Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettoff-topic
Läst 985 ggr
[SMF193 Sagan]
0

Djurens rättigheter

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kanske finns det intresse för det här viktiga ämnet. 

Jag rekommenderade en film som heter Earthlings. Det är en film om naturen, djuren och hur människan behandlar de två. Det är inte en ren djurplågarfilm, sådana filmer skulle jag aldrig se eller rekommendera till någon.

Jag är inte ute efter att någon ska tvinga sig igenom filmen. Men egentligen är det lätt om man jämför med djurens verklighet. Vi behöver bara titta på…

Men filmen är obehaglig för sanningen är obehaglig, tyvärr.  

Rubriken på denna tråden innefattar allt angående djurens rättigheter, så mycket kan diskuteras i den om intresse finns.

Jag vet inte vilka som är med på OT avdelningen, men jag hoppas ni kan läsa det :)

Tänk er att äta rått blodigt kött. Hur skulle det smaka? Gnaga på och mala sönder lite benbitar. Ont i tänderna? Skulle ni må illa, bli magsjuka, jag tror det….

Rovdjur äter rått kött. Vi är inga rovdjur, vi är allätare, som kan göra ett val. Vi klarar oss utmärkt på vegetarisk eller ännu bättre vegansk kost. Vi får inte alls en massa brister utan kött. Proteinet får man i sig genom andra produkter. En vitamintablett om dagen är väl knappast en uppoffring när det gäller att rädda livet på djuren.

Jo, det är bättre att aldrig bli född än att bli född till ett lidande från första dagen och sedan slaktas till mat. Vem skulle välja att leva det livet? Inte jag alla fall.

Det finns vegetarisk hundmat. Hundar klarar sig bra på det. Katter klarar sig också, men måste kollas upp hos veterinären. Men även om katter fick äta kött så skulle det inte alls komma i närheten av köttkonsumtionen idag. De skulle lätt kunna äta nödslakatde djur till exempel.

Är djuren våra jämlikar? Jag tycker det. Skulle jag äta upp min gamla hund när han dött? Han har haft ett bra liv, så det är väl ok? På nåt sätt känns det fel…

paronskrutten
0

Jag blir lite irriterad när du skriver sådär. Nej, alla klarar sig inte bra på vegetarisk kost.
Det är inte framförallt proteinet vi saknar när vi inte äter kött. Det är järnet. Järn i kött är mycket lättare för kroppen att ta upp. Fastän jag äter kött, järnrika grönsaker, dricker blutsaft och har koll så har jag ändå lätt järnbrist. Järnbrist kan leda till trötthet bland annat.

Det finns val man kan göra. Det finns ekologiskt kött, det finns vilt kött. Om man vill kan man dra ner på köttkonsumtionen, men det ska vara för var och en att ta beslut om.

Det om rått kött är totalt oväsentligt, vi äter inte rått kött just för att vi kan bli sjuka. Dock är nötkött helt ofarligt att äta rått om det är färskt! Råbiff är inte ovanligt att man äter.

Självklart ogillar jag hur djuren blir behandlade i stora köttindustrier! Men det köttet kan man undvika om man vill.

Tycker du att det är lika illa att föda upp sina egna djur för mat?

Helena

fia-mia
0

Jag har hört att vegetarianer egentligen inte gör någon större "nytta". Tydligen odlas en hel del av deras kost i regnskog osv. Regnskogen bränner man upp och det dör sjukt många djur i bränderna. Så om man ser det så så står vegatarianer för många djurs  lidande också även om få är medvetna om det.

Vet någon mer om det får ni gärna skriva

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Royalz
0

Hundar klarar sig INTE på vegetarisk kost. Dom är köttätare och ska ha ett köttbaserat foder.

Blir så trött på alla som inte äter kött och ska prata massa strunt.

Människor som inte låter sina djur äta det dom är gjorda för bara för att dom inte själva äter kött ska inte ha någa köttätande djur! Ett djur ska inte få äta skit mat bara för att ägaren inte själv äter kött.

Samma med dom som ger skräpmat till hund/katt som i princip bara innehåller spannmål. Kan man inte lägga ut 6-700kr på ett riktigt köttfoder så kanske man inte ska ha dessa djuren.

Samma som att ge hundar enbart vegetarisk kost är som att ge marsvin en varsin köttbit varje dag som dom måste lära sig att äta bara för att ägaren är köttätare och avskyr grönsaker.

Var det någon som läste om det barnet som blev sjukt/dog (?) för att mamma bara gav ungen bröstmjölk? Alltså säger det ju väldigt mycket att enbart vegetrisk kost inte är speciellt bra.

Vill man inte stödja dåliga förhållanden som köttdjuren haft så kan man ju faktist köpa från ställen som låter djuren ha det bra innan slakt.

Lyan
0

"Det finns vegetarisk hundmat. Hundar klarar sig bra på det. Katter klarar sig också, men måste kollas upp hos veterinären. "

Här blev det totalt tvärstopp för allt vidare lyssnande från mig! USCH!

Moa-16
0

#4 Håller med!

En sak om människor väljer att inte äta kött, men hundar/katter behöver det för att må bra dom är köttätare, punkt. Som jag skrivit tidigare så är det bättre att försöka göra det bättre för djuren. Sålänge djuren inte lider den tid dom lever utan har det bra, ser jag inget fel i att äta kött. Sen gör det ingen skillnad att se på djur som lider, dom får det inte bättre för det, tyvärr.

[Sicali83]
0

#3# Har också läst om det barnet, och det är inte det enda fallet där bebisar dör p.g.a att deras föräldrar totalt struntar i att barnet behöver varierad kost och istället inbillar sig att det får i sig tillräckligt när det äter vegetariskt.

Fridaaaa
0

KATTER OCH HUNDAR KLARAR SIG INTE PÅ VEGETARISK! Dummaste jag hört!!!!!!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lyan
0

#7 Det går att ge dem vegetariskt men det är ju verkligen inte att rekommendera om djuret inte behöver vegetarisk specialdiet (vissa sjukdomar/allergier kräver de) men detta är efter att vet. utrett allting.

Hund klarar sig rätt bra på ett väl sammansatt vegetariskt foder men för en katt är det direkt livshotande att utesluta kött!

Jag tycker det är bra att jobba för djurens bästa men om man väljer att ge sina köttätande djur vegetarisk kost bara för att man inte står ut med tanken att de äter andra djur ska man inte ha carnivorer alls!

Glömmer aldrig en annan diskussion jag läste för något år sedan där en tyckte det var så fruktansvärt att man hade ormar och matade dem med andra djur (inte bara foderdjuren utan kött överhuvudtaget) och undrade varför man inte kunde ge ormarna torrfoder som till hund och katt, goddag yxskaft!

Naturligtvis är det fruktansvärt hur djuren i matindustrin (inte bara matindustrin heller tyvärr) behandlas och om jag hade haft möjlighet att hade jag köpt allt kött hos någon där jag själv sett att djuren har det bra.

Pga mitt mående klarar jag inte att göra så mycket alls för att hjälpa men jag försöker kompensera det genom att ta mig an satiner och hjälpa hemlösa katter så gott det går

[Sicali83]
0

#8# Fast vad jag förstått av tidigare tråd i ämnet så räknas inte det, äter du kött så räknas du ändå som totalt empatilös när det handlar om djur.

Lyan
0

#9 Kände bara att något On Topic var på sin plats så jag inte seglar iväg över halva Sverige som jag brukar :-P

Fridaaaa
0

#8 Ja man kan ge men inte bra för dem alls att leva på det :/

#9 Jag anser inte att man är empatilös om man äter kött. Det har människan gjort alltid. Däremot äter inte jag kanin t.ex men äter vilda djur, ko och gris, kyckling och fisk. Men jag är 100% djurälskade för det :)

[Sicali83]
0

#9# Precis, men det är därför man kan bli så avig på vegetarianer ibland. De kan gå på om att de själva gör så mycket för djuren och att vi andra minsann inte har några känslor för djur alls och sen så visar det sig att det enda de gör är att inte äta kött. Jaha, vilken insats liksom.

FeliciaS
0

#2 Sojabönor odlas på mark där man hugger ner regnskog ja, men så gott som all sojabönsodling är för djurfoder (till djur som sedan ska dö för att ätas av människor). Därigenom påverkar köttindustrin miljön dubbelt upp bara genom odlingen av det foder djuren får. Och sojabönor är långt ifrån det ända som vegetarianer äter så att säga att det är en "hel del" är inte sant :P Men visst stämmer det till viss del, dock drar köttindustrin det längsta strået i den frågan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Fridaaaa
0

#12 Ja precis, men vi som äter kött bryr oss minst lika mycket som dem som inte äter kött.

Binajis
0

Hörni, var tog "respektera andras åsikter" vägen? Känns som att ni går ut lite väl hårt… jag håller med vissa av er, men skulle föredra en viss ödmjukhet.

SMF193 Sagan är väldigt duktig på att respektera andra som inte tycker som henne, kanske vi kan försöka med detsamma?

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Sicali83]
0

#15# Jag antar att åsikterna går isär om det där sistnämnda. Jag har inte märkt av denna respekt alls mot oss som väljer att äta kött.

Lyan
0

#15 Jag tycker nog att om man skriver om att man ska ge djuren mat som till och med kan DÖDA dem bara för att man själv inte klarar att de äter kött så får man tyvärr ta emot hårda ord för det är INTE acceptabelt!

Förutom just den biten kan jag inte se någon som beter sig illa och tycker inte hellar att de som reagerar på djurmaten beter sig illa eftersom det är så pass allvarligt.

Blir liksom väldigt tvetydigt när man skriver att man älskar djur över allt annat och vill få andra att hjälpa en att hjälpa djuren samtidigt som man själv skulle kunna tänka sig att utsätta sina egna djur för livsfara pga ens åsikter

Denna kommentar har tagits bort.
Binajis
0

#16 Och var exakt har SMF193 Sagan inte respekterat vi som vill köpa kött? Det är skillnad på att diskutera och helt enkelt avfärda.

#17 Jag tror vi båda förstår att TS isf inte är medveten om att hennes åsikter är till viss mån skadliga för djuren.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Lyan
0

#19 Tyvärr förstod inte jag det iallafall eftersom jag har sett matåsikterna tidigare från andra personer också. I vilket fall som helst är det för allvarligt för att bara ursäkta med okunskap. Tyvärr

[Sicali83]
0

#17# Precis.

Binajis
0

#20 + #21 Japp, ni har så rätt. Sagan (hoppas förkortningen är okej Oskyldig) vill säkerligen att vi ska döda våra djur.

Notera att det ovan är skrivet med ironi, om någon funderade.

[SMF193 Sagan]
0

Jag har aldrig tänkt att ni här inne inte har empati för djur. Tvärtom faktiskt. Jag vet att alla här älskar djur och det var därför som jag trodde att ni kanske var intresserade av att prata om bland annat köttindustrin. Men jag måste ha skrivit mina inlägg väldigt misslyckat eftersom de flesta  tagit så illa vid sig.

Jag har inga katter, så jag plågar inte några med vegetabilisk kattmat. Jag har hört en veterinär föreläsa om det och hon sa att det gick bra men att man var tvungen att kolla kattens urin var sjätte månad tror jag. Därför skrev jag det i mitt inlägg. Det var dumt av mig.

Jag har en gammal hund. Han äter inte heller vegetabilisk hundmat. Eftersom han var van vid hans hundmat så ville jag inte byta över till honom när jag själv bytte över. Jag har ju inte alltid ätit som jag gör nu. Så jag plågar inte honom heller med vegetabilisk hundmat.

Jag ser att en del har frågat lite, men jag har ingen ork att svara på det nu. Känns som att det var en dum meningslös tråd att starta här inne.

Tack Binajis för ditt stöd.

Fridaaaa
0

#23 Nejdå den är inte meningslös, men vissa tar åt sig (bland annat jag) det du skrev med vegetarisk/vegatabiriskt till rovdjur som katter oc hundar, det är ingen som menar illa :)

Lyan
0

#23 Ok, då ber jag om ursäkt för jag fattade det som att du tyckte det var helt okej att ge carnivorer vegetabilisk mat

[SMF193 Sagan]
0

I Kina äter man ju hund och katt.

Man tycker det är helt ok. Har ni sett bilderna på hundarna och katterna i burar utanför restaurangerna i Kina?

Troligen tycker kineserna att det är gott och nyttigt med hund och katt. Dom är vana vid det och det är deras tradition.

Fridaaaa
0

#26 Det är helt fel tycker jag, mycket av Asiatisk djurhantering gillar inte jag alls, borde förbjudas!

chickwheels
0

Precis som folk äter marsvin i hemlandet, Kanin här i sverige, även häst… Det äts råtta i andra länder, orm… osv

Allt beror ju på vad man är van i efter kultur, sed och vana att äta utan att "skämmas" så att säga :)

Jag personligen skulle nog kunna smaka på det mesta. Har ätit Kanin, häst, bäver osv :)

Jag skulle nog aldrig kunna sluta äta kött, tyvärr, för man får ju dåligt samvete ibland när man ser transporterna osv.. :/

Lovers Marsvin - lovers.n.nu - Eskilstuna  - ej smf reg

Fridaaaa
0

#28 Jag äter varkens kanin eller häst :/ Tänker bara på mina egna kaniner plus då att jag har ridit osv nej skulle aldrig äta det :/

Denna kommentar har tagits bort.
chickwheels
0

Men jag har vuxit upp på sommrarna med att mata kalvar och klappa kor osv.

Se bara, här i sverige är det hur nårmalt som helst att äta nötkött.. men i indien är de heliga.

I indien kanske de svullar i sig kanin, men här är de sällskapsdjur.

Allt är olika och vad som är fel eller inte (i själva valet av vilket djur man äter) ligger ju liksom i betraktarens ögon.

Det enda som jag absolut tycker att alla ska bli överens om är HUR vi behandlar dem från avel, uppväxt och slakt.

[SMF193 Sagan]
0

#31 Du har så rätt, det är olika beroende på vart man hamnar i världen. Det kallas speciesism, särbehandling pga art. Jättevanligt och globalt. 

Jag ser inte det du ser när du tittar i köttdisken. Du ser mat, en god biff exempelvis. Jag ser en del av ett djur om jag tittar i köttdisken. För mig är det ingen skillnad på gris eller hund. Låter kanske galet i mångas öron, men så känner jag.

Hur tänker ni kring miljöproblemen orsakade av köttindustrin?

#12 Man kan alltid göra mera, men genom att välja bort kött gör man väldigt mycket på ett enkelt sätt.

Även om man bara har en vegetarisk/vegansk dag i veckan så räddar man massor av djur. Alla kan göra skillnad, inget är obetydligt. Om man vill förstås, bara om man vill :)

Har ni sett filmen Home? Den kan jag varmt rekommendera. Den filmen är barntillåten och det är ju kommande generationer som ska ta över planeten efter oss så man kan se den tillsammans om man har barn. Väldigt vacker, tänkvärd och sann. Handlar om vår planet och vad som sker med den. Inget är påhittat, bara fakta.

Obs! Det är bara en rekommendation att se filmen, inget tvång ;)

Fridaaaa
0

#28 Jo det är sant :)
Jag kan t.ex inte äta ett djur jag har sett växa upp eller sett levandes. Fungerar inte alls :/
Skulle aldrig klara att producera upp djur till köttdjur (kor,grisar,höns,kaniner osv) och sedan äta själv, nej går inte :/
Jag är så blödig och klarar inte det alls, men tycker absolut inte illa om dem som gör det, för då vet man att djuren haft det bra innan :)

chickwheels
0

Ang filmen, är det dokumentären du menar ?

hittar bara en dokumentär om ja söker på nätet.

vem gjorde filmen och när ?

[SMF193 Sagan]
0

Ja, det är det. Finns på cdon.com

På rea nu :)

http://cdon.se/film/home-7568133

chickwheels
0

tack.. ska spana på det :)

[SMF193 Sagan]
0

Glad

[SMF193 Sagan]
0

#1 Jag förstår, järnbrist kan kännas jobbigt. Har själv lidit av det till och från ända sedan tonåren. Det har inte hjälpt mig att äta kött och innälvsmat, men det är ju olika.

Det jag ville tipsa dig om är ett järntillskott som finns på apoteket. Det heter Niferex och är en kapsel på 100mg. Vanliga tillskott som blutsaft till exempel hjälper inte om man har brist utan de är bara till för att bibehålla en redan bra nivå.

Kapseln är receptfri och brukar finnas bakom kassan. Du kanske redan har provat den, men jag ville bara säga att den har hjälpt upp min järnnivå till normal och jag behöver bara ta det två månader om året. Den är också snäll mot magen.

Hoppas det hjälper dig :)

paronskrutten
0

Tack för tipset, ska kolla upp det :)

Helena

[SMF193 Sagan]
0

En snäll och kort filmsnutt, mycket sevärd :)

http://www.youtube.com/watch?v=Uaxj1CxnL2g

Lyan
0

Fridaaaa
0

#41 Sjukt?! Katt är ju liksom ett rovdjur :/

Lyan
0

#42 De är anmälda, får se vad som händer. Känns jobbigt när folk låter sina idéer gå ut över djuren.

Nu vet jag att det inte är så Sagan menade och att hon är emot det, men tyckte det kunde passa i tråden iallafall. Att även om man jobbar för att förbättra världen och motverka slaktdjur måste våra tamdjur få den mat de är skapade för

[SMF193 Sagan]
0

Är det någon som sett kortfilmen? Det skulle vara roligt att höra era tankar kring den Glad

Lyan
0

#44 Jag har sett lite. Klarar inte sådana videor för jag får bara dåligt samvete för att jag inte klarar att göra mer än jag gör :-(

[SMF193 Sagan]
0

Filmen visar att det inte handlar enbart om djuren. Miljöpåverkan är enorm, jag menar 39 000 kg bajs per sekund bara i USA är inte att leka med…:)

Allt det vi gör för miljön som tex källsorterar, kör mindre bil eller använder mindre el, inget av det är tillräckligt. Men många vet inte hur negativt köttindustrin påverkar.  

Du behöver inte känna dåligt samvete Lyan, huvudsaken är att du bryr dig :)

[SMF193 Sagan]
0

Här är ett exempel på miljöpåverkan. Det är bra att DN uppmärksammar. Jag skulle inte lita på studien som köttindustrin gjort för egen vinning.

http://www.dn.se/livsstil/kottdiet-sponsrad-av-kottindustrin