Vad gör era marsvin när ni har dom ute?
Hejsan!
Jag har sett många trådar här som handlar om rastgårdar, att ni tar ut dom och rastar dom osv, och jag har funderat lite på vad detta betyder.
Jag har mitt marsvin ute flera gånger om dagen, på dagen relativt korta stunder på 15-30 minuter åt gången, och på kvällen när barnen sover får han komma ut allt mellan en timme till en hel kväll. När han är ute sitter han mest bara stilla. Antingen sitter han och pratar, myser eller tuggar på något gott.
Jag har därför funderat på det där med rastning, då rastning för mig betyder springa av sig, leka av sig, göra av med energi på ett eller annat vis, men mitt marsvin kanske är annorlunda och mer stilla än många andra? Springer era omkring och "leker" när de är ute?
Nu kanske Charlie är mera stilla eftersom han inte fått sitt sällskap ännu? Sedan har han ju varit sjuk i några veckor och har precis blivit frisk och börjat använda bakbenen normalt igen, så kanske detta också spelar in?
Berätta gärna hur ni rastar, hur ofta och vad ni hittar på? :-)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Rasta=släppa ut dem och låta dem springa av sig ;) Marsvin brukar gilla tunnlar att springa igenom och lite andra små gömmor. Man kan gärna sprida ut små bitar av grönsaker så marsvinet har något att göra :) Anledningen till att ditt bara sitter stilla är nog för att han inte har någon att leka och utforska med. Mitt marsvin gjorde likadant (stod stilla eller la sig och sov) tills han fick en kompis. Så skaffa en kompis så blir det nog fart :)
Mina älskar att springa genom tunnlar, äta grönsaker jag spriddt ut på golvet och att bajsa/kissa under mitt skrivbord 
Det är det dom brukar göra när jag släppt ut dom
Håller med TS lite, mina har en stor bur med tunlar och annat att greja med och då springer dom runt lite, äter lite och sånna saker marsvin gör. Men när jag släpper ut dom så sitter dom bara där, kollar efter ett bra gömställe och lägger sig där. Om jag ställer ut tunlarna så lägger dom sig bara i dom…
Därför rastar jag inte mina särskilt ofta då dom inte uppskattar det utan bara ligger där? :)
Mina älskar att få komma ut och busa av sig. Jag gör en stooor hage som jag lägger in tunnlar/hus och filtar som dom kan gömma sig i, sen gömmer jag och sprider ut godis (gurka m.m) Sedan släpper vi ut cirka 5 åt gången. Dom söker efter godis, kollar in tunnlar, utforskar filten och går omkring. När vi har kullar släpper vi ut dom med, då blir det lite mer fart, dom hoppar runt springer och busar.
Brukar sätta mig i hagen, då kommer dom o ska se vad strumpor/tröjan/byxorna smakar och klättrar upp på mig.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Man måste ju själv fixa åt dem så att de tycker att det är kul där man sätter dem & så att de ska röra på sig. Jag lägger alltid ut filtar på gojvet så att underlaget inte blir kallt tråkigt & dragit för dem. Så filtar kan man tex använda. Sen lägger man på rör hus tunnlar godisgömmor osv på filtarna. Då är marsvinen igång som bara den! Mina tycker alltid det är lika kul att komma ut. De springer runt mest hela tiden :) Men de måste ju alltid vänjas om de är ovana men det brukar gå rätt fort.
Lycka till! :)
Mina sysselsätter sig mest med att käka gräs när dom är ute. Dom äter, vilar, äter, busar pyttelite, vilar, äter osv… Däremot när dom får komma ut på golvet på kvällarna så är det en himla fart på dom : )
Det här är att rasta hos oss ;) Den lilla busar varje gång han slipper på golvet, medan Kille (den större) först ser runt sig, springer lite efter Kinkku och börjar sedan äta. Men han fortsätter igen att vandra runt efter en liten stund. Kinkku kan hålla på att busa t.o.m. i två timmar :D Brukar inte ha så ofta något extra på golvet, lite handdukar och filtar så att det inte blir för halt.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Mina är mest utomhus när dom rastas eftersom jag inte har plats inne(Katterna finns så lösa kan dom inte gå)
Men när dom är ute går dom tex från kl11 till 21 på kvällen(Helgerna)
Samma tid tas dom in på vardagar men dom släpps ut runt fyra.
Jag har kompost galler :)
haha, jättesöt video.
mina marsvin blir också jättepepp av handdukar och filtar!
jag gjorde upp en eld för dig, nu brinner hela skogen.
Mina springer i hage, med tunnlar osv.
Skönt att han är bättre! Får han kompis med snart då? :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.