Färg och Ras Hjälp!
Nonself white/cinnamonagouti skulle jag tippa på. Möjligen silveragouti, men jag tycker han ser för "blaskig" ut i sin gråa färg för att vara det. Man skriver färgen det finns mest av först, så han kan vara cinnamonag/white… lättare för dig som ägare att se vad det finns mest av på marsvinet :-)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Det är nog 50% 50% höll jag på att säga xD det är väldigt lika det. Men nog tror jag att han har mer av vitt :p
Om man lyfter på pälsen för att se underhåret är han typ silvergrå-mellangrå. Lite spräcklig liksom ^^
Btw.. nu när jag ser att det är Binajis som svarar:p Aragorn (marsvinet på bilden) är tagen från samma kull som en av dina (tidigare?) brudar kommer ifrån - Nordviks Cornelilja tror jag närmare bestämt att du döpte henne till ;)
#3 Nämen!!! Är det sant? Men gud vad roligt att höra!
Cornelija dog tyvärr efter att ha fött sin första kull, men jag har 4 generationer efter henne.
Men… vad jag minns hade hon två brorsor kvar på Nordvik när jag hämtade hem henne, och de var båda samma färg som henne. Samt att en unge var virvel, om jag inte minns fel..? Men jag kan minnas fel, det är ju ett tag sedan nu :)
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#4 Det är helt och hållet sant! Jag gick första året på skolan då så jag tog hand om bröderna. Marit(mamman) fick ju ungarna på ett lov. Och när vi kom tillbaka var dem bara två. Läraren berättade att det hade varit en hona med men att den förra ägaren till - London(som plötsligt dykt upp hos oss då) hade tagit henne med sig. ;)
Tyvärr så minns du nog lite fel då. Aragorn(bilden på marsvinet här) fick denna täckning och var släthårig. Cornelija var den enda som blev tre färgad(?) och den andra brodern Yuki, såg precis ut som Aragorn i teckningen fast svart istället för cinnamonagouti:p Men bägge var Nonself.
Virveln - som du kanske minns därifrån kan mycket väl ha varit deras pappa Dunderklumpen ;)
Tråkigt att höra att hon dog efter första kullen:s.
Kul däremot att höra att du har 4 generationer efter henne ;) Du verkar ha bra koll!
#5 Oj oj, minnet tryter verkligen. Jag minns både Marit och Dunderklumpen. Är jag helt ute och cyklar när jag minns att jag såg två små marsvin tillsammans med Dunderklumpen i samma färg som honom? 
Kan möjligen ha varit så att Irene helt enkelt berättade att alla tre ungarna varit släthåriga och trefärgade och sen har jag på något vis förvrängt det. Duktigt… 
Kul i alla fall att ha fått kontakt med dig, alltid roligt att veta mer om "marsvinsbekantingar". Jag gick några månader på Nordvik också, 2007 tror jag det var. Ang London dog han förra sommaren, han såldes till någon familj i Kramfors som säljer 4 av hans söner eller nått sånt nu. Lite tråkigt att jag inte blev meddelad, men han gjorde ju sitt arbete som avelsmarsvin bra i alla fall :)
De två små marsvinen som gick med Dunderklumpen var Aragorn och brodern Yuki. Yuki avlivades tyvärr eftersom att ingen ville ha dem. Så Aragorn är den enda som lever. Vilket var lite tråkigt. Men han ju trots allt gammal så.
Irene kan ha sagt det till dig och sedan kan hon ha varit vimsig med xD hon var ju lite så ibland;)
Jo jag vet att du gick på skolan ett tag - jag gick i klassen över dig och såg dig på skolan direkt efter att du börjat - tänkte gå fram och prata med dig men när jag väl vågade det så hade du slutat fick jag höra. Så det var ju lite osis.
Jag fortsätter gärna att hålla kontakt med dig om jag får? Min dröm är att i framtiden själv ha en marsvinuppfödning och då är det alltid bra att ha en coach att kunna vända sig till ;)
Hade ingen aning om att London dött - beklagar verkligen det. Mycket fin hane! Och han gjorde verkligen ett bra jobb som avelshane där ute. de fick ju bra många kullar på nordvik innan jag slutade. Lite taskigt att sälja honom vidare och inte säga det till dig tycker jag faktiskt.
Kompisen som skall få en unge vid jul - som jag talade om i den andra tråden - gick också på Nordvik - och har en unge (pensionerad farbror nu) som är son efter London. Det är han som kommer att vara morfar till ungarna jag är sugen på ^^
#7 Alltså… haha. Jag kan inte fatta att jag missade deras färger! Både jag och mamma minns ju att det var två små hanar med Dunderklumpen. Hmpf.
Åh, men att du inte kom fram! Hade varit roligt :) Det funkade dock inte att gå kvar, jag hade djuren hemma och skolan var inte vad jag hade hoppats. Jag är dessutom ingen skolmänniska överhuvudtaget, så det var lika bra. Klart vi kan hålla kontakten, har faktiskt hjälpt flera i Umeå som startat uppfödning, lite roligt tycker jag själv. Umeå kommer bli en riktig marsvinsstad :)
Åhh, vad kul att höra! Jag har ju inga släktingar till London kvar alls, vilket jag tycker är tråkigt. Kul att höra att hans föräldrar Kate och Grampe, två extremt älskvärda marsvin, lever vidare genom honom och hans avkommor :) Så det blir en rexpojke till jul?
#8 Jo de här pojkarna gick ju med dunder ett tag innan dunder fick åka hem^^ var ju djurvårdslärarens privata marsvin:p
Haha, ärligt talat tyckte jag att du såg så proffesionell ut att jag inte vågade xD haha. Nej skolan var verkligen inte vad jag hade hoppats på heller - men jag trivdes ändå. Härligt att höra att du hjälpt många i Umeå. Är det några av dem som fortfarande har uppfödningar? Söker nämligen uppfödningar här eftersom jag inte vill ta ett nytt marsvin från en djuraffär. Någon du kan tipsa om? Djuraffärerna vet inte om någon alls verkar det som.
Kanda som pojken heter är faktiskt otroligt fin. Kastrerad och pensionerad nu eftersom hon försöker driva en liten avel:p
http://yuudaimarsvin.bloggsida.se/ tror inte att det gör något om jag ger dig sidan. Nordviks Kanda Yuu heter han ^^ Finns bilder i ett inlägg lite längre ner om du bläddrar^^
Vet inte om det kommer att bli en rex pojke dock - avkommerna efter Kanda har blivit lite varierade och Mistel (honan efter Kanda som skall ha ungarna) är släthårig. Så det återstår att se vad ungarna blir ;) Du kan ju kolla på den senate kullen (senaste inlägget) blev ju lite splittrade där :p
#9 Hahaha! Proffesionell? Hur menar du då? :')
Nu ska vi se vilka som håller till i Umeå. Elin håller inte på längre, men däremot Therese tror jag ska ha några kullar framöver. Hennes hemsida är dock inte jätteuppdaterad, men det kan vara en bra idé att mejla eller ringa henne för att kolla läget :-)
Hennes hemsida: http://www.freewebs.com/alvensmarsvin/
Den tredje, Angelica, bor i Piteå insåg jag nu
Här är hennes hemsida, också ouppdaterad, men vad jag vet är uppfödningen i full gång.
http://www.athenasmarsvin.cybersite.nu/hem.html
Åh, Kanda var jättefin! Minns att Irene skickade bilder på honom när han var nyfödd :)
Det kan nog komma lite olika, som du säger. Vad är pappan för ras? =)
#10 Vet inte riktigt vad jag menar med proffesionell. Det var något med sättet du gick och sträckte på dig ;)
Skall genast kolla upp sidorna ^^ tack för tipsen - dock är långhåriga inget för mig tyvärr - killen är allergisk
Kanda är skitfin! =D
Pappan är inte riktigt bestämd ännu men Malin hoppades på en virvel hon frågat på ;)
#11 Haha, det låter som att jag är värsta elaka viktigpettern (…även in real
)! 
Vad är din pojkvän allergisk mot? Behöver inte nödvändigtvis spela någon roll vilken päls marsvinen har :) De är ju grymt söta, speciellt om man klipper dom 
Vad spännande, ska följa hennes blogg med intresse. Du får säga åt henne att uppdatera mer! :)
#12 haha ja jag vet att jag fick det till att låta så men det var inte det som var meningen xD Jag bara tyckte att du såg så proffsig ut att jag inte vågade gå fram och prata med dig xD Haha
Jag vet inte ritkigt vad det är han är allergisk mot.
Kaniner, hundar, katter, hästar och kor.
Men mamma och pappa har två stycken coronet flickor(virvel i pannan ?) och dem tål han inte faktiskt. Men våran släthårig hane har han inga problem med alls:p
Jag skall säga det till henne definitivt ;)