Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 1193 ggr
gickan87
0

högdräktig hona, ihopsläpp?

På lördag ska jag möta upp en hona som har 2-3 veckor kvar av sin dräktighet. Jag vet att det är riskabelt men fick inte veta hur långt gången hon är förrän i veckan. Saken är den att jag har en bur som är 300*80 cm och i den bor det 5 honor och 2 kastrerade hanar. Blir det för stressigt för honan att finna sin plats i en så pass stor flock? Är det bättre för henne att bo ned en hona tills ungarna är födda och någon vecka gamla? Har hört att de bästa för ungarna är att växa upp i en flock.

MVH Erika :)

Fridaaaa
0

Jag hade låtit henne gå med 1-2 honor tills hon har fått ungarna och sedan släppa ihop dem med dem andra när ungarna är 2-3 veckor gamla, men det det är vad jag hade gjort :)

Det är ingen måste att dem växer upp i flock. Mina har inte gjort det (bara med mammas burkompis) och det har blivit underbara individer ändå :D

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Royalz
0

Jag skulle inte släppa ihop honan med dom andra med tanke på att det går två hanar i buren som säkert kommer vara på henne mycket.

Så en snäll kompis och sen tycker inte jag det är nädvändigt att flytta in henne till dom andra.. Utan jag tycker hon kan gå kvar med sina ungar 4-5v och sen flytta in i den stora buren.

gickan87
0

#2 att hanarna ska vara påiga är jag inte orolig för. De bryr sig varken om brunstiga honor eller nyanlända, ingen av dem är heller ledare i buren, utan det är en hona som är boss. Och hon är bara på hanarna meb ingen hona ^^

Royalz
0

#3 Tycker ändå inte du ska släppa ihop den dräktiga med flocken och speciellt inte med en bossig hona.

Låt henne få en snäll kompis och om du nu måste släppa ihop henne med dom andra sen så vänta iaf tills ungarna är 2-3 veckor.

Tror du kommer ångra dig rejält om hon toxar.

gickan87
0

Spelar det någon roll vilken hona hon får flytta ihop med?

Binajis
0

Ta en väldigt, väldigt lugn och okomplicerad hona. Jag tror inte hon har så långt som 2 veckor kvar, nu när jag hämtat upp henne och fått känna på henne själv.

Försök att göra allt så lugnt som det bara är möjligt, och alltså ha henne tillsammans med en hona du är relativt säker på inte kommer jaga runt henne. Alternativt ha henne i en egen bur bredvid de andras så hon får nosa och prata med dom. Visst blir en hona stressad av att sitta själv, men i det här skedet tror jag det är bättre än att para ihop henne med någon om man inte vet riktigt hur det kommer gå. Kan hon nosa och ha närkontakt med de andra genom ett galler tycker i alla fall jag att det funkar.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

gickan87
0

Oj oj, börjar kännas som en väldigt dålig idé det här. Men nu är hennes resa påbörjad. Då får hon flytta ihop med min tuva, en väkdigt lugn och harmonisk tjej. Som desutom är väldigt snäll.

Binajis
0

#7 Det låter bra. Ska låta henne känna in sig lite, sen ska jag ta kort på henne så du får se. Hon verkar i alla fall vara en trygg hona, och är urgulligt tecknad i ansiktet! :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[donkeyqueen]
0

Hoppas det går bra!

gickan87
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#8 Låter super! Då har jag något att se fram emot efter jobbet. :)

Har bara sett bild på henne från sidan.

gickan87
0

Sådär, nu är buren fixad. Flyttade om kaninerna så hon kommer få flytta in i en bur som är 140*70 cm. Det borde ju vara perfekt för två damer och en kull bebisar :)

gickan87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu gick det ju inte som planerat. Planen var att jag vid 11-tiden igår förmiddag skulle ha mött upp en dräktig hona med 2-3 veckor kvar.

Istället fick jag ett samtal, efter mycket om och men pga av dålig mottagning hos mig att honan redan fött under natten/morgonen.

Tre små bebisar varav den ena endast väger 50 gram. Hade jag vetat det så hade hon fått stanna hos ägaren tills bebbarna varit födda och åtminstone 3 veckor gamla.

Tänk så fel det kan gå när man inte håller reda på parningsdatum, och upplyser köparen om rätt antal dagar/veckor som honan har kvar.

Bara hoppas på att det går bra för både mamma och bebisar!

På bilden

Hona, 85g, Hane, 100g, Hane, 50g

(Fotograf Binajis)

gickan87
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och den stolta mamman förstås! (Fotograf Binajis)