Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1774 ggr
_Charlie
0

Han höll på att kvävas!!

Som en del av er vet blev min Charlie sjuk och halvt förlamad i bakbenen för några veckor sedan, han åt inte och jag var helt säker på att han skulle dö. Efter några dagars ihärdigt matande och daglig dosering av C-vitamin började han plötsligt bli bättre, och idag några veckor senare är han nästan helt återställd i sina bakben och äter och är som vanligt.

För en stund sedan skulle jag städa hans bur och plockade upp honom, antagligen var han mitt i en tugga av något för när jag höll honom över buren och som vanligt plockade bort spån som fastnat i hans päls började han sträcka på sig och liksom vrida på sig. Jag trodde först att han sträckte sig. Sedan började han öppna munnen och jag tänkte gäspar han? Nej inte alls, han fick inte luft. Snabbt satte jag ner honom på sin handduk där han tuppade av, rullade ihop till en boll och landade på sidan, andades inte och såg helt död ut.

Instinktivt utan att tänka tog jag snabbt upp honom i ena handen och slog honom ett par gånger över ryggen, han ruskar till, ställer sig upp och tuggar vidare. Allt hände och var över på 10 sekunder.

Vad fasen?

Nu sitter han och tuggar som vanligt på sin handduk bredvid mig och jag är alldeles skakig!

Reagerade jag rätt som slog honom över ryggen? Jag minns ärligt talat inte om de var väldigt lätta eller om jag kan ha slagit för hårt. Om jag har kunnat skada honom. Skit, varför måste han hålla på och dö hela tiden, jag är helt skakig, vågar inte sätta in honom i buren igen..

[Prutten]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Usch fy vad läskigt! Vet inte om dina slag har gjort honom illa, det märker du säkert snart. Men det du gjorde räddade honom säkert. Hoppas att allt löser sig snart med honom.

[NalaMeya]
0

Usch riktigt läskigt…!

Jag kan inte svara på om det var det du BORDE ha gjort, men det viktigaste var ju att du gjorde det du gjorde för annars hade han kanske bara legat där, kanske rent av dött…

Så tänk inte på vad som skulle kunnat hänt utan på vad som hände. Mår han bra nu så har du i alla fall inte gjort fel även fast att du inte gjort 100% rätt häller… Hänger du med i hur jag tänker?;P

Cavia
0

Låter som två alternativ, endera ett epileptiskt anfall eller en lättare hjärnblödning.

Båda sakerna kan man inte påverka, det bara kommer.

Huvudsaken att han återhämta sej och mår bra =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

_Charlie
0

Tack, nej jag förstår att jag egentligen inte gjorde fel, fastän det är fel att slå sina marsvin. ;) Hade jag inte gjort det hade han antagligen dött ja, och just det där när man agerar i panik och faktiskt inte är medveten om vad man gör och inte heller minns efteråt är lite läskigt. Jag TROR inte att jag slog honom hårt, men jag vet faktiskt inte.. det enda jag minns av den snabba händelsen var att jag faktiskt gjorde det, och att jag hann skrika "Nej Charlie Nej!!"

Nu är hans bur ren och han har fått krypa in igen… jag vågade inte chansa på något så skålen med grönsaker är rejält fintärnad. Jädra marsvin till att skrämma mig på detta viset!

_Charlie
0

#3, vet du att jag faktiskt tänkte på epilepsi efteråt… När han plötsligt fick den där bakdelsförlamningen var det någon (jag minns inte vem just nu?) som skrev att det kunde bero på en lättare hjärnblödning… tänk om det var så, och att han nu fick en till? Åh detta marsvin ger mig gråa hår. Rynkar på näsan

Cavia
0

Jag har varit med en gång när ett marsvin fick en hjärnblödning och det var riktigt läskigt! Jag hade honom i knät och trimmade hans päls inför utställning när han plötsligt krampade, ramlade liksom på sidan och tvärdog i mitt knä. Fick också panik då, och försökte "ruska liv" i honom…man blir ju så rädd!

Vilmaaxx
0

Jag tycker inte du ska tro att du gjort fel, om du inte gjort det skulle han kanske inte finnas nu!

Aristarcos
0

#6 usch, klarade han sig eller dog det marsvinet Cavia ?

_Charlie, om han dog gjorde du nog helt rätt, då man inte kan skada någon som är död, men rädda någon till livet genom sitt agerande. Usch ingen rolig sits, men skönt att det gick väl. Fick han upp något när han väl vaknade till liv ?

Cavia
0

#8 tyvärr så dog han i mitt knä…

[donkeyqueen]
0

Gud vad läskigt!

_Charlie
0

#8, Jag såg inget som kom upp när han kom tillbaka igen, men däremot var det första han gjorde när han vaknade till att sätta sig och tugga så något måste han ju haft i munnen. Om det var det som kom upp eller om det fanns något kvar i munnen när han tuppade av vet jag inte, men han tuggade direkt efteråt.

Vi (jag) har lugnat ner oss lite nu och han ligger just nu på min axel och tjoar och kuttrar och knorrar som om inget hänt. Jag sitter mest och funderar på hur snabbt allt liv i honom försvann. Hur han gick från vanlig till stel när han sträckte på sig (krampade eller vad?) till totalt livlös. De fåtal sekunderna han låg där på sidan med fötterna in mot magen helt livlös, inga reaktioner eller rörelser, ingenting. Inget liv över huvud taget..

Nej usch och fy, nu hoppas jag att vi haft nog med elände här för ett bra tag framöver. 6 veckor har han bott här lite drygt och vi har redan gått igenom mer drama än jag och mitt barndomsmarsvin gick igenom under hela hans livstid. ;-) Men ack så go han är, hur kärleken till ett litet marsvin kan växa sig så otroligt stor på så pass kort tid hade jag aldrig kunnat föreställa mig. ♥