just skaffat marsvin
Jag har just skaffat två marsvin, en peruan och en rex hane på 1,5 år. De ser "svullna" ut runt könet (speciellt rexen). Ser vuxna hanar ut så?
Sedan tycker jag att de känns tunna, och vad jag börjar misstänka är att de inte fått hö dagligen utan grönsaker och en fröblandning. Kan de få "problem" pga detta eller ska jag "bara" se till att de sköts rätt from nu? Jag och min dtr har plöjt genom böcker och internet så vi vet vad de ska äta osv.
Min första tanke är kanske att ni bör kolla i munnen så tänderna ser bra ut. Har de inte fått hö eller annat att gnaga på (tex pinnar, grenar) så nöts inte tänderna ner så bra. Det kan även bli problem med kindtänderna att de inte nöts ner.. Äter de bra nu ?
Hur menar du med svullen? Svullen vart ? Mina hanar har en rejäl pung som man ser väldigt bra bakifrån om de tex springer runt på golv/bur. Storleken på denna skiljer väl från individ till individ..
Tack för ett så snabbt svar 
Jag vet inte ännu om de äter bra, då vi hämtade dem igår kväll 
När det gäller könet så hittar jag inga bra bilder på hur en vuxen marsvinshanne brukar se ut. Men man ser pungen som på bägge sidor om den upphöjda delen som jag misstänker är anal och "snoppöppning"
Det ser ut som om hela "paketet" är upphöjt… men det kanske ser ut så på hannar. När jag var liten hade jag en hona och det ser så väldigt annorlunda ut på dessa (särskilt på rexen). Rexen har ju inte heller så mkt hår runt könet så det kanske är därför det ser så stort ut. Men på din beskrivning så är det nog bara så det ser ut på hannar.
/Terese
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Då ser de nog ut som de bör. Men rexen är dessutom ganska tunnhårig, kan det ha att göra med maten, med kompisen eller ngt annat? Jag upplever inte att den kliar. Den är vit och man ser hårbotten baktill och på magen.
/terese

#4 jag har en vit teddyhane och han har naturligt tunn päls så man ser hans rosa hud igenom. Så det behöver inte vara någon Ohyra eller så. Marsvin har ju olika tjock päls precis som vi människor har olika tjockt hår :)
Mvh Alexandra
Dåligt foder gör ofta att dom får hud och pälsproblem så det borde bli bättre med rätt kost. Som redan nämnts är det risk att tänderna inte slitits som dom ska och är det så kommer dom nog äta dåligt, håll koll på det och titta gärna i munnarna.
Börjar han klia sej handlar det nog inte om fodret men utan klåda är det bara att ge bra foder (mycket hö och lite av annat) så rätar det nog till sej.
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus