Köpa marvinshannar - eller honor?
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hej!
Vi ska köpa marsvin men just nu finns det bara hannar att få tag i där vi bor. Honor är lite "bristvara", säger man på zoo-affären.
Jag får olika budskap om hur bra det är att ha hannar tillsammans i en bur eller ej. På Arken Zoos hemsida står det att hannar kan bråka när de blir könsmogna, men att det kan gå bra om de växer upp tillsammans, En djuraffär som jag ringde till gav mig upplysningen att det snarare är honor som har mer revirbeteende och att det inte alls var några problem med att ha hannar tillsammans …
Jag blir helt förvirrad - är det någon som har erfarenhet av att ha två marsvinshannar tillsammans en längre tid, i en normalstor bur?
Hälsningar L1lly
2 hanar går superbra att ha i en bur :)
Jag har själv 2 hanpar :)
Det minsta buren jag har haft dem i är 100x50 bur, ett par månader, sedan köpte jag större bur, så nu har det ena paret 140x50 och den andra 200x50 (2 ihopsatta småburar).
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det e helt inviduellt, men oftast går två hanar lika bra som två honor =)
Jag hade t.ex en hona som HATADE alla andra honor, så hon fick tyvärr gå ensam…provade ena honan efter den andra, men ingen passade damen. Sen hade jag även två hanar som funkade superbra ihop!
Till två hanar önska man helst större..Jag hade använt minst 120 bur. Ju större desstu bättre =) Vf inte bygga en egen utav en bokhylla? MYCKET billigare än att springa och köpa dyra små burar =)
Precis som föregående talare redan har skrivit, brukar två hanar gå utmärkt att ha tillsammans :)
Men köp inte dina marsvin från en djurbutik! Det finns många duktiga marsvinsuppfödare här inne som värnar om sina djurs liv och som är behjälpliga dygnet runt för att deras "bebisar" ska få det så bra som möjligt i det nya hemmet. Djurbutikerna är oftast skrämmande okunniga på sina djur och bryr sig i regel mest om djurens ekonomiska värde..