Artikel om Marsvin?
Läste precis en artikel om marsvin i Skånskan, länk här: http://www.skanskan.se/article/20110822/NYHETER/110829947/1007/-/felriktad-karlek-gor-marsvinen-sjuka
Och måste bara fråga om den verkligen stämmer?
Jag föder upp chinchillor och har fått för mig att djur som tex. marsvin visst ska ha grönsaker? (bla det som skiljer chillorna mot marsvin) Så undrar helt enkelt om den där artikeln verkligen stämmer?!
Sen blev jag fundersam på vad de skrivit om spån/halm - stämmer det verkligen? Tycker att det är ofta man ser bilder på marsvin där det är spån i botten(?)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Alltså halm ska ju inte användas för att det är ju relativt vasst för dem, så de kan sticka sig i ögonen.
Att deras kost ska bestå av främst hö är ju rätt. Men det är ju viktigt att de får i sig c-vitamin så jag skulle säga att grönsaker är minst lika viktig. Enligt vad jag hört och läst.
Pellets ska man ju inte ge för mkt utav, men lite varje dag gav jag mina marsvin när jag hade dem.
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Det är väl klart man ska ge dem grönsaker! Om de inte får i sig tillräkligt med c-vitaminer kan de få marsvins förlamning!
Och sant det #1 skrev, de kasticka sig i ögonen med halmen.
"Att bjuda marsvinet på godsaker, som exempelvis grönsaker och pellets, kan nämligen orsaka smärtsamma och livshotande magproblem."
Varför nämner hon grönsaker där? Vad jag vet så ska dem ha färska grönsaker varjedag.
Tycker den artikeln var riktigt dum. Att skriva att grönsaker skadar djuret kommer ju bara göra skada för de stackars grisarna.
Ska nog mejla journalisten.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
Gör det!
Jag skrev en kort kommenar under själva artikeln
Okej, tänkte väl att det lät lite konstigt… Kan inte mycket om marsvin, men till och med jag reagerade på den där ;)
Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor
Jag skrev en lång kommentar, men insåg sen att man måste registrera sig och det har jag ingen lust med ;-)
#5 Gjorde jag med nu, deras mejl verkade, passande nog, inte riktigt fungera.
#6 Jättebra!
#7 Fanns väl ett alternativ var man kan lämna bloggadress/hemsideadress och smeknamn? Har du ingen hemsida eller blogg kan du ju hitta på en adress.
Såg denna i tidningen idag också (smålandstidningen) Helt sjukt!
Att man ens kan publicera nått så felaktigt, att INTE ge (c-vitaminrika) grönsaker kan ju snarare döda dom än att ge dom! Det är ju helt sjukt att skriva något sånt. Tänkte skicka in till tidningen och klaga och be dom rätta artikeln, men det är ju Alltid så krångligt att förstå VEM man ska skicka till -.-
#9 Ja, jag hade hoppats att journalisten skulle ha en egen kontaktmejl men en sådan kunde jag inte finna.
Absurt, hela situationen.
Nu hittade jag en mejladress, hur kan man skriva? :s
Har skickat iväg ett mejl nu, hoppas att de läser det!
#11 Kan du skicka mejladressen till mig i ett meddelande? :)
har Pm:at dig nu 
#14 Tack!
Jag har halm i min ena marsvinbur, fungerar hur bra som helst, det är mitt skinny som har det :)
Spån har jag alltid haft till mina djur, både kaniner och marsvin, dammar knappt alls, aldrig haft problem
Och ja dem måste ha grönsaker var dag. Pellets har mina.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Samma artikel har de publicerat i vår lokaltidning idag och min tanke var att detta kan vara förödande för marsvin som har okunniga ägare. Eftersom de skriver att det är en veterinär som har yttra sig om detta så kanske folk väljer att tro på det och börjar endast servera marsvinen pellets och hö.
Olyckligt!

Detta stod även i vår dagstidning, håller just nu på att författa en insändare till tidningen ifråga som jag ska skicka in.
Många tidningar har en insändarsida där läsarna kan framföra sina åsikter, hoppas att många marsvinsmänniskor "bombaderar" tidningarna med insändare till den delen angående hur marsvin ska skötas- och givetvis att tidningarna väljer att publicera dem och att folk tar det till sig.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Den var även publicerar i Eskilstuna Kuriren. Min mamma som inte är marsvinskunnig var direkt på mig och sa "men du ger ju dina grönsaker, det står här att det inte är bra. De ska äta bara äta hö."
Och bara det säger ju mycket, nu kunde jag förklara för henne hur det ligger till, och det är ju mina marsvin inte hennes. men tänk alla okunniga marsvinsägare.. Många litar på det som står i tidningen.
Och ett marsvin som bara äter hö.. Nej då är det nästan bättre att de får fortsätta med gnagarblanding.
C-vitaminrika grönsaker är ju viktigast av allt (tillsammans emd hö såklart.)
Funderar på att skriva en insändare jag med, bra att många redan skickat mej och insädare! :) Toppen!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Samma artikel i lokaltidningen VLT idag…
Jättebra att många engagerar sig och skriver till tidningarna! Kände direkt när jag läste den att det gäller att få marsvinsägare runt om i landet att vara kritiska till vad de läser och tidningarna att förstå vad konsekvenserna av texten kan bli…
Tyvärr är det ju Agrias veterinärer som ligger bakom uttalandena…hoppas verkligen att de vänt på deras ord. Framgår ju annars att samma information är det som Agria har som sin nya information i blad om marsvin. Riktigt trist om det läggs fram på samma vis där.
Visste dock inte riktigt hur man/jag ska agera för att göra något åt artikeln. Självklart kommer även jag att kontakta tidningen och se vad de säger om sin text och källkritiken bakom. För er som är med i SMF, jag uppmanar er att ta upp denna text med styrelsen i er lokalavdelning! Har styrelsen inte tid att ta tag i dessa saker så kan de ändå prata om det via mail eller på möten och ställa sig bakom om någon vill ta på sig att göra skrivelser till ex tidningarna eller kanske i första hand Agria. Det kan absolut skälla lite högre om de ser att SMF eller delar av SMF reagerar och då är det klart att vi kan använda det! Ett av SMF´s syften är att sprida information om marsvin och då tycker jag även att vi kan säga stopp och rätta när felaktig information når ut till så många som det gjort genom denna artikel…
Men kämpa på alla med att göra er hörda gällande detta! Många bäckar små…
#21 Har du läst Agrias infoblad om marsvin? Står det även där att de inte ska ha grönsaker?
Hoppas innerligt att vetten har blivit felciterad/missförstådd.
#22 Artikeln i sin helhet publicerad på Agrias hemsida:
http://www.agria.se/smadjur/artikel/okunskap-gor-marsvinen-sjuka
Har inte läst informationsbladet ännu, men kommer absolut se till att få tag på det. Men det är artikeln som de själva publicerat som ligger bakom de som sprids i tidningarna. Tyvärr så är veterinären inte felciterad, även om det framgår i Agrias egen text att de kan äta paprika och vitkål…i väldigt små mängder.
Riktigt tråkigt när ett företag/bolag som allmänheten litar på går ut med ytterst tveksam information.
Själv kommer jag göra en skrivelse som jag kommer lägga fram för Svealands lokalavdelning och se om styrelsen ställer sig bakom och sedan skicka till både lokala tidningen och Agria. Hoppas att fler väljer att göra samma sak!
#23 Men fy! Ska skicka länkarna till mamma så får hon ta upp det med Norrorts styrelse!

Den här insändaren har jag skickat in (även om det blev mer ett skötselråd än något annat…
Angående artikeln "Felriktad kärlek gör marsvinen sjuka" den 23 augusti
Nu görs det igen! Felaktig information om våra smådjur (denna gång marsvin) sprids i tidningar och på Internet. Man kan tycka att det är självklart att veterinärer (och även djuraffärspersonal) har kunskap om hur man sköter smådjur på bästa sätt, så är det tyvärr långt ifrån alltid…
Jag vill med denna insändare försöka rätta till de felaktigheter som finns med i artikeln ifråga, men även några andra vanligt förekommande fel om marsvin.
Jag har varit marsvinsägare i nästan 15 år, aktiv inom Svenska Marsvinsföreningen lika länge och godkänd uppfödare inom föreningen i snart elva år. Sitter även med i styrelsen för Djurskyddet Ängelholm-Bjäre där jag i synnerhet engagerar mig för smådjuren. Genom att leva med marsvin under många år och ofta träffa andra med samma intresse lär man sig väldigt mycket om dem, både hur de ska skötas för att må bra men även hur man ska göra när de blir sjuka.
Foder
Hö ska de äta till allra största del och de ska alltid ha tillgång till ett bra hö (tunna, gröna strå som luktar gott) och då det bör serveras direkt på burgolvet får man fylla på några gånger om dagen. Från höhäck äter de i regel mindre hö och de riskerar även att få skador på nacke och rygg eftersom de är betesdjur och inte designade att äta "flygande" föda. Hos en bonde kan man ofta köpa hö för någon krona per kg.
Kraftfoder ska helt riktigt inte bestå av gnagarblandningar, ge istället säd, tex havre-, råg-, eller vetekross eller vanlig havregryn - om de ens behöver kraftfoder, vilket vuxna marsvin sällan gör (behövs dock ofta när de växer och blir gamla).
Grönsaker ska man absolut ge sina marsvin- varje dag! När man pratar om grönsaker till marsvin så är det bla paprika, vitkål, blomkål (även blasten) samt persilja man menar, inte gurka, sallad etc (vilket dock är kanon som godis). Morötter är inte farligt men, som med allting annat, bör man inte ger för mycket av det. C-vitaminbehovet för vuxna marsvin är ca 1 mg per hg kroppsvikt, två till tre "nyttiga" grönsaker (totalt ca en handfull) är lagom att ge dagligen per djur. Är marsvinen inte vana vid grönsaker eller det gäller nya sorter bör man dock introducera det lite försiktigt. Att ge konstgjorda vitaminer gör mer skada än nytta och är långtifrån lika uppskattat av djuren.
Burunderlag
Spån är helt klart vanligast som burunderlag för marsvin. Det dammar mest när man håller på och rör en massa i det, olika sorters spån dammar dock olika mycket. Köp spån i bal (finns ofta där man kan köpa tillbehör för hästar) så blir det mycket billigare. Halm som underlag är inte ultimat eftersom uppsugningsförmågan är lika med noll och för att det ofta består av grova, vassa strån som marsvinen lätt sticker sig på. Det finns även andra sorters burunderlag tex toa-lätt som inte dammar.
Övrigt
Sällskap i form av minst ett annat marsvin (samma kön) ska alltid finnas i buren, människor eller kanin kan aldrig ersätta behovet av en artfrände. Att vuxna hanar inte fungerar ihop stämmer inte, däremot så kan det vara så att individerna inte trivs ihop så prova med andra kompisar innan marsvinet isoleras- jag skulle tex aldrig vilja bo ihop med min granne, men vill heller inte ha en flodhäst som enda sällskap… (givetvis finns det marsvin som avskyr andra marsvin men det är väldigt ovanligt då det går emot hela deras natur).
Gömställe ska alltid finnas då marsvin är bytesdjur och behöver kunna gömma sig om de blir rädda. Att man inte ska ha gömställe för att djuren blir tamare utan är inte sant, däremot blir de otroligt stressade när de inte kan gömma sig och efter ett tag slutar de försöka eftersom det inte är någon idé. Tama marsvin får man genom att syssla med dem ofta men det tar lite tid.
Salt-/mineralsten är något som absolut inte ska användas, det ökar risken oerhört för att de ska drabbas av urinsten.
Ohyra som drabbar marsvin är artbundna och det smittar inte via hö eller liknande. Dock kan en del ohyror ligga vilande under lång tid, varpå många tror att det kommer genom hö eller liknande.
Dölja sjukdomar gör marsvin eftersom de är bytesdjur och svaga individer är en belastning för flocken.
Till sist
Vill du veta mer om marsvin så besök http://www.svenskamarsvinsforeningen.se och http://marsvin.ifokus.se där finns mycket bra info, skrivet av folk som har stor erfarenhet av marsvin.
Sandra Bohman, Ängelholm
SMF 237 Sweet Dream's
Bifogade även en bild (eftersom "min" tidning ibland använder sig av insändarskribenternas bild om det finns någon) med bildtexten "Ett av insändarskribentens marsvin som blev nästan sex år; trots både spån och grönsaker" (hittade tyvärr ingen bra bild som visade minst två marsvin, spån, grönsaker och massor "löst" hö som var tillräckligt skarp för att kunna fungera i tryck).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
Har varit i våran tidning nu med. (Norrköpings Tidningar) 
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#25 Mycket bra!:D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.