hamster hjul till marsvin
måste bara få tala om att jag har precis läst en annons på Eniro MEN marsvinen hade HAMSTERHJUL ni kan gå in och kolla själv insatt idag
Jag hoppas verkligen inte att de marsvinen använde det :o?
Vart i sverige?
öhm..va? o varför skulle de ha det? ingen hit för deras ryggar är det första jag tänker på…
#2 inte för deras små korvar till fötter och ben heller xD
dum ide! Marsvin ska ju ej ha hjul 
de var i Skåne
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Hamstrar ska inte iheller ha hjul igentligen. Det är stressande för dem och kan skada ryggarna. Om man nu tvunget ska ha till sin hamster så ska det vara ett hjul som är så pass stort att den kan springa med rak rygg…och den får MAX springa 10-15 minuter om dagen
#6 Oj!! Det var något jag verkligen aldrig hört förrut :p Kan vara bra att lägga på minnet:p
Det är många som inte tänker på det. Jag har fött upp guldhamstrar för ett x-antal år sedan innan jag började med marsvin =). Samma sak med alla dessa höga våningsburar, Guldhamstrar är marklevande djur, så det är bättre att skaffa större burar som inte är så höga. Dem skadar sig bara. Men sen kan man ju ha lite roliga klätterställningar till dem ^^
Ursäkta TS att jag lånade tråden lite.
Sett på flera förpackningar med bland annat utehagar till marsvin där dem redigerat in hamsterhjul 
men åhhhh så dumt
undrar hur dom tänker(tjäna pengar)
Du har så rätt så RosaKiwi,

Såg också annonsen, jag köpte en marsvinsbur och ett marsvin en gång av en privatperson och dom hade också ett hjul i buren som vi givetvis genast tog bort.
Om det är samma annons som finns på Blocket så är antagligen någon/båda honorna dräktiga. Hennes annons på Blocket var från början ungefär såhär "i ena buren bor en hona och en hane max 2 månader gamla och i den andra buren bor också en hona och en hane"… Annonsen på Blocket blev dock ändrad häromdagen. Stackars djur alltså :(
#15 Den har jag med sett! Har mailat henne om det.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#16 Jag också, fick ett svar tillbaka att jag skulle behålla mina "årsikter" för mig själv ;)
#17 Jag har inte ens fått ett svar tillbaka.
Taskigt att skriva så tillbaka, men vi vet ju att vi har rätt ;)
Har också mailat henne, jag mår sån skit över det här. Hur himla svårt kan det vara att få reda på att marsvin inte ska ha hjul?! Det är ju en sån enorm skillnad på marsvin och hamster, men det finns ju många som inte kan se skillnad.
#19 Men att hålla hona + hane ihop när dem är 8 veckor gamla är ännu mera vansinne, stor risk att honorna är dräktiga nu :(
#20 Ja, man kan ju undra vad som får folk att bete sig såhär.
#21 Ja verkligen :(
Okunniga djuraffärer som lurar i folk saker :(
Marsvinen kommer inte att springa i hjulen ändå så det är ingen fara med dem. Men hur kommer det sig att folk kan köpa något så dumt till sina marsvin? Vi får väl hoppas att djuraffären inte visste att det var marsvin hjulen skulle användas till annars är det minst sagt en skandal..
#24 en del tror ju att marsvin är hamstrar :( Men burarna var inte stora heller i annonsen, förstår inte vad de tror att de ska få betalt för…
#24 Nu svarade du dig själv.

Dom bör ju sära på honor och hanar nu direkt, men tror inte det är så stor risk att honorna är dräktiga ändå. Tog själv hand om en hona med ungar för ett par år sen, ungarna var 11 veckor, en hane och två honor, vi särade på dom direkt, men ingen av honorna hade blivit dräktig.
#24 Det är väldigt vanligt att folk säger fel i alla fall, många som kommer hit, säger "har ni hamstrar" fast det är marsvin. Men skaffar man marsvin, så ska man väl ändå veta att det är marsvin och att dom inte ska ha hjul.
#26 Hur kan det komma sig att det blir så fast att marsvinshonor blir könsmognavid 5 veckor? :p
#27 Alla marsvin blir inte könsmogna då :) men inte ovanligt. Men dem kan ha varit för unga med, en del har svårt att bli dräktiga med.
#28 då får vi hoppas att min lilla tös här hemma tillhör en av dem som inte blir det då. Tror dock inte det med tanke på hur liten hon är :p

#27 Men det är väl inte så att alla marsvinshonor blir könsmogna vid 5 veckors ålder, dom kan kanske bli det, men tror det är sällan dom blir könsmogna så tidigt, snarare vid 10-12 veckors ålder, men det är säkert olika. Vet en hona som blev parad av sin bror som hon bodde tillsammans med (dom trodde det var två av samma kön) hon fick en unge vid ca 5 månaders ålder, vilket betyder att hon blivit parad vid ca 11-12 veckors ålder.
#30 överlevde det marsvinet?

#31 Jadå det gick bra. Har även tagit hand om en hona som visade sig vara dräktig (hanarna sprang in till honornas bur så det var liksom ingen ordning alls därifrån jag tog henne) hon fick två ungar, även det vid ca 5 månaders ålder och det gick också bra.
#32 vilken tur det då :p. Jag har en liten hona här hemma på 7-8 veckor som har gått med sina bröder - så jag hoppas verkligen inte att hon är dräktig. Men hon är så liten att jag betvivlar det:p