Ta upp en hamster
Hej,
jag vet, fel forum men har för mig att några av MiF:arna tidigare haft hamster/fött upp hamstrar. Tänkte därför göra ett försök innan jag ger mig in i "hamster-djungeln" (hamster ifokus).
Saken är den att jag blev haffad i ytterdörren i morse av en kvinna som snällt frågade om jag har marsvin. Hon såg mig komma ut genom min ytterdörr där jag har en "varning för marsvin"-skylt : ) Jag svarade att jag har det och hon sken upp och berättade att hon har köpt en hamster nyligen till sina barn och undrar om jag möjligtvis skulle kunna tänka mig att hjälpa dom att få upp den ur buren. Eftersom jag inte ens petat på en hamster tidigare så var jag tveksam att jag ens skulle lyckas. Har för mig att hamstrar är snabba som ögat! Jag lovade iaf att jag skulle försöka.
Såå… hur gör jag på bästa sätt när det gäller att få upp en relativt nyinflyttad hamster? Vad bör jag tänka på, vad bör jag undvika osv. Allt som kan tänkas hjälpa mig.
När jag ändå är där så tänkte jag förslå dom att bli medlemmar på hamster iFokus för att få svar på frågor och funderingar som kan tänkas dyka upp. Finns det fler bra hamstersidor dom kan ha nytta av?
Är supertacksam för svar! Vill gärna hjälpa dom men tror det går liiite lättare när jag teoretiskt vet hur jag ska bära mig åt : ) Tack!!
Är den inte tam ska du inte bara sticka ner handen och försöka ta den då det är stor risk att du blir biten.
Det kan ta ett tag att få en hamster tam.
Säg åt familjen att bara sitta lugnt med handen i buren tills hamstern vant sig vid att handen inte är något farligt. Gärna flera gånger per dag. Det kan ta några dagar innan hamstern förstår att handen inte är något farligt, speciellt om dom är födda hos grossit och inte handtama.
Det är inte ofta det går att plocka upp sin djuraffärs köpa hamster med en gång utan det kan ta väldigt lång tid att få den tam.
#1 Precis som Sofia säger.
Det finns tyvärr även dom som aldrig går att få tama..
http://forum.hamsterforeningen.se : Jätte bra sida med trevligt folk som gärna hjälper till! :)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Oj, tur för mig då att jag frågade innan jag stoppade ner handen till en sån. Skulle vara lite pinsamt att ha blitt attackerad av en hamster : )
#1 Jag ska skriva ner det och berätta det för mamman. Hon berättade att hon haft den i handen någon gång när den käkat mat. Inget jag tänkte direkt på då men det kanske är viktigt ur ett "hamsterperspektiv"?
#2 Jag ska ge henne den adressen också : )
Tack! : )