Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 840 ggr
flocken
0

Behov av omplaceringshem?

MIn dröm är att ha ett mindre omplaceringshem för marsvin. Jag brinner för djur av behov att ett nytt hem. Kunna hjälpa & sen hitta nya fina hem. De flesta av mina egna marsvin är omplaceringar.Har även haft några kullar för vissa honor har varit dräktiga när dom kommit hit. Jag bor ca 20 min från Läckeby Djursjukhus med otroligt kunnig personal inom marsvin. Har goda vänner med stor kunskap inom marsvin.

Hade isf tänkt börja i liten skala för att se hur behovet är. Djur som jag känner inte skulle orka ännu ett hem får stanna. Ex hög ålder osv.

Hur tror ni behovet är? Om jag ser att behovet finns så börjar jag med att ta kontakt med kommunen & sen gå vidare för att bli "godkänd". har även tänkt prata med Läckeby & se hur dom tycker behovet är. Jobbar bara 50% så är hemma mkt.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Mari
0

Kollar man alla annonser på tex. blocket så tror jag att det säkerligen finns en "marknad" för detta.

Dock tror jag inte det är kommunen du ska ta kontakt med utan länsstyrelsen, det är dom som gör kontroller och ger ut tillstånd :-)

Veterinärer brukar tyvärr få in helt friska djur som ska avlivas då ägaren tröttnat eller inte kan ha kvar dem på något sätt. Jag tycker helt klart att du ska ta kontakt med dem och berätta om dina planer, isåfall kan ni säkert sammarbeta och på så sätt rädda flera marsvin ifrån en onödig död.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

flocken
0

#1 det var just det jag tänkte med att ta kontakt med Läckeby.  De ser säkert ett behov som inte syns på blocket.

Har försökt leta hos länsstyrelsen men inte hittat rätt. Därför jag tänkta ta kontakt med kommunen först. Så de kan föra mig vidare.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Mari
0

#2 Låter som en bra idé, hoppas bara att din kommun är rätt informerade så att du inte skickas runt runt vilket jag tyärr hört har hänt i flera kommunen efter det att länsstyrelsen tog över detta :-(

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

flocken
0

#3 har varit i kontakt med kommunen om andra djur ärenden & det har gått bra. Innan jag tar kontakt med några vill jag se om behovet finns.Man får alltid räkna med att inte kunna hitta nya hem. Därför vill jag hålla det i en liten skala. Alla djur måste få sin egna tid. Vi ska ta över mina svärföräldrars hus inom några år så då får jag mer plats.

Kan man försöka annonsera redan nu? För att se hur det ser ut?

…………………………………..

Fridaaaa
0

Låter toppen tycker jag :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
0

#5 hoppas min tanke är god. Men frågan är hur man ska starta & gå vidare med allt…

…………………………………..

Fridaaaa
0

#6 Kan man inte höra med t.ex jordbruksverket om det?:)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

flocken
0

#7 borde man nog kunna. Men vill se om behovet finns. Innan man startar upp en process.

…………………………………..

[NalaMeya]
0

Jag tror absolut att behovet finns! Jag menar man hör ju ofta om marsvin som sitter själva, glöms bort osv osv. Om du så bara kan ta hand om två, tre stycken av blockets alla marsvin så är ju det ändå två, tre liv vi snackar om, om du hänger med i hur jag tänker…;) Så om du har möjlighet, lust och tid så tycker jag absolut att du ska sattsa på det:)

flocken
0

#9 Tack. Det är detta jag brinner för. För varje djur jag tagit hem blir jag så lycklig av. har både tid & ekonomi.

…………………………………..

[NalaMeya]
0

Ja precis, och det bästa är nästan att du gör många andra små grisar lyckliga också…;)

flocken
0

#11 ja så är det ju Glad Jag ger det ett förösök. Ni vet var jag finns om ni hör djur som behöver hjälp.

Bor 5 mil över Kalmar

…………………………………..

Mari
0

Jag tycker du helt klart kan lägga ut någon annons för att kolla intresset men var beredd på att du kanske får flera napp på folk som måste "bli av" med sina marsvin, tänker mest på om du inte har möjlighet att ta emot dem just nu.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

flocken
0

#13 jo det får man räkna med. Men jag är välldigt noga  med att djuren inte ska bli - en i mängden- . Framförallt inte omplaceringar. man vet aldrig hur de haft det & de kanske behöver xtra omvårdnad. Tyvär får man då prioritera & ta de som är mäst i akut av ett nytt hem & sätta de andra på väntelista

…………………………………..