Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 2667 ggr
miacaliza
0

Lakan i buren igen

Jag provade ju förut men tyckte det blev så fort ofräsht på lakanet och ska jag vara riktigt ärlig så tog jag ganska fort bort lakanet och gav det nog aldrig en riktig chans…så nu har jag bestämt mig för att prova att ha lakan i buren en gång till. Lade i lakan igår när jag städade burarna och nu har jag varit ner och sopat lite och än så länge känns det ganska ok. Men nog blir det lite kissigt allt så vi får se hur det ser ut i morgon om jag måste byta lakan redan då, jag hade hoppats på att det skulle räcka med var tredje dag åtminstonde.

Ni andra som har lakan, hur ofta byter ni?

Positiva saker är iallafall att:

*Marsvinen verkar gilla lakanen, det blev full fart och skutt direkt :)

*Mindre spån på golvet har jag redan märkt att det blir.

*Kommer gå åt mindre spån vid städning = ekonomiskt, iallafall om man som jag har massor av gamla lakan så man inte behöver tvätta förrän man har en full maskin.

*Hoppas även på att min lilla Skinny ska bli bättre i huden, han är en riktig torris.

Det negativa jag kan komma på är:

*Att lakanet ser ofräsht ut med kissfläckarna.

*Att det blir mer att tvätta, det är så tråkigt att tvätta.

*Det var lite krångligt att sopa upp kottarna på lakanet som bara ville knöla till sig…men en liten handdammsugare kanske skulle funka?

Blomkrukan
0

Jag har haft lakan länge nu och jag gillar det. Sopar upp bajsarna varje morgon och byter lakan och spån ca var tredje dag. Det går åt mindre spån eftersom jag lättare ser vart kissfläckarna är i spånet. Grisarna tycker väl det är sådär kanske, ibland brukar dom kraffsa i ett hörn så att dom får bort lakanet och kan ligga i spånet lite.

En annan fördel är att dom inte längre är så torra om fossingarna. Var länge sedan jag behövde smörja in dom. Skönt för dom kanske eftersom dom hatar att bli insmörjda : )

Jag sopar bajsar med en tjock pensel. Testade en sop först men den var vinklad fel och dessutom skrynklade lakanet bara ihop sig. Penseln är nog mjukare : )

Lixim
0

Vi har fleece filt och byter var tredje dag :)

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

Fridaaaa
0

Jag har testat det, men tycker det blir ofräscht snabbt :)
Har spån sedan halm ovan på istället :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

miacaliza
0

#1 Stor pensel…det ska jag prova :)

miacaliza
0

Jaha, idag har det gått tre dagar sedan jag lade i lakan och det var faktiskt ganska OK i buren, är ingen katastrof om det dröjer fyra dagar mellan bytena heller om det skulle bli så någon gång.

Lätt och städa var det också. Skakade av lakanen med bajskottar och hö i sopsäcken och tog sedan upp bara det kissiga spånet, ca ½ kasse lortigt spån blev det…alltså nästan inget allsSkrattande

Nu har jag lagt de lortiga lakanen i en plastlåda med lock för att spara ihop tvätt till en full maskin…blir väl att tvätta nästa gång jag städar burarna alltså om tre dagar.

Positivt också att lakanet torkar ganska snabbt efter en kissning så istället för en massa blött spån som dom river runt så har dom torrt lakan under fötterna…förutom där dom precis kissat förstås.

Blomkrukan
0

Skojigt : )

thildatessie
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag har testat att ha fleece och spån, men jag gillade det inte. Blev ofräsht snabbt, luktade plus att spånet och massa hår fastnade i filten och sedan i tvättmaskinen, håren blev permanenta i både maskin och filt vilket betyder att jag bara kan ha filtarna till djuren nu och maskinen var väldigt svår att göra rent, massa hår i senare tvätt! Haha nej inget för mig ;)

Lyan
0

Jag kör på lakan och är nöjd (var väl jag som presenterade det från början tror jag :-P). I min golvbur, 7kvm med 18 honor och en unge, får jag byta ca var 4:e dag för sedan luktar det. I hanburarna byter jag 1-2 gång/vecka, har inte exakta mått men de är 115cm långa iallafall.

Jag låter oftast kottarna ligga och blir de för många byter jag allt istället för att bara sopa kottar.

När jag städar viker jag ihop lakanen till små paket med hö, bajs och spån i och stoppar i en säck, sedan ruskar jag lakanen samtidigt som jag är på tippen för att slänga spånen innan de åker i maskinen.

Det går väl ca 1/2 spånbal i veckan till 20 vuxna och 3 ungar

giowanna
0

Jag kör med papperpellets, Majsans Remiss från Granngården, som grund i hela buren, sen över halva har jag fleece i två lager, IKEA´s blå fleece. Över delen med bara pellets, har jag ganska mycket hö. Tycker inte pelletsen flyr undan lika lätt då :-)

Fleecen blir hårig, men resten går att skaka/borsta bort. Tvättmaskinen får vi se hur det blir med!

Funderar på att testa STL-strö också, antingen blandat med pelletsen, eller ensamt, fleecen får dock bo kvar. De vilar och sover alltid på den, men har inget emot att ta en svängom i höet heller :-)

thildatessie
0

#9 rekomenderar STL starkt! luktar inte och är mycket lätt att städa :D

giowanna
0

Kanske blanda spån och STL eller spån och pellets?? Så blir det mjukare :-) Och fleecen kan va utanför buren istället.

sötmenTuff
0

Jag blandar spån och toalett och sen har jag fällar (marsvinsäkra) på hustaken att mysa på!

/Sofia

miacaliza
0

Igår städade jag buren igen och denna gång hade det gått fem dagar sedan sist! Men vet ni att det var väldigt lite kissfläckar, dom är så duktiga och har börjat för det mesta att kissa i hölådan :) Det är en plastlåda som jag har lite spån i botten och så lägger jag deras hö där. Jag häller ur och byter spån varje dag och byter/fyller på hö vid behov. Så skönt och lättstädat det blivit nu, alldeles toppen bra!

Dessutom har Nelson blivit bättre i hyn, inte alls lika torr och även alla torra tassar har blivit bättre. Måste säga att detta blir mer och mer positivt :))

Sedan om det är ekonomiskt eller inte är ju svårt att räkna ut…det går ju mindre spån nu som innebär färre resor att handla spån och färre resor till tippen med lortigt spån…däremot så blir det ju tvätt av lakan istället och tvättmedel, vatten och el kostar ju också pengar…

sandraedlund
0

Nu är jag ny medlem på den här sidan. Vet inte riktigt hur allt fungerar och så här men verkar vara en bra sida för råd och tips!

Ser att ni diskuterar lakan i bur och sådant. Själv har jag spån som botten och sedan rivet tidningspapper ovanpå.
Vet inte om det är ohälsosamt eller så men mitt marsvin hade så därifrån jag tog honom och tyckte att det såg ut att vara en bra idé (eftersom spånet inte dammar då så att de hamnar i deras lungor) och började därefter att ha det själv. Billigt - bra - och spån sparande även det här.

[Aquelegia]
0

Ska allt ge mig på att köra lakan jag med, måste byta spån helt nästan 2 gånger i veckan för dem bajsar ner så och det ser ofräscht ut.

FruJohansson
0

Jag kör spånlöst nu. Handdukar i botten, fleece ovanpå. En plastback har jag för höet. Jag byter fleecen nästan dagligen, (det borde lätta lite när alla ungarna flyttat dock) men det är mycket lättare att skaka av pluttarna och tvätta filtarna, än att hålla på med spån som fastnar överallt och som måste till tippen hela tiden. Mitt tips :-)