin, men HUR underbart hade jag glömt. Han är otrolig, och detta vi har gått igenom den senaste veckan har gjort att vi fått ett helt annat band till varandra.
För varje dag som går, går han bättre och bättre med sina bakben, och jag tror att om inte allt för länge kommer han vara återställd igen. Jag hoppas det i alla fall. :)