Är ni kunniga på kål?
Min två grisarhar varit svåra att få äta kål, men jag gav mig inte och fick min vilja fram tillslut och dom älskade den.
Efter att ha haft ett upphåll med kålen så bad jag gubben köpa kål för någon vecka sedan, men mina grisar vägrar äta den.
Vi äter aldrig kål själva här hemma och börjar nu undra om inte detta är en annan sort än den vi hade innan.
Så min dumma fråga är nu finns kål i olika varianter? Och det jag pratar om är vitkål, i alla fall första gången ..nu vet jag inte vad det är, men likt men ändå inte …
Hoppas ni fattar …
Jadå! Det finns vitkål i varianterna "vanlig" & färsk. Färsk brukar va grönare & inte så hårt knutna huvuden. Sen finns det spetskål, som är lite krispigare än vitkål.
Mina grisar ääääälskar spets & färsk kål men e mkt skeptiska till vanlig vitkål
Hoppas de va svar på frågan :-)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jo den ser grönare ut än förra … får nog gå och handla själv och se om jag lyckas bättre … ;-)
Just den här tiden när kålen är liksom mellan färsk och vanlig är den tydligen inte så god. Mina marsvin får vitkål tillfrukost varje dag året runt och i augusti äter de den inte med samma glädje. Jag la märke till det för ett par år sedan och nu har jag märkt det i år också. Intressant!
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Köpte idag en ny vitkål till dom och dom äter den med större aptit :-D