Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1130 ggr
VilmaKristina
0

När ska marsvin sluta få foder?

Jag har två grisar som är runt 4-6 månader.

Och dom har fri tillgång till ''Pretty Pets'' pelletse/fordet.

Dom kan ju bli feta av foder när dom är vuxna.

Sä då är frågan:

När ska jag sluta ge dom fri tillgång?

Och HUR mycket ska dom få?

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

Lixim
0

Ge så mycket mat så dom är fina i hullet. Du märker om du ger för mycket för då blir dom feta o du märker om du ger för lite för då blir dom smala. Växande/äldre/dräktiga/di givande/skinnys behöver ofta mer för att hålla hullet.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

FeliciaS
0

Jag tycker inte du ska ge det fodret alls och verkligen inte fri tillgång. Ingen pellets är bra eller naturlig för marsvin att få, det är bättre att dem får något sädesslag som havre och kornkross (korn, vete och råg måste ges krossat). Tyvärr innehåller de färdiga marsvinsblandningarna i 99 % av fallen för mycket fett, protein, skadliga mineraler och salter samt för lite fibrer. Vuxna friska marsvin behöver sällan kraftfoder alls för att hålla bra hull, de klarar sig utmärkt på fri tillgång till ett bra hö samt grönsaker (vitamin- och fiberrika: ej gurka, sallad, tomat och frukter) två gånger/dag.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

VilmaKristina
0

Dom i djur affären sa att dom skulle ha fordet tills en tid(Kommer ej ihåg)

Litade på tjejen eftersom hon själv har/hade 13 marsvin ;)

Mina grisar är troligtvis allergiska mot havre:/

• Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.

FeliciaS
0

#3 Många säljare i djuraffärer känner inte till marsvins näringsbehov. Dessutom vill de sälja många "onödiga" produkter så som salt- och mineralstenar, pellets, gnagarblandningar etc. enbart för att tjäna mer pengar. För marsvinen är de dock helt onödiga, snarare skadliga.

Hur vet du att de är allergiska mot havre? I så fall kan du ge kornkross i alla fall, det är det bästa kraftfodret jag har gett under mina dryga elva marsvinsår.

Mvh Felicia

VilmaKristina
0

Dom tappade ovanligt mycket hår när jag provade ett annat foder som jag köpte på granngården(Provade pga av att det jag använder nu måste jag åka 40 minuter för att köpa)

Så jag läste random på marsvins sidor om havre och det stod att dom tappar hår av allergi, främst havre och majs.

Och fodret innehöll allt möjligt.

Så chansade inte mer på det.

FeliciaS
0

#5 Okej, det kan ju även ha varit en tillfällighet att de fällde just då. Du kan i så fall prova att ge enbart havre (alltså ingen blandning, ren havre bara) och se om samma sak händer igen. Eller helt enkelt ge enbart kornkross.

Mvh Felicia

VilmaKristina
0

Ska tala med mamma om det (:

agnesfh
0

#4 Fast om nu säljaren hade 13 marsvin själv kan hon nog en del :) men visst är det sant, har själv varit med om säljare i djuraffärer som försöker få en att köpa saker som man vet skulle göra mer skada än nytta!

Men som sagt, havre eller kornkross är bra att ge i lagom mängd. Det finns också bättre pellets som kan ges i lagom mängd även när dom är vuxna. Annars ges ju pellets och liknande mest när dom är små och växer mycket. Tror dina marsvin klarar sig bra på hö och grönsaker :) fröblandningar bör du undvika :)

/Agnes

ishestryttaren.blogg.se

Fridaaaa
0

Mina får pellets fortfarande, (inga bebisar mer än 1) och dem är inte tjocka:) Är helt beroende på marsvinet. Jag blandar Svenskt foder: Kanin&marsvin med havre. Kanon tycker jag :) Varar länge med.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

VilmaKristina
0

Kaniner och marsvin har väll olika ''närings behov''?

Alltså att dom inte ska få varandras vitaminer? :o

Fridaaaa
0

#10 Vad menar du? Marsvin ska inte få sina vitaminer via pellets utan grönsaker.
Men pellets man ger kaniner & marsvin innehåller i regel samma fast det finns marsvinspellets med extra c-vitaminer i.

Men ja det fungerar det pellets på både marsvin och kanin.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

FeliciaS
0

#8 Det behöver hon verkligen inte kunna, det är ju egentligen bara att köpa 13 marsvin, vilket inte förutsätter att man har god marsvinskunskap :P Hon kan ha haft sina 13 marsvin i en dag, eller ett år… Arbetar hon då i djuraffär kan hon ju ha lärt sig det därifrån.

Mvh Felicia

godisgrisen
0

Pretty Pets är troligen det sämsta marsvinsfoder man köpa tyvärr. Det innehåller i princip inga fibrer och bara en massa konstgjort grejs. Företaget som säljer PP i Sverige är himla duktiga på att marknadsföra sin produkt men det är verkligen inget bra. Jag rekomenderar dig att byta till ett nyttigare foder. Du har fått bra förslag ovan.

Det är också helt omöjligt att säga vilken ålder man ska sluta ge kraftfoder. Det är helt individuellt vissa marsvin är tunna hela livet och behöver kraftfoder andra blir tjockisar innan ett år och skulle kunna sluta redan då.