Hur vet man med ringorm?
Man kan aldrig veta, jag blev smittad av mina för dom BAR på smittan men dom hade inte fått utslagen.
Om du ser ett minsta lilla tecken tycker jag du ska bada dom i fungoral(Jag använ de det)
Dom får även fin päls på köpet;)
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
#1# Alltså min ena har nyss haft det och behandlats, nu börjar pälsen växa tillbaka på hans kala fläckar, men hur kan jag någonsin veta om han är frisk eller om han fortfarande kan smitta andra marsvin?
Det är riktigt svårt att se, det är en jobbig sjukdom/smitta.
Du kan ju ha han ifrån dom(Vilket du säkert har reda)
Men sedan behandla igen för säkerhets skull!
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
Man ska behandla ett par veckor efter att utslagen har läkt för säkerhets skull.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#4# Oj, så då ska man först behandla så att utslagen försvinner och sen ska man behandla igen efter några veckor? Det blir ju mängder av behandlingar, det är ju tre eller fyra bad med visst antal dagars mellanrum per behandlingsperiod.
5#
Hon menar nog att du behandlar sedan väntar några veckor och sen behandlar igen :)
#6# Precis men varje behandling innebär ju flera bad med ett par dagars mellanrum och så storsannering efter varje bad.
#5 Menade att du ska fortsätta med den behandlingen du gör nu, i 1-2 veckor efter utslagen har försvunnit, du fortsätter behandla "som om dem hade utslagen kvar" :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är svårt att veta när det är borta själv. Behandlingen bör ju dock inte upprepas på djur som du inte vet om de är friska eller sjuka längre. Behandlingen görs efter ordination. Imaverol är oftast 4 omgångar med bad och Itrafungol 3 behandlingar under 5 veckors period. Upprepar man dessa behandlingar på friska djur som ej utsatts för nya sporer riskerar man att överbehandla djuren och få resistenta sporer.
För att veta om sporerna finns kvar i hud eller på djur och slippa behandla friska djur bör man ta nytt skrapprov hos veterinären efter avslutad behandling. De brukar vilja att man väntar ett par veckor efter behandlingen innan nytt prov då medicinerna kan påverka provsvaret. Visar proverna på Ringorm börjar man om behandlingen. Visar proverna inte på någon Ringorm så avvaktar man ett tag till och tar sedan nytt prov. Ju fler negativa prov som tas desto säkrare kan man vara på att djuren är friska.
Första skrapproven som man tar för att få diagnosen ringorma tas oftast på enskilda djur och man håller proverna isär. Alla djuren behöver inte tas skrapprov på! När man vill ta proverna för att se om djuren är friska bör man ta prov på ALLA djuren som sedan samlas ihop till ett prov. Oftast tar man enskilda prov i början då det är mest relevant att ta prover från de med symptom och sedan vid konstaterad Ringorm och avslutad behandling är det viktigare att få prov från alla för att inte missa sporer och har man inte fått bort sporerna så är det ju inte relevant vilket djur som har det kvar då alla måste behandlas igen och saneringen startas om.
Kanske en del OT här, men som sagt för att veta om det finns kvar eller ej så är det skrapprov efter behandling som gäller =)
Mvh/Cornelia