Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1173 ggr
[Alexis78]
0

Måste fråga - Djur på prov?

Har länge funderat över en sak men det gäller inte bara barsvin utan har även sett det är det gäller kaniner och hundar.

Ibland när man kikar på tex blocket så kan man se folksom ska åka bort en period och inte kan ta med sig djuret, eller som jobbar obekväma tider och därför inte kan ha sitt djur på heltid.

Då lägger de ut ett erbjudande och beskriver det som en gyllene chans för någon att prova på hur det är att ha hund, kanin eller marsvin, det kan tex gälla maj till augusti, eller vardagar mellan tio och fem.

De betalar ingen ersättning till den som har djuret utan vinklar det som att det är de som gör djurpassaren en tjänst som lånar ut sitt djur. Jag tycker det känns lite fel då det ju faktiskt är de som vill ha vakt till sitt djur och bara använder ordet låna ut för att slippa betala hundvakt eller hundpensionat eller liknande.

Vad tycker ni?

Fridaaaa
0

Jag gillar inte att folk "hyr ut" marsvin, kaniner osv, anser att det är förstressigt för djuren.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imoon
0

Jag tycker som du. Extremt provocerande faktiskt, oförskämt.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

[NalaMeya]
0

Jag måste hålla med er, stressigt för djuren om inte annat. Och sen är det lite som att slänga över ansvaret på nån annan utan att ens betala nått för det. Oansvarigt om man inte verkligen kollar upp "vakten" helst känner den vilket man inte gör när man annonserar ut det på blocket…

Men som sagt om man känner vakten i fråga så ser jag inget problem i det, men jag skulle vilja veta hur man löser frågan "förflyttning-så-lite-som-möjligt"…:)

[Alexis78]
0

#3# Nej, precis, känner man vakten så blir det ju mer som att en bekant som passar. Det är ju en annan sak.

Det som stör mig är dom som liksom kör fult spel och vinklar det som att de gör djurpassaren en tjänst när det egentligen handlar om att de vill ha gratis passning för sitt djur.

[NalaMeya]
0

Är precis med i hur du tänker och tycker likadant. Jag tycker det är så…. jag vet inte om oansvarigt är det rätta ordet men jag kommer inte på nått annat. För övrigt så skulle jag aldrig kunna lämna ut mina djur till en främling på blocket om man tänker från det andra hållet eller vad man ska säga…

Moa-16
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Om dom endå ska åka bort så förstår jag inte vad det spelar för roll? Jag skulle kunna tänka mig att skriva låna, om jag slapp betala för djurvakt, men det kanske bara är jag som är snål. Nu skulle jag aldrig låta någon främling passa någon av mina djur, men om så var fallet, varför inte? Djuren känner ju ingen som hellst skillnad.

[Alexis78]
0

#6# Nej och det skrev jag ju inte heller att de gjorde. Tråden handlar om att jag tycker det känns fult och fel att göra på det viset, alltså bara en allmän reflektion som många verkar dela.

Moa-16
0

#7 Men varför tycker ni det är fel, om inte djuren tar skada av det?

[NalaMeya]
0

#8 Fast det kanske dom gör. Det beror på hur man löser bofrågan. Om marsvinen helt enkelt flyttar mellan ägare och prova-påare så blir det bra stressigt för marsvinen.

Annars om man löser det på ett bra sätt så är det som du säger, dom tar ju inte illa upp direkt:)

Moa-16
0

#9 Har svårt att tänka mig att någon lånar ut för prov, då är det nog av en anledning, att man tex ska åka bort.

[Alexis78]
0

#8# Det känns helt enkelt fel med folk som lurar till sig gratis vakt till sina djur och får det till att det är vakten som ska vara tacksam för möjigheten att få ha djuret. Svårare eller mer komplicerat än så är det inte.

Svea-
0

jag har lånat ut och kommer att låna ut marsvin på prov under rätt omständigheter.det är ett sätt att hjälpa till. se till att det blir bra för djuren. jag kan förklara hur jag menar bättre vid ett senare tillfälle.är på språng nu!

Det är ingen ordning på allting, man hittar inte vartendaste dugg.

Moa-16
0

#10 Lura? Man skriver väl att man lånar ut dom? "Jag ska åka bort & lånar gärna ut min hund till någon som vill testa på hur det är att ha hund" Ser jag inget som hellst fel med…

[NalaMeya]
0

#13 Inte jag häller, jag håller med dig i det du skriver. Men det beror på HUR man skriver det och framför allt VAR man skriver det. Jag är lite delad i denna diskution, det finns inget svart och vitt i denna frågan riktigt. Det är olika beroende på situationen…

Moa-16
0

#14 Kan man skriva det på så många olika sätt?

Jag tror dom flesta värnar om sina djur, oavsett om man lånar ut dom eller "söker djurvakt".. Ser ingen skillnad, finns ju många som skriver "kan ej betala dig så mycket, du ska göra det för skojs skull, inte för pengarna" Är det också fel? Jag skulle inte vilja ha en djurvakt som bara gör det för pengarna, bättre med en riktig djurvän, som längtar efter ett djur, som vill testa på hur det är att ha en hund tex, men inte vill ta steget att köpa en än, utan just vill testa på…

[NalaMeya]
0

#14 Alltså jag vet inte hur jag ska skriva för att du ska förstå vad jag menar… Jag tycker att jag varit ganska tydlig med min åsikt men visst, jag tar det igen…

Jag skrev: "det finns inget svart och vitt i denna frågan riktigt. Det är olika beroende på situationen". Med det menade jag att det finns inget som är rätt och fel, utan det beror på hur allt i situationen ser ut.

För det första bör man träffa vakten i fråga först innan man bestämmer något över huvudtaget. Då märker man oftast hur personen är och man kan få en bild om hur personen är med djuren osv. Därför finns inget fel i att söka djurvakt men man ska också tänka på att man lämnar över ett ansvar och behöver därför veta lite hur vakten sköter det ansvaret… Därför är en stark fördel om amn känner personen som ska vara vakt, men det är ju absolut inget måste…

Självklart kan man skriva det på olika sätt. Man får ju olika uppfattning beroende på hur personen skriver texten och vilka ord den använder. Tex bara en sån sak som "ni får fixa mat till dom själva, det är ett krav!" eller "om ni skulle vilja att jag fixar mat så är det inga problem" det är stor skillnad på dom två, alltså ett exempel på att man kan skriva på olika sätt…

Moa-16
0

#16 Men det är väl självklart? Hade ju inte med frågan att göra, det där ska man ju tänka på oavsett om man "lånar ut" eller "vill ha djurvakt" … Jag håller med om att man kan skriva en annons mer eller mindre seriöst, men jag trodde vi diskuterade TS fråga.

[Alexis78]
0

#16# Jag tror inte det spelar någon roll hur tydlig du är, har också försökt förklara så enkelt och tydligt det går men det verkar mest som att Moa är ute efter att bråka eller något.

Förlåt Moa men du känns lite aggressiv eller något i just den här tråden, jag har gång på gång skrivit att jag inte menade något avancerat eller djupgående utan mest ville dela med mig av en åsikt jag hade, en spontan tanke som dök upp i huvudet, och som flera verkar dela. Om du inte tycker likadant är det helt okej, man kan inte tycka lika om allting :-)

Moa-16
0

#18 Nu måste du skämta med mig? Du kan ju inte hoppa på mig för att jag har en annan åsikt, känns inte riktigt moget.

[NalaMeya]
0

#19 Det var inte så Alexis menade men jag tror vi släpper det här nu, åsikterna är sagda… Det är syn att så många trådar slutar så här bara…

Moa-16
0

#20 Så tolkar jag det, blir ärligt talat lite arg när någon påstår att jag vill bråka när jag försöker förklara hur jag menar, väldigt provocerande.

Tycker vi hade en normal-inte otrevlig- diskussion innan #18 skrev sin kommentar, men det kanske bara är jag.

[hehlenaaa]
0

Fast jag tycker inte alls det är konstigt. Det är väl upp till var och en om man vill "låna" någon annans marsvin, ha på prov? Man får väl "skylla sig själv" om man inte tar någon ersättning.

[Alexis78]
0

#20# Instämmer, det är jättetråkigt.

Som du säger, vi släpper det nu, meningen vara ju som sagt bara att dela med sig av en tanke som dök upp, inte mer än så.

Moa-16
0

#23 Du frågade,"vad tycker ni?" … Då får du nästan räkna med att alla kanske inte håller med dig. Ett förslag är att du nästa gång skriver; "Jag vill bara dela med mig av en tanke, inte ha någon diskussion, men ni får gärna skriva att ni håller med mig" Så det blir tydligt innan man svarar :)

imoon
0

Så har vi en god ton mot varandra, för nu ligger tonen på en onödigt låg nivå.

Åter till diskussionen och frågan i TS.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus