Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1403 ggr
mjuhm
0

Galet marsvin.

Jag har två söta marsvin här hemma, Rufus & Simba.
Rufus är köpt på en djuraffär. I början var han helt galen, men de tog bara nån vecka så var han världens mysplutt, han är nu två år gammal.

I juli fick jag hem ett nytt marsvin, Simba då Rufus hade bott själv i nästan hela två år.. Rynkar på näsan Simba är köpt på en mkt oansvarig gård där dom har många djur som är väldigt missksötta (fick min kanin därifrån & hon fick leva i sin egen spillning & även äta den för att huvutaget överleva, tog henne för att dom tänkt avliva henne) och Simba gick ihop med ett flickmarsvin då dem hade tänkt att Simba & honan skulle få ungar. När dom trodde att det inte skulle bli några ungar fick jag ta Simba & han har ALLTID varit livrädd. Dom har tre marsvin & alla är likadana. Ända sen han flyttade ihop med Rufus har det blivit lite bättre, men han är fortfarande helt hopplös och jag har vet inte vad jag ska göra längre. Har man Rufus & Simba ute på sängen & man själv sitter i sängen och bjuder på grönsaker är Simba framåt och kommer gärna fram och äter. Han hoppar till och med upp i knät. Men direkt man rör lite på sig springer han iväg som en galning och han gör samma i buren. Brukar sitta & mata Rufus genom gallret och då brukar även Simba komma, rör man på sig, springer han runt miljoner varv och sen rätt in i huset..

Vad ska jag göra!?

Sen en till sak, tror ni denhär bokhyllan blir bra till en marsvinsbur?

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥

[pixa3]
0

Ang. bokhyllan så är djupet för lite, eftersom djupet på den bara är 28 cm..

Lycka till med dina marsvin, hade tyvärr inget svar på dom frågorna. :)

mjuhm
0

#1 Ska bygga högre kanter på den så det är lugnt med djupet.

westblom
0

jag har ungefär samma problem med ett av mina marsvin att den springer runt och så,,jag fick rådet att bara ta marsvinet och hålla i det utan att smeka och kela så den får bara vara liksom,och att använda rösten,några gånger om dagen i några veckor,man får ta det lugnt när man ska ta marsvinet det är bara att ta det långsamt så att den inte blir rädd,och sen bara hålla det en stund och att man använder rösten och inge annat för rösten är ett bra verktyg,och det hjälper mitt marsvin iaf,,det gäller att inte ge upp,jag är övertygad om att det hjälper,Lycka till

mjuhm
0

#3 Tack, ska nog prova det :).

Fridaaaa
0

#2 Djupet måste ändå vara mer än 28 cm ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

mjuhm
0

#5 Det blir ju djupare om jag bygger högre kanter?
Eller hur menar ni då?

Royalz
0

Den buren fungerar utmärkt :)

Buren är ju ca 202x80cm och med 28cm höga kanter. Så den buren är alldeles perfekt till marsvin :)

[NalaMeya]
0

Varför måste den ha högre kanter? Det är ju nästan 30 cm, det hoppar dom inte över särskilt lätt…

Fridaaaa
0

#6 För mig är djupet = bredden:) Det var det jag menade

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[NalaMeya]
0

#9 Jahaaa, ja men då är jag med:) Ja då hade det vart lite snålt…

mjuhm
0

Måste berätta en sak nu som jag upptäckte.

Ända sen Simba kom hem till oss, i juli, (han var 1 år) så har jag nogat kollat igenom båda marsvinen för att se ifall det skulle uppkomma några sår. Nu, de senaste två dagarna har jag varit sjuk så min pappa har snällt gått med på att ta hand om marsvinen, men idag kunde jag inte motstå längre & gick upp för att se till dem då jag blivit så gått som frisk. Det fick komma ut idag och beta.

Men då upptäckte jag något. Först och främst hittade jag ett stort rivsår på Simbas överläpp. Efterssom jag bara har kompostgaller till killarna så har jag alltid ett hus i hagen så att Simba alltid håller sig där inne, för som jag har skrivit så springer han ju runt mkt, och det slutar med att han smiter så alltså håller han sig inne i huset, hela tiden.

Rufus däremot är duktig så även om han går ut från hagen håller han sig nära kaninburen (hagen sitter ihop med kaninburen). Rufus gick snällt & lugnt in i huset där Simba höll hus & då började Simba hacka tänder (vad betyder det?) och huset snurrade runt för kung och fosterland & ut kom en livrädd Rufus springandes ut & in i hagen. Han stannade upp & visade tydligt med ena tassen att det gjorde ont. Livrädd som jag var lyfte jag försiktigt upp Rufus & fick då se att hela hans underläpp blödde.

Jag satte ner killarna i buren tillsammans när jag skulle fara för jag inte har nån som helst möjlighet att det skulle bo i seperata burar. Dessutom kan jag inte sära på dem nu då jag inte kommer få ha två till marsvin för min pappa pga brist på plats & det blir för många marsvin, enligt han då, för mig spelar det ingen roll. Jag är sjukt orolig för pojkarna & jag skulle aldrig i hela livet sälja dem då dem är mitt liv (som alla andra djuren oxå är) & jag är så fäst vid dem. Jag dör hellre än att sälja dem..

Detta har inte nånting med vad forumet handlar om, men istället för att starta en ny tråd tänkte jag om nån vet vad jag bör göra?

[pixa3]
0

Att du hellre dör än att sälja dem är ett litet tokigt resonemang, för det hjälper ju inte djuren.
Nu är inte jag så kunnig angående just marsvins lagar, men får man inte ha dem i separata burar och det endast är galler emellan, om problemet är att dom slåss/bråkar?
Annars, kan det inte ha varit att dom gör upp om rangen?
För isåfall borde dom väl få göra upp om det, eftersom dom slutar bråka när den ena har visat sig underlägsen och "lagt" sig.

mjuhm
0

#12 De kanske dom gör.. Ska avvakta och se.

Blomkrukan
0

Du kan ev testa att ge dom flera hus, gärna hus som är "öppna". Dvs t ex tak och tre väggar. Då om den ena känner sig rädd när den andra kommer in så kan det rädda marsvinet springa ut därifrån.

sandraedlund
0

Hackande med tänder är ett sätt att varna att det marsvinet inte ville att det andra skulle komma dit. Och dräför började de slåss - men jag tycker precis som #12 att det borde vara rangen och inget annat.

mjuhm
0

#15 Okej, för jag har hört många gånger då Simba är inne i deras hus & hackat tänder mot Rufus när han vill komma in.

sandraedlund
0

#16 Revirmärkande. Skulle jag tro. Det är så de brukar göra iallafall. Har de bott med varandra länge?

mjuhm
0

#17 Nej, det har bott med varandra sen den 8 juli. Båda är som så mesiga och väldigt snälla så det gick utmärkt att sätta ihop dem. De är inte förns nu som börjat "bråka".

[pixa3]
0

#18 Så var det med mina kaninhonor också, allt gick bra till en början, men sen gick det lite över styr med dominansbeteendet.
Det är en hona på ca 1,5 år, och en liten hona på ca 15 veckor, först gick det bra och den äldre honan bara revirmarkerade med hakan över hela kaninungen, sen låg dom och myste och åt tillsammans. Hade/har dem inte i samma bur, men brukade ha dem ute tillsammans.
Sen gick det över styr, äldsta honan började tok-jucka på den lilla, så då särade jag på dem och har dem nu ute olika gånger.
Men eftersom det är ett dominansbeteende utan mening att skada, så ska jag prova igen, dock med mycket övervakning, så inte den lilla får panik igen, hon har verkligen visat sig underlägsen.

FeliciaS
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Du har ju bara haft honom i en dryg månad! Ett marsvin som levt ett så odrägligt liv lär ta bra mycket mer tid än så, fortsätt som du gör och ta upp honom korta stunder ofta :) Ha flera hus i buren så känner han sig tryggare och vågar fram oftare. Hus utan hela väggar underlättar, alltså med enbart fyra ben och tak eller med två väggar och tak.

Ang. bokhyllan så passar den kanon, storleken är jättebra på alla sätt och vis.

#11 Det låter som att de bråkade om huset. Ha för vana att alltid ha minst två hus var de än är. Det kan ha varit så att Rufus blev skrämd och flydde in i huset där Simba var, som i sin tur blev skrämd eller ville försvara sig och därför bet Rofus. Och tvärtom. Sedan kan de ha blivit uppjagade eller skrämda av varandra och därför hackade Simba tänder, för att han kände sig hotad. Det var bra att du inte särade på dem :)Bett i underläppen läker dock fort, min ena hona fick sin underläpp delad mitt itu i somras och den ser helt vanlig ut nu.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

mjuhm
0

#20 Okej, det ska jag göra! Glad

Jag har inte möjlighet att ha två hus nu när jag har en väldigt liten bur, just drf ska jag köpa en bokhylla och bygga en ny bur. Deras väldigt stora hus som de har nu, tar upp halva buren, men dem har en övervåning på huset som dem använder mkt. Men efterssom Rufus inte får vara inne i huset, har han bosatt sig under trappan. Och huset har mkt utrymme där inne, så ibland sitter de båda två där inne, och ibland blir den ena, vilket är Rufus, utvisad från huset.

Och ifall Rufus blir skrämd flyr han in under trappan, sällan in i huset. Glad

Aristarcos
0

Om du har så liten bur så att det inte ens får plats för två hus, så är buren alldeles för liten för två hannar, så det är nog därför de har bitit på varandra.

Skaffa den större buren snarast , så blir det säkert lugnare :)

mjuhm
0

#22 Jo, de gick bra med bara Rufus.

Så när bokhyllan kommer, bir det genast bygge:)