bo på balkongen på vintern ?
Jag undrar om mitt marsvin klarar av att bo på balkongen på vintern ? Och om det gör det , hur ska jag då skydda buren som bäst mot vind och kyla m.m. ?
Följ mig gärna på min Instagram : LitenKnits

Om du har en inglasad balkong och infravärmare är det kanske möjligt, men annars lär ett marsvin knappast klara en svensk vinter.
Eftersom du frågar om att bäst skydda mot vind och kyla antar jag att du inte har en inglasad balkong med infravärme, så jag avråder från att ha marsvinet där.
Cui, som marsvinet heter där det kommer ifrån, klarar vinterförhållanden som andra gnagare, i sin håla under jord när det är mycket kallt, och då gör det bara korta utflykter. Tama marsvin bor alltid inne, även om man inte har uppvärmda hus. Å andra sidan har högländerna i Peru, Bolivia och Ecuador sällan några längre köldperioder, utan det är alltid varmt på dagen, medan temperaturen ofta kryper ner en bra bit under noll på natten. Smådjur är inte ute på natten, utan de rör sig under dagen och söker föda.
Kvinnorna i Peru har ofta marsvinen omkring sig, när de sitter och spinner kan deras marsvin gömma sig under deras vida kjolar. På spanska kallas marxfinet conejillo de indias (indiankvinnornas lilla kanin), just för att det är kvinnorna som brukar ha marsvin omkring sig. Och marsvinet är också mat i de länderna, precis som kaninen på andra håll.
Men ha ditt marsvin inne, det mår inte bra av att vara ute på vintern, och skulle troligen frysa ihjäl i en svensk vinter.
Då får jag ha han inne på vintern några tips på när jag ska ta in han?
Nu i augusti är lagom att ta in marsvinet.
Ska du skaffa kompis till han med snart.
Marsvin trivs oftast inte under 10 grader och ska inte hållas under 0 grader
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Är det kallare än 10 grader på nätterna så bör du nog flytta in honom. Sen ska han ju ha sällskap av en marsvinskompis för att må bra.
Nej, man ska inte ha marsvin ute på vintern. Han skulle säkerligen frysa ihjäl. De ska inte vara ute om det är under 10°C och på vintern blir det ju betydligt kallare än så.
Tycker de är kosntigt min syster har sina marsvin året om och hon bor i Scotland. Men de kanske har en mildare vinter än vad vi har här , vad vet jag. Hennes marsvin lever och är krya.
Men jag ska följa era råd och ta in han :) Jag vet inte om jag ska skaffa en till vän till han. Jag vet att han mår bäst av det och marsvin ska ju inte vara själva.
Men tänk så blir det som med Harry. De bara kivades hela tiden.
Vissa marsvin funkar inte bland andra. Det är ganska vanligt bland hanar. Själv har jag just nu två honor i varsin bur som bråkar så pälsen yr när de kommer ihop. Den ena av dem är ett litet problemmarsvin och har aldrig funkat ihop med någon annan.

Det finns dom som har sina marsvin ute på vintern, jag vet en som hade sitt marsvin ute tillsammans med två kaninhanar, så det var helt galet på alla sätt. Det gick bra hela vintern ända till mars månad, då dog marsvinet. Det var i Norrbotten så det hade varit ner till 20 grader kallt eller mer i alla fall. Men i södra Sverige skulle det kanske fungera, men inget att rekommendera.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#8 Det hade jag för många år sedan, ett marsvin som blev själv efter att kompisen såldes som gick med min hermelinhane ute, även på vintern, hade henne på terrasen (ej inglasat), hon blev ca 5½ år :=) aldrig sjuk, det var innan jag visste det med att det är lag på att marsvin skulle gå ihop.
Fast säger som du, inget att rekommenderar (jag vet mycket mer idag än vad jag visste då, för ca 6-8 år sedan)
#6 Stor Britanien har ett annat klimat än vi, mildare och blötare ….
Jag hade mitt marsvin och en kanin ihop "utomhus" i ett stall, men hela buren var dränkt med halm som fylldes på hela tiden typ :) Och hans kaninkompis var väldig fluffig med. Han blev aldrig sjuk, men jag skulle aldrig våga göra så idag. Vi fick dock ta in dem när det blev storm, gudrun. Men jag har för mig att dem fick bo i källaren eller något kallare så dem inte fick värmeslag.
EDIT. Fast gudrun var inte på vintern minns jag nu …
När jag var barn hade vi två marsvin ute i gamla getihuset. Det var isolerat men ingen värme. Där bodde även kaniner och en hamster. Hamstern fick dock tas in eftersom den inte klarade kylan.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
Lagen säger att man inte får ha dem under 0 grader :)
#13 Var mer än 15 år sen och vi var knappast pålästa då. Tur att man vet bättre nu.
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D
#14 Ja precis, när jag hade mitt marsvin ute på vintern så visste inte jag heller det, var inte heller så påläst, det är väl runt 8-10 år sedan