Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 2436 ggr
Clariiz
0

Ev. dräktig hona, risk för lethal white?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Som några vet tog jag emot en omplacerings hona, vid namn Tussan, som fortmodligen är dräktig.
I det förra hemmet bodde hon med sin bror (de förra ägarna trodde han var en tjej) och de fick en bebis. Ungen var vit med röda ögon, och var blind.
Tussan bodde kvar med sin bror och hanbebis i ca 4½ vecka innan hon kom hit.

Jag var inte alls beredd på ungar, och håller just nu på att läsa på så mycket som möjligt om dräktighet, födsel och lethal white.

Hur stor är risken för lethal white? Har två bilden är på min tjej som misstänks vara roan. Vad tror ni?

Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

och snett bakifrån..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hur vet man att ungen var blind? Var ögonen normala i storlek? Hur såg tänderna ut?

På rumpan ser hon ut som om hon skulle kunna vara melerad men är det ljusa vitt eller cream? Jag kan inte se det på min skärm

Om både hon och hanen är roan/dalmation är det (i teorin) 25% risk för lethal whites.

[Alexis78]
0

#2# Aha, det visste jag inte och jag har ändå läst om detta. Trodde att det alltid blir lethal white om man parar två roan/dalmatin.

Men då kan det alltså även gå bra och bli vanliga ungar?

Clariiz
0

#2; Tyvärr vet jag inte hur de visste det. Förra ägaren sa bara att han var blind.
Hon är endast vit på näsan, det andra ljusa är cream.

Då håller vi tummarna för friska ungar! Samt att det blir så få som möjligt.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Lyan
0

#3 Lethal white blir det om de får roan/dalm i dubbel upplaga, alla roan/dalm är heterozygota, de har bara ett anlag för roan/dalm, det andra är för icke roan/dalm. Vid en sådan parning kommer det (i teorin) födas 25% lethal white, 50% roan/dalm och 25% helt vanliga marsvin

#4 Ok. Det är i princip omöjligt att se om ett marsvin är blind utan ögonlysning hos vet. tyvärr är det fortfarande många som tror att rödögda marsvin är albinos och att de då automatiskt är blinda (inte ens riktiga albinos är blinda, men ögonen blir väldigt känsliga pga bristen på pigment)

Om rumpan är cream tror jag inte hon är roan :-)

[Alexis78]
0

Förlåt att jag lånat tråden ts men jag måste bara dubbelkolla om jag förstått rätt.

#5# Så enkelt förklarat, om båda är roan el dalmatin så blir det alltid lethal white, men om bara den ena föräldern är det så är det bara 25% risk för lethal white?

[saphirasmarsvin]
0

#6, Vad jag vet finns det ingen risk för lethal whites om bara en förälder är roan eller dalmis. Det är ett anlag som bara kan ge utslag i dubbel uppsättning :)

Clariiz
0

#5; Vet inte om de vart hos vet eller om de tar det förgivet/märkt att han inte ser.
Åh vad skönt!

Fast nu blev jag osäker.. Satt och rota igenom pälsen på de ljusa ställena och det är två olika nyanser :/ Ingen lika vit som på näsan fast å andra sidan är pälse längre på kroppen..

Pälsen ser cream ut närmast de mörka partierna, men vit/jätteljus cream på de andra ställena. Åh jag blir galen..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Kan hon ha 4 färger?
(har inte kläm på alla färger och tycker det är svårt att jämföra med internet, då de oftast har kort päls. Men ni ser ju på bilderna vad jag menar :) )

Vit, cream, brun, mörkbrun..

Roan?

Kan tillägga att hon är den av tjejerna som dricker minst och äter mest.. Trots att hon är så pass mycket mindre.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

#9 ett marsvin kan max ha 3 färger tror jag, har jag för mig :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

imoon
0

#9 Rent genetiskt kan marsvin inte ha 4 färger, dock förekommer mutationer. Ju längre pälsen är ju ljusare är den, varför den lätt kan uppfattas som flerfärgad när det egentligen är samma färg. Att tösen ser ut att ha 4 färger är alltså inte konstigt.

Jag är ingen expert på varken långhår/semilånghår eller roan men jag säger som Lyan, är hon creme på ryggen/rumpan tror jag inte att hon är roan.

Appropå blind unge. Jag har träffat en del marsvin som är/var blinda och alla har haft grumligt blå ögon. Vad jag vet är det kännetecknet på att de är blinda, men det finns det säkert andra som kan svara mer säkert på. Lite offtopic (som jag ber om ursäkt för) men som kanske vara av intresse.

imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus

Clariiz
0

#11; Då måste hon vara vit på rumpan, eftersom hon är mörkt brun, brun och vit. De färgerna ser man tydligt. Men hon ser cream ut på rumpan.. och vit på sidan (den som inte syns på bild).

Jag har en kanin med ledsyn, han är helt grågrumlig i ögonen, så pass mycket att veterinären inte ens kunde se igenom. Så det är nog ett ganska tydligt tecken :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

imoon
0

#12 Som sagt är jag ingen expert på långhår så jag ska inte säga för mycket om färgen utan hoppas att någon av våra mer långhårskunniga medlemmar ramlar in här och hjälper till. Så håller jag tummarna för att allt går bra :)

Blomkrukan
0

Oh! Vilken sötisgris : )

Lyan
0

Bägge föräldrarna måste vara roan/dalm för att ungarna ska kunna bli lethal white

Långhår blir ofta så ljusa i sitt cream att det ser vitt ut, även de mörka kan bli så blaskiga att de ser gråa ut istället för svarta, har några bilder men mitt internet vägrar ladda upp dem just nu

Oj, glömde katarakt innan! Har marsvinet katarakt ser man att det är blint men de kan vara blinda utan grå ögon, det är den blindheten jag menar att man inte kan se

Lyan
0

Anki, rumpan har samma färg som i ansiktet egentligen. Fläcken i nacken är både vit och cream och fläcken under hakan är rent vit

Lyan
0

Om man tittar riktigt noga ser man var Nillas vita går över i cream, precis över skuldran

Fridaaaa
0

#17 Hihi så himla söt!:D

Clariiz
0

Hmm okej.. Är det "ljusbruna" i ansiktet alltså cream också?
Så då tror ni alltså att hon inte är roan?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Oh-rakel
0

#12 Jag tycker att hon ser ut att vara Lemon agouti/cream/white. Alltså trefärgad och mycket tveksam till att hon skulle vara roan.

Som någon sa tidigare så kan färgen se annorlunda ut på långhår när pälsen växer. Lemon agouti är den svarta pälsen med ljusa toppar på (cirka 3 mm tickning…samma som viltfärg på kanin men en annan färg). Agoutin syns tydligare på ett långhår i ansikte och långt ner på sidorna eftersom den pälsen inte klipps. Klipper man så försvinner ju tickningen och kvar blir bara den svarta färgen (som oftast framstår som mörkt grå-svart). Creamfärgen syns tydligt i ansiktet eftersom pälsen är kort där och topparna på varje hårstrå finns kvar. Samma färg har hon på kroppen också men där syns bara underfärgen som alltid är ljusare. Sedan har hon vitt vad jag ser och det är troligtvis samma delar som du också tycker att hon ser vit ut på. Fyrfärgad framstår hon nog som eftersom du tittar på olika delar av pälsen när du jämför - både underfärg utan toppar och toppfärg där topparna är kvar.

Dock kan långhår som byter foder eller råkar ut för någon större händelse i sitt liv få vad jag kallar årsringar i pälsen. Vid ex foderbyte kan det synas tydligt att pälsen som växer ut är ljusare eller mörkare än den "gamla" pälsen och det blir som en linje i hela pälsen. Byter man drastiskt foder ex 3 gånger/år så kan man alltså på vissa djur se tre olika linjer i färgen…men det är lite OT här kanske då jag tror att du menar att det ljusbruna i ansiktet (cream) skulle vara en annan färg än det ännu ljusare i resten av pälsen (också cream).

Jättesöt är hon i alla fall! Vågar ju inte lova något men tippar på att hon inte är roan. Du har inte någon bild på brorsan, för det kanske är lättare att se om han är roan eller inte?

Mvh/Cornelia

SMF 203 Happy Day´s

www.wilhelmssonrex.dinstudio.se

SMF 203 Happy Day´s underbara marsvin

Clariiz
0

#20; Åh nu förstår jag :) Då är hon alltså Lemon agouti/white/cream, och förmodligen inte Roan.
Känns super skönt! :)

(Lite OT, är det du som driver Happy Day's uppfödning?)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

Dem kan vara dolda roan med, det har mamma en hona är som, för hon fick en unge som föddes vit, blind och utan tänder (togs bort såklart)

Oh-rakel
0

#21 Färgen är jag helt säker på i alla fall och som sagt gällande roaningen så är det svårt att veta 100 % utan att ha sett djuret live men troligtvis är hon inte roan.

(Ja, det är min uppfödning, fast nu för tiden utan långhår =))

SMF 203 Happy Day´s

SMF 203 Happy Day´s underbara marsvin

Clariiz
0

Då får vi se hur det går.. Hoppas allt går bra.

Läste en artikel att dräktiga honor spenderar mycket tid på ett och samma ställe, och att det oftast är där de föder sedan.
Tussan ligger för det mesta och vilar i toalätten (när hon inte äter dvs.) Jag vill helst inte att hon föder där..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Binajis
0

#24 Har hon gått med hanen i 4½ vecka kan jag nästan garantera att hon väntar ungar igen. Hon har hunnit med två, i värsta fall 3 brunster på den tiden. Så blev hon inte omparad direkt efter födseln så har du haft chanser senare.

Hur länge har du haft henne? Favoritställen har de ju ofta även om de inte är dräktiga, och dräktiga honor som ändrar ställe brukar göra det först i slutet av dräktigheten, när det närmar sig. Vi får alltså hålla tummarna att hon byter ställe *s* Du kan ju testa möblera om, kanske lägga in en filt osv, för att se om hon byter favvoplats.

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

Clariiz
0

#25; Hon har bott här sedan i fredags. Så inte så länge alltså.

Jag har en tjock stor handduk i botten och en toalätt i hörnet med Toa-Lätt strö i.
Kanske ska byta till strö i hela buren? För även de andra honorna gillar att ligga i toalätten, när den inte är upptagen alltså..

Förhoppningsvis byter hon favoritplats.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

En fråga till.

Tussan går ihop med två andra honor, men de har ju inte bott ihop så länge. De fungerar bra ihop men det känns ändå som hon inte kommit in i "gänget"..
Tex. så väljer hon oftast att sova själv, även fast de umgås under dagarna och sitter ihop när de äter.

Ibland tröttnar de andra tjejerna och jagar bort henne, dock skulle de aldrig bita henne eller något sådant.

Men jag undrar om de andra honorna kommer acceptera de ev. ungarna? Med tanke på att de "småmobbar" henne ibland..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

godisgrisen
0

På bilderna ser det inte självklart ut som hon är roan hon kanske inte är det men det kan ju vara svårt att se ibland. Hoppas jag inte skrämde dig halvt ihjäl det var inte min avsikt. Jag tyckte det kändes viktigt att uppmärksamma dig på det eventuella problemet. Hoppas verkligen att eventuella ungar föds friska och fina och att fina Tussan klarar allt utmärkt.

#27 Jag tror att marsvin har större tolerans för att bli lite jagade då och då än att leva ensamna. Ensamhet stressar dem mycket och just att bo med andra marsvin triggar aptiten då hon ser andra äta. Det är så viktigt att dräktiga honor äter mycket. Vuxna marsvin är i regel snälla mot ungar. Marsvin är barnkära djur som är gjorda för att bo i åldersmixade flockar. Jag skull absolut välja att låta dem fortsätta att bo ihop.

Clariiz
0

#28; Nej då :) Man ska alltid vara förberedd på det värsta, men hoppas på det bästa!

Tänkte inte flytta i sär dem men jag tänkte så att ungarna inte blir utsötta eller så :)
Men då behöver jag inte oroa mig då.

Förövrigt spenderar hon just nu mest tid i hörnet vid vattenflaskan. Hon är verkligen hur glad som helst, börjar prata så fort man kommer in och hoppar runt lite av glädje när man närmar sig. Sen ställer hon sig på bakbenen och väntar på att bli upplyft eller få något gott :)
Helt underbar är hon!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[donkeyqueen]
0

Hoppas att allt går bra! Håller tummarna. Glad

Clariiz
0

#30; Tack tack :) Alla tummar behövs!

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Jag kan nog nästan garanterat säga att hon är dräktig nu. Hon har fått en fin liten gravid mage nämligen..
Hoppas det inte är många bebisar..

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Fridaaaa
0

#32 Vanligast är 2-4 ungar som ett marsvin får men mamma har fått 2 st kullar med 6 i var, och ett par 5 kullar:P

Clariiz
0

#33; Hon fick ju bara en unge i den första kullen, hoppas hon håller sig till det ;)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Här kommen en bild på henne så ni kan se hur liten hon är.
Hon får alltså utan problem plats att sitta i handen, och jag har ändå ganska små händer.

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

imoon
0

#35 Men lilla gumman. Stackars snuttan att det blivit såhär! Vad väger hon?

Clariiz
0

#36; Hon väger 545 g. En av burkompisarna väger ca 1100 g. (lite mer).
Hoppas verkligen hon växer ikapp sen! :/

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

En fråga till,  brukar marsvin hålla sig till ungefär samma antal ungar vid sina kullar?
Mina kaniner har alltid fått samma antal, ev. har något fått en unge mer/mindre.

Kan jag hoppas på att det bara blir 1 unge, eftersom det var det hon fick första gången, eller kan hon lika gärna ploppa ut 4-5 st?

Hon ligger och vilar mest hela tiden. I buren äter hon eller vilar/sover, inget annat. När hon är i mitt knä ligger hon också och vilar.
Enda gången hon rör på sig är när hon är ute och springer på golvet/gräsmattan.

Sen vill hon inte bli lyft längre.. Istället för att gulligt ställa sig på bakbenen och titta på en med blicken som säger "Snälla lyft upp mig!" så verkar hon inte gilla det alls. Ska låta henne vara mest, men jag vill hålla koll på vikten och kärlek och motion måste hon ju få.

Usch så nervös jag är, men hon har jag gjort det en gång förut så hon borde klara det igen (hoppas, hoppas!), och jag får väl söka mig hit!
Men dumma frågor som jag ibland redan vet svaret på men måste få det bekräftat..

Det positiva är att hon 98 % av gånger nu mera ligger framför toalätten, och inte i :) Framsteg! (jag vill inte att de inavlade olycksbarnen ska födas i bajs..)

Funderar på om jag nästan inte ska ta och behålla Tussan efter det här, och en unge (om det blir någon hona). Svårt att släppa djur man gått igenom mycket med :/

Nåja nu ska jag sluta babbla på, bara skönt att skriva av sig lite ibland :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Linnet
0

#38 Antalet ungar kan variera, bara en unge är ganska ovanligt, vanligast är väl 2-4 st. Var hon föder spelar väl mindre roll, så det behöver du inte oroa dig för, men dom brukar föda i ett hörn av buren.

Clariiz
0

Idag känns magen ännu större, känns en väldigt tydligt tydlig klump på högra sidan.

Hon vägde idag 600 g. Men jag vet inte om vågen stämmer riktigt, för det känns otroligt om hon gått upp 55 g. på en dag?

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

[hehlenaaa]
0

Lycka till!

Clariiz
0

Tack! :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Här kommer jag med en till frågoa, kanske borde göra en ny tråd men ni som läser den här tråden kanske kan svara :)

Med tanke på at Tussan är så pass liten och ung har jag valt att hon ska ha fri tillgång till torrfoder. Jag tycker hon behöver det.
Problemet är de andra två hon bor med.. Den ena av dem är precis lagom i vakt och håller sig till höet och grönsakerna. Men den äldre av tjejerna har börjat gå upp i vikt och blivit lite knubbig.

Hur ska jag lösa det här? Tussan behöver fodret, men jag vill ju inte att en av de andra tjejerna ska bi tjocka..
Tips? :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

nnicoleee
0

Kanske mata henne i en annan bur, eller ta ut dom andra medans hon äter ? :)

Clariiz
0

#44; Det hade jag gjort om det var en begränsad mängd. Men eftersom jag vill att hon ska ha fritillgång funkar det inte :/

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

godisgrisen
0

Jag skulle ge henne dethon behöver och ta hand om tjockisen senare ;-).

Clariiz
0

#46; haha :) Ja det får nog bli så.. Viktigare att Tussan mår toppen nu, hon ska trots allt bli tonårsmamma för andra gången!

Jag fyller på ca 3 msk om dagen, vilket räcker eftersom det alltid finns kvar dagen efter. Tussan är mest, så jag förstår inte hur Lina kan blivit så tjock.. :/ Hmm.. Hon kanske snor grönsakerna för de andra, eller motionerar för lite. (Trots allt föredrar hon att långsamt gå runt och iakta saker istället för att röra på sig..)

Nåja, det löser sig :)

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Clariiz
0

Idag pratade jag lite med den nya ägaren. Hon berättade att den första bebisen föddes 10/7. Så på söndag nästa vecka skulle Tussan kunna vart dräktig i 10 v. Jag tror bara det är en bebis, då hon är mycket större om magen på ena sidan än den andra.

Tyvärr är jag väldigt orolig nu.. Förra ägaren berätta nämligen att den förstfödda bebisen har dött. Så det kanske är lethal white trots allt? Eller så har de något dåligt anlag så bebisen dog av inaveln.
Åh vad jag hoppas det var en slump! :/

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Binajis
0

#48 Det kan finnas många anledningar till att den förra ungen dog. Kanske var den stor för henne att få ut? Eller tvärt om, den var liten och svag. Eller så fick hon inte mjölk som hon skulle, mycket möjligt eftersom hon var så ung.

Lethal whites är alltid vita med röda ögon, har du möjlighet att prata med den gamla ägaren igen så kan du fråga om hur ungen såg ut. De är ofta grovt missbildade, känns som att de vore något de nämnt om den varit så :)

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

Clariiz
0

#49; Bebisen dog nyligen, så den var ju ett par veckor iaf. Den var vit med röda ögon.

Jag utgår från att den förra bebisen var lethal white, hur stor risk är det att samma föräldrar får en till?
Jag vet att det är svårt att svara på men ungefär i procent?

Åh.. Låt det komma en frisk bebis :(

Mvh Clara
www.ingespjuta.webs.com

Binajis
0

#50 Ojdå… då var det nog en lethal white :( Fy tusan vilken otur. Om jag minns rätt är det 25% risk för att få en lethal white, i teorin. Någon annan vet säkert bättre än mig hur stor risken är att hon får en till.

Håller tummarna för att hon får fina, friska ungar!