Vad tror ni om Marsvin och flytt?
Jag har ofta funderat på det här med att så många marsvin måste flytta från hem till hem, folk som tröttnar eller får allergier eller flyttar utomlands o.s.v
Hur tror ni de reagerar på det egentligen? Miljöombytet, andra ljud, lukter, människor, husdjur m.m
Tror ni de känner det som vi skulle göra om vi plötsligt kastades in i en helt ny familj och miljö eller tar de lite lättare på det. Jag är inte ute efter rätt eller fel för att förtydliga utan bara din spontana tanke, vad du tror.
P.g.a tråkiga omständigheter funderar jag på att omplacera några av mina om ett tag och det är därför jag undrar. De har bott här nästan hela sina liv, är omkring halvåret, och gått i en jättebur med en marsvinsflock. Skulle de må fruktansvärt av en flytt tror ni?
Jag tror det är jätteindividuellt. Vissa tycker det är jätteläskigt, andra verkar inte bry sig överhuvudtaget. Jag tror inte de reagerar som vi skulle göra, jag tror att de har lite för mycket instinkter och för lite "känslor/tankar", eller hur man ska säga. De tänker mat - yes, här kan jag bo, typ.
Haha, inser att det låter jättevirrigt… kort sagt, jag tror det är olika från marsvin till marsvin. Och självklart hur vana de är vid ombyten av burar, mat och kanske även av placering av buren i det/de gamla hemmen.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#1# Jo så är det säkert om man tänker efter :)
Det är så svårt, jag har tre tjejer som jag under inga omständigheter kan flytta på, men dessa tjejer är också äldst och tryggast så de skulle klara en flytt bäst. Men de små är jag inte lika enormt fäst vid som de äldre om man nu får säga så. Jättesvårt.
#2 Jag förstår att det är svårt. Jag tror dock att de yngsta skulle klara en flytt bäst eftersom de inte är riktigt inbitna på ett ställe. Men det är nog jättesvårt att veta, i slutändan är det nog du som vet bäst hur dina marsvin reagerar. Är de lättstressade? För det är ju där allt ligger, hur pass mycket de reagerar på olika saker.
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#3# Ja den ena tjejen är ganska stressad men trivs i flock. Hmm får fundera mer på hur jag ska göra. Tack för att du gav din syn på det, det är skönt att bolla sånt här med någon.
Tror att det är individuellt.
Hade jag omplacerat några av mina djur hade jag varit väldigt noga med att dem hamnar hos någon som kan marsvin (eller det djur jag omplacerar) och helst inte har små barn (pga att dem i regel, säger inte alla, glömmer bort sig hur man ska bete sig kring djur).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#5# Jag tänker tvärtom och letar främst barnfamilj om jag ska omplacera. Kanske mest för att jag har barn och själv sett vilket underbart samspel det är mellan djur och barn många gånger. Men det ska ju finnas vettiga vuxna med i bilden såklart :)