Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 900 ggr
Mojma
0

Gräs/maskrosblad från bondes åker farligt?

Ja nu ska jag väl börja med att säga att jag sällan har nallat grönt från en bondes åker men tagit ett tiotal maskrosblad har jag tagit när jag inte hittat fina i vägkanterna ute på landet. Vill ju inte ens ha gett tio maskrosblad till mina marsvin därifrån om de är farliga med besprutning på! Kom på detta i efterhand därför jag vill veta´.

Vet ni (av ren undran från mig bara) om bönderna har någon slags gödning som är onaturlig & dålig för marsvinen på sina åkrar där gärs & maskrosblad klöver mm växer? Någon här kanske känner nån bonde :)

FeliciaS
0

Åkrar med konventionellt odlade grödor både besprutas och konstgödslas så det lär ju inte vara så bra att plocka grönt därifrån. Sedan finns det, om än i mindre utsträckning, åkrar med ekologiska odlingar och då sker ingen besprutning eller konstgödsling. Dock kan det ju vara svårt att veta vad det är för typ av åker du har plockat från.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Blomkrukan
0

Vanliga ängar - besprutas dom också?

Fridaaaa
0

#2 Är olika beroende på vem som äger dem, dem ängarna som är här besprutas ej

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Blomkrukan
0

#3 Okej, tack för ditt svar! : )

Mojma
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Men jag fattar inte hur detta som då är besprutat & hej & hå ges till kossorna sedan som föda? Känns så konstigt. Varför skulle dom ge "farlig" mat till dem, eller försvinner det efter en sommar av allt regn osv kanske?

Fridaaaa
0

#5 En bra seriös bonde ger inte besprutat!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.