Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1140 ggr
RosaKiwi
0

Arg! Ang. Vitakrafts Kräcker

Asså jag blir så arg! Måste bara få skriva av mig!

Där jag bor hade djuraffären extra pris på godisstänger till gnagare som heter Vitakrafts Kräcker. Jag personligen försöker mig hålla mina borta från det, men sambon kom hem och va överlycklig att han hade köpt godis till kaninen och marsvinen. Så jag tänkte "ah en gång i livet gör väl inget" Dem är ändå så många som delar på det.

Iaf…Jag satt och läste på förpackningen och då stod det följande:

Utfodringsrekommendationer: Det bör alltid finnas en Kräcker i en gnagarbur.

Hmm :S Snarare väldigt sällan! Tänk dem som inte är så kunniga om gnagare och tror att det e en livsviktigsak som alltid ska finnas där.

// Josefin sajtvärd för gecko ifokus

Min hemsida &   Min blogg

sandraedlund
0

Seriöst ?!? Det har jag aldrig sett. Brukar ibland köpa en sådan till mina, men det är mycket mycket sällan, kanske 2 gånger per år eller nått sådant. Men de tycker ju om dem. Men det är ju absolut inte bra att ge dem det hela tiden :S

RosaKiwi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja, jag ska fota det direkt så ska ni få se :P

Fridaaaa
0

Helt fel ju :/ Mina får sån kanske 1-2 gånger/år xD

Morris levde på såna och lite sallad i 2 år innan han kom till oss (och c-vitamindroppar i vattnet).

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

RosaKiwi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser framsidan ut.

RosaKiwi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här är baksidan med rekommendationerna.

Fridaaaa
0

Vitkraft är skitfoder & skitgodis :/

RosaKiwi
0

#3 Usch stackare :S

sandraedlund
0

#3 Stackars Morris! Tur att du tog hand om honom då!

Fridaaaa
0

#7 Ja och klorna var alldeles för långa, skruvade så han klor är fortfarande konstiga trots att vi har haft han i 2 år nu. Han var fet och nafsade också, bodde själv dme 2 åren också, ratade alla grönsaker utom sallad och persilja när han kom hit, nu äter han allt:P
Är så glad att han kom till oss.

sandraedlund
0

#6 och #7

Helt sjukt faktiskt! Hoppas verkligen inte att någon stackare där ute tror på det här. =(

Vilmaaxx
0

Har också en såndär förpacking, fick en sån när jag köpte marsvinen.

HATAR när dom som gör sånt där TROR dom ger bra råd men dom ger usla '' råd ''

Fridaaaa
0

#10 Hoppas inte jag heller!

Så himla trist!

sandraedlund
0

#9 Du har med andra ord gjort ett grymt bra jobb med honom!!
Min gammgubbe har även han skruvade klor. Trodde till en början att sådant var normalt men insåg ganska snabbt att det inte skulle vara det. Dock går inte hans till sig heller. så hans klor måste man hålla väldigt nerklippta ofta - annars får han problem med att gå. Dock har han väldigt långa bakklor. Inget som går att korta ner så fasligt mycket. Klipper så ofta jag kan och de blir ju kortare - men inte så korta som de bör vara.

sandraedlund
0

#12 Ja men verkligen. Visst kan marsvin säkert leva på det ett tag - men det mår ju inge bra av det:S

Royalz
0

Det är bara försälningsknep som dom skriver ut att det måsta finnas i buren hela tiden. Ju fler folk som går på det ju mer känar dom.

Fridaaaa
0

#13 Tack :) Brinner för djuren, så gör allt för dem:)

sandraedlund
0

#16  Inga problem! Du är riktigt duktig med djuren!! =D

Fridaaaa
0

#17 Tack :) Men man blir aldrig fullärd :)
Tar åt mig all info jag kan av dem som kan mycket mer än jag:)

sandraedlund
0

#18 det är precis så man skall göra. Jag är jätttesugen på att skaffa en egen marsvins uppfödning! Men det är ingenting jag kommer att göra förrän jag  känner mig hyfsad säker inom ämnet.

Fridaaaa
0

#19 Bra tänkt :) Jag har haft 2 kullar, roligt att föda upp. Dock har jag bara hanar nu då jag känner att jag inte har tid med många marsvin. 
Ska ev ta en kull kaninungar till våren:)

Vilmaaxx
0

Ta reda om uppfödningar/avel och allt på marsvinssidan.se xD

Fridaaaa
0

#21 Allting stämmer inte där,

men http://www.humlansmarsvin.se/ är bättre :D
Sedan åka hem till uppfödare och se & lära, bästa!:D

sandraedlund
0

#20 Jo jag tänker inte dirket ha någon stor uppfödning. Bor ju bara i en liten lägenhet :p Men jag vill ha två hanar och två honor:p. Så att de går att para ett par gånger iallafall :p

#21 Står det bra fakta där då? Om saker som kan hända och saker man bör tänka på under förlossningen och allt?

sandraedlund
0

#22 kontaka en uppfödare och se och lära skulle vara awesome verkligen! =D Humlansmarsvin har jag besökt(ligger t.o.m bland mina favoriter) jättebra sida=D

Sammetskatt
0

#11 De tror inte att de ger bra råd, de vill bara sälja sina produkter och struntar i eventuella goda eller dåliga konsekvenser det ger.

Aristarcos
0

Hm, det där om att det BÖR hänga en i buren jämt, undrar om man kan anmäla det som falsk marknadsföring ;)

FeliciaS
0

Tacka och ta emot och släng eller lämna tillbaka ;) Det där bör du inte ge dem.

Det handlar inte om (o)kunskap i det fallet utan enbart att de vill sälja, därför skriver de ut sådan dålig text på förpackningen. Det är riktigt tråkigt att varken många marsvinsägare eller fodertillverkarna bryr sig nämnvärt om vad marsvin egentligen behöver, när det är en så stor grej med rätt foder inom t.ex. hästbranschen.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Linnet
0

Det är ju bara ett föräljningstrick att skriva så på förpackningen, men det gör väl inget om du ger dom det heller en enstaka gång, är väl inget som skadar som direkt utan ungefär som godis.

mjuhm
0

Jag ger dem endast 2 gånger om året & det är på deras födelsedagar bara för att dom är helt galna i det.

♥ Den som sa att lycka inte kunde köpas med pengar, glömde djuren ♥