Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 811 ggr
[Prutten]
0

BurBygge Projekt! Hjälp!

Ja nu ska det bli burbygge till grisarna. Så jag har några frågor.

*Hur hög kant ska det vara utan att dom trillar ut? Med tanke på att buren kommer inte vara på golvet.

*Har förstått att det används en del vaxdukar som underlag, hur sätter man fast den på bästa sätt?

*Hur tätar ni vaxduken? Alltså om man blir tvungen att skarva m.m?

Det är dessa frågor jag kommer på just nu men har ni andra tips att ge så ser jag fram emot det Skrattande

Blomkrukan
0

Spännande : ) Vore skojsigt med bild på resultatet sen : )

Fridaaaa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Minst 30-50 cm hög kant hade jag haft.

Vaxduk kan man nita fast :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Prutten]
0

Ok typ häftpistol då eller? men om det blir skarvar då? Rinner inte urinet emllan då?

Fridaaaa
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#3 Ja. Man kan ju ta fast det en bit upp på väggen med, då rinner inte urinen emellan, sedan då vika på något sätt i hörnen:D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FeliciaS
0

Vad roligt! Glöm inte att visa oss bilder sedan Flört

Jag tycker att minst 25 cm kant är nödvändigt, sedan fyller man upp med minst 5 cm spån också så då blir kanten ca 20 cm (fast jag hade föredragit snarare 28 cm). Det är bättre att vara på den säkra sidan än att någon skulle råka trilla ut. Nackdelen med en för hög kant (över 30 cm tycker jag) är att buren kan bli väldigt mörk. Men har man plexiglas på långsidan utåt löser man det problemet.

Plastmatta eller vaxduk är bra. Jag har plastmatta i en bur och genomskinlig vaxduk (det ska inte vara den som är plastig på ena sidan och tyg på andra, de håller inte tätt tillräckligt bra tycker jag) i en annan. Båda är fastsatta med dubbelhäftande tejp, vilket inte lämnar fula märken om du sedan måste byta (ex. vid sanering eller när den blir utsliten). Sätt den en bit upp på kanten så slipper du täta, ca 5-10 cm upp blir bra.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[Prutten]
0

Tyvärr är nog kanten en aning mer än 23 cm, men jag kan ju alltid sätta en extra bit på 2-3 centimeter. Köpte  glashyllor som jag även ska använda som fönster lite var stans, ja nu har jag tyvärr redan köpt en vax duk med plast på ena sidan och tyg på andra … men jag får väl byta senare i så fall.

Ska lägga mig nu så jag orkar bygga i morgon …. Skrattande

Tack för er hjälp ….

Ps. Kände en tydlig rörelse i magen på min gris idag Skrattande Den riktigt första!

[donkeyqueen]
0

Skulle vara kuul med bilder på buren när den är klar! Glad