Parafin olja
Ja som rubriken lyder, Vart får jag tag i det?
Har nämligen en som är lite förstoppad, an så länge kan jag få bukt med det genom vanlig matolja och masage, men hade varit gott att ge henne parafin olja med, då jag ska i väg i kväll

Matolja har ingen effekt på förstoppning. Den tas upp av tarmen.
Parafinolja kan inte tas upp av tarmen och därför använder man den vid förstoppning. Smörjer upp och gör det lättare för kroppen at få ut det som stoppar upp.
MEN förstoppning hos marsvin är mkt ovanligt! Är du säker på att det är beväret?
jo jag vet, men det är det enda i olje väg jag har hemma nu :( har get henne lite i båda ändar lite försiktigt,
japp det är det hon har, magen är stenhård och pluttarna är mycket disformerade, har masserat magen i ca 1 timme nu och ut kommer lite lite plata pluttar :(
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Parafin olja köper du på apoteket.
Hoppas hon bli bättre i magen snart!
#3 tack, ska ta och åka ner å köpa det, men hur mycket ska jag ge henne?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#4 mängden vågar jag tyvärr inte svara på då jag bara använt det till katt
hej , i denna länken står de i inlägg 4 hur hon fick ge de till sitt marsvin
http://marsvin.ifokus.se/discussions/4d716965b9cb462233077c25-tarmsjukdomar
hoppas de är till någon hjälp
M.v.h Johanna www.nimroda.n.nu/

Vad har hon fått för mat som gett förstoppning? Äter hon ok fortfarande? Hur gammal är hon?
Undvik pellets nu, de suger åt sig massor av vätska och sväller rejält. Tarmarna behöver vätskan. Ge gurka!
Ge fibreplex! 3 grr dagligen ett par dagar, tills hon blir frisk.
Köp b-vit på apoteket och ge henne varje dag. En smula av en tablett, lös upp i vatten och spruta i henne. Går inte att överdosera. B-vit hjälper tarmen att arbeta.