Brukar det vara såhära?
Hej! Jag är en nybliven marsvinsmatte till två små killar, en sheltie vid namn Oskar och en teddy vid namn Theodor!
Jag har inte alls haft dem länge, lite mer än en vecka. De sattes ihop för första gången en vecka innan jag hämtade dem.
De är väldigt rädda, det har gått frammåt och de vågar komma ut ur sina små hus och äta hö och grönsaker. Men reser man sig upp eller gör någon hastig rörelse så blir de livrädda igen.
Theodor, teddypojken, var mest skygg innan! Nu kan jag faktiskt klappa honom i buren det är ok. När jag ska ta upp honom så sprattlar han för kung och fosterland och skriker gör han ibland också. Men väl uppe sitter han ju still och man kan klapppa honom!
Oskar, sheltikillen, han skuttar och hoppar mycket i buren. Verkar vara en glad kille men han är lite mer rädd än Theodor men jag upplever dock Oskar som mer dominat i buren. Han biter/muckar eller vad man nu ska säga med Theodor. Låter honom ibland inte komma åt matskålen. Oftast går det bra men Oskar har sina stunder.
Jag är livrädd för att plocka upp Oskar. För det första så ränner han runt i hela buren som en tok. Jag vill ju inte jaga honom med handen för att få upp honom heller, det känns inte rätt. Men har springer iväg så fort handen närmar sig. Sedan så bits han också. Jag vet inte riktigt om han gör det för att bitas, eller om han smakar på en som jag hört att vissa marsvin kan göra. Men han luktar lite sedan biter han och det HÅRT! Har gått hål på min sambo. Sedan dess vågar jag knappt hålla honom!
Idag hade jag dem ute i en komposthage. Var tvungen att rensa buren och nu har jag fått bägge att komma upp nästan hela vägen i min famn för att ta lite broccoli. Det gick ju. Men en endaste hastig rörelse och de blir rädda igen.
Jag undrar mest hur det låter, det jag skriver om småkillarna, de är runt 9v. Någon som har några liknande erfarenheter eller tips? Allt mottages med öppna armar.
/ Casandra
Jag känner igen mig på pricken ;)
Så var det när jag fick mina teddy killar för några månader sedan när dom var 8 veckor.
Dock blev jag aldrig biten.
Jag vet inte riktigt men kan du kanske ha tex burit upp dom lite för tidigt(Dom var kanske inte riktigt vana vid omgivningen och lukten)
Det aknske är en anledning? (:
- Once you see it, you can never forget. Once it sees you, you can never escape.
De flesta marsvinsbebbar är såna, sån är min minsting med som är 7 ½ vecka gammal ungefär :) Det kan ta tid för dem att bli tama, vänja sig vid rörelser isv :)
Men det låter inte normalt att han bits, ett marsvn bits i regel bara när den har ont eller är riktigt riktigt rädd. Aldrig haft marsvin som bitits (jo min första hona, hon bet fast aldrig så det gjorde ont eller gick hål).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du har inte haft dem länge och marsvin är alltid lite skvättiga i en ny miljö det kommer att ge sig av sig självt.
Teodor tror jag inte du kommer att ha några problem med alls om en vecka. Fortsätt som du gör bara. Inte Oskar heller men på din beskrivnig tror jag att jag kan ge dig lite tips för han låter som en "svårare individ". Jag tror precis som du att han är väldigt dominant till sin läggning. Du är däremot lite ängslig och rädd för honom (vilket inte är konstigt om han bits). Oskar behöver en "fast hand". Han märker att du är osäker när du ska plocka upp honom då tar han tillfället i akt och försöker springa ifrån dig. Detta beteende måste du bryta. När du ska ta hobom se till att fånga honom så snabbt som möjligt så han lär sig att det inte är någon idé att springa runta och hota att bitas. Planera infångandet väl, andvänd båda händerna och preja in honom i ett hörn. Träna uppplock med honom ofta, ta upp honom gosa lite sätt ned honom plocka upp igen… Väldigt snabbt lär han sig att springandet och hotandet är lönlöst och att du är dominant över honom som det är nu försöker han ta befälet. Det är viktigt att du inte tvekar så är du rädd kan du använda handskar för han märker genast din osäkerhet.
Marsvin är smarta han lär sig snabbt och dessa tuffingar brukar ofta bli det härligaste individerna med tiden. Lycka till!
#3 Håller med i allt du skriver, däremot skulle jag vilja trycka på att även om TS ska ta upp honom så fort som möjligt och ofta, måste hon se till att det är så okomplicerat som möjligt. Förstår att det är vad du menar eftersom du skriver att hon ska planera upplyftandet väl, men det är så lätt att om man är förhastad, tar tag marsvinet olämpligt. TS bör inte ha inställningen "så fort som möjligt" när hon ska ta upp honom tror jag, för då kan det reflexmässigt bli ett våldsamt upplyftande.
CasandraJ, försök att som sagt mota honom in i ett hörn, vänligt men bestämt när du ska ta upp honom. Skulle han mot förmodan börja springa iväg så kom ihåg att inte knipa tag i honom för att hålla honom kvar. Då tror jag att det är bättre att ta ett djupt andetag och börja om.
Det du kan göra mycket också är att klappa och pyssla med honom i buren, men sluta inte förrän du har fått hålla på några sekunder (och han varit lugn). Då lär han sig att det inte alltid resulterar i ett upplyftande när du närmar dig vilket kan vara bra :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#4 Tack! Ja naturligtvis är det lätt att missuppfatta mitt "så fort som möjligt". Prcis som #4 skriver ska det ju inte bli hetsiga och skrämmande snabba upplyft utan det jag menade var att så mycket som möjligt undvika att dra ut på det så han får tid att rusa runt i buren. Jag var oklar där men #4 har beskrivit det jag ville få fram bättre.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ett sätt är väl att sätta en hand framför dom och sedan skopa upp dom en han framför och en bakom. Mina brukar stå stilla när handen framför är där.
#6 Ett bra sätt, men kan vara lite läskigt om marsvinet har för vana att bitas :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#7 Just det glömde den biten …
Jag har haft på pricken samma problem med min ena hona som du har haft med Oskar. Hon är också väldigt dominant och blandat med det är hon också väldigt… vad ska man säga… rädd av sig. Dom första veckorna bet hon, och det hårt. Hon bet speciellt personer hon aldrig mött förut eller som hon inte var så van vid. Men med tiden när hon blev trygg med mig och mamma började det sakta försvinna. Nu bits hon inte längre men är fortfarande svår att ta upp.
Mitt tips är därför att låt han lära känna dig, och låt inte massa för han okända personer hålla på med honom för mkt nu i början utan ta det lungt. Och när han har slutat bita tycker jag att du ska göra som tidigare nämt, hålla handen framför honom när du ska ta upp han:)
Det gäller bara att ha tålamod, han kommer troligtvis ge sig…:)