Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: raserfärgerteckningar
Läst 4459 ggr
Buffen
0

Skillnaden på pe white & albino?

kanske ngt jag skulle kunna läsa mig till via internet men vill gärna höra förklaringen direkt från er med mer kunskap om genetik. Vad är egentligen skillnaden på pe white & albino?

Marsvinsmaffian - marsvinsinspiration på internet

Abico
1

Albino finns inte på marsvin ju :P
Men det kanske inte var så du menade?

Hanna 

idipidi
1

Albino är ett marsvin som saknar alla pigment. Hos marsvin finns inget albino-anlag, alltså inget anlag som "slår ut" allt pigment. Det kan ibland föra med sig vissa problem med ögon m.m. Det anlaget brukar betecknas c.

Däremot kan man "göra" vita rödögda marsvin genom att kombinera flera anlag. Det vanligaste är kombinationen ee (tar bort svart pigment) + chch (tar bort rött pigment + ger röda ögon). En annan kombination som ger vita rödögda är ee (tar bort svart pigment) + crcr (tar bort rött pigment) + pp (ger röda ögon).

Sen om man ska kalla dessa marsvin för albino eller inte är väl folk inte riktigt överrens om. Jag tycker dock att en albino är ett djur med albinoanlag.

Buffen
1

jo faktiskt, jag trodde det, innebär det att albino egentligen inte heller finns på kanin? och häst? Så total avsaknad av pigment förekommer aldrig hos marsvin? Kanske skulle jag formulera mig såhär; vad rent genetiskt skiljer en albino från pe white anlag (hos vilken art det än förekommer).

idipidi
1

Hos häst finns väl inte äkta albino, men däremot hos kanin (tror jag).

Buffen
1

#2 tack för förklaringen jag skrev tydligen samtidigt som dig därav #3

Buffen
0

#4 nä det kan nog stämma, tror inte det är äkta albino hos häst. Känner igen det. Där finns ju ex. cremello (typ beigetonad "albino") men med vitljusblå/röda ögon.

Buffen
0

Cremello <---

(Är så snyggt tycker jag så här får ni se :P)

Abico
0

#7 - Cremello är grymt läckert :)

Hanna 

Achatina
0

Ang hästar så finns det (vad jag vet) tre färger som kan få namnet "albino" av folk som inte vet bättre.

Det är Cremello och Perlino - det är typ blekta versioner av palomino och någon mer färg. Som i sin tur är nedblekt fux och brun (eller ngt sånt xD). Så de är i allra högsta grad pigmenterade.

I marsvinsvärlden hade det varit som en nedblekt version av beige och lilac som i sin tur är en nedblekt version av choklad och svart. Men så vitt jag vet så går det inte att bleka ned beige/lilac.

Den tredje "albino" hästfärgen är en riktigt, riktigt ovanlig (dock dominant) gen. Där fölen föds vita och förblir vita livet ut. Alltså riktigt kritvita med blåa ögon. Vanliga vita hästar föds i någon annan färg och bleks vita med tiden x)

FeliciaS
0

#7 Hade en medryttarponny (korsning, C-ponnyhinst) som var cremello. Han var fantastiskt vacker! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Buffen
0

#9 okej, lite OT dock, men perlino & cremello föds ju oxå i sin nedblekta form (alltså de håller samma ljusa färg), vill bara förtydliga för intresserade. Sedan finns de en till nedblekt färg, Isabella, denna är mkt ovanlig, men förekommer bl.a. innom P.R.E, & lusitano. Här finns ex. på färgen som går i champange/lila ton, (färgen skrivs ibland under palomino men är ett annat anlag vad jag förstått) "Semental de capa isabela" = Hingst med färg/päls isabela

Buffen
0

Föresten varför går ej lilac/beige att bleka ner? Någon som vet ngt mer om det?

Creation
0

#12 Är osäker på om jag uppfattade din fråga rätt, men jag kan försöka svara ändå.
Lilac kan ju "chokladblekas" till beige.

Black som är blekt av pp(2x anlaget för röda ögon) blir lilac. Lilac blekt med chokladanlaget b i dubbel uppsättning blir beige. Choklad blekt med pp blir beige.
Det är bara bb och pp som bleker "svarta" färger.
Fast sen finns det ju modifieringsgener som också hjälper till med färgnyans.

Hoppas att det hjälpte något. ;)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Lyan
0

OT. På häst finns inte albino, cremello, gulvit (fux), perlino, pärlvit (brun)och smoky white, sotvit (svart) är sk. dubbelgula. I enkel upplaga blir det isabell (palomino), gulbrun (innan kallad bork) och svartbrun (typ marsvinens sepia).

Det finns dock ett anlag hos häst som ger föl som benämns för OWLSföl, de föds helt vita och dör inom några dygn i svåra plågor då tarmarna inte fungerar. Det anlaget ger i enkel upplaga skäckar med Framemönster.

De helt vitfödda hästar som överlever är skäck i väldigt extrem form.

Achatina
0

#13 Grejen är ju att hästarna har två nedblekta steg, medan marsvinen har ett. Typ
Häst: Fux > Isabell > Cremello
Marsvin: Svart > Lilac

Buffen
0

#15 & #13 aha, men varför kan inte marsvinsfärgerna lilac & beige blekas ytterligare i så fall? Alltså varför har marsvin ej två steg?

Berlau
0

#12 Menar du Isabelle?

Buffen
0

#17 ? isabelle? Om du menar mitt inlägg #11 så menar jag isabella (ej samma som svenskans isabellfärgad)

Buffen
0

puttar upp #16 (vi håller oss till marsvin nu :P)

Creation
0

#16 Men de har ju två steg. ;P Black>lilac och chocolate>beige. Black>chocolate och lilac>beige går också, det är chokladblekning.

Ingen gen som bleker ännu mer har dykt upp än.

Buffen
0

#20 men själva blekningen är ju i ett steg, svart är ju inget steg då det är utgångsfärgen eller, jag refererade till #15 beskrivning av antalet blekta steg inom samma "färg"

okej, spännande om det skulle dyka upp ngt sådant.

Creation
0

#21 Jaha, du menade så :p
Men det går ju att göra längre. Ex. black>chocolate>beige eller black>lilac>beige. Chokladblekning är väl också en sorts blekning.

Lyan
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag vet, gammal tråd men det SVIDER i ögonen att jag skrivit svartbrun där det ska stå GULSVART, svartbrun har inget med gulanlag att göra!

#22 Lite sent här också :-P Hon menar att gulanlaget bleker ett steg i enkel upplaga och två steg i dubbel. På marsvin behövs två anlag för att bleka alls

=P =D =)
0

1. Albino heter albino på alla djur.

2. Alla djur kan vara albino men det är ju inte lika vanligt på alla djur, de flästa är ju väldigt sällsynta.

Jag är många års erfaren, har själv fött upp många ALBINO marsvin!

Fridaaaa
0

#24 Nej det gör det inte, finns inte Albino hos marsvn :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Creation
0

#24 Albino heter albino på alla djur, men det betyder inte att marsvin kan vara det. Rödögda vita utan albinoanlag finns det garanterat hos marsvin, det är det som är det absolut vanligaste.

Kan hända att det existerar en albinogen hos marsvin någonstans, men ännu har man inte kunnat konstatera att det finns någon hos marsvin. Det som vanligen orsakar rödögd vit hos marsvin beror inte på ett enda anlag som bleker ner allt(vilket albinoanlaget gör), utan det beror på flera anlag som samverkar, som skrivet i #2.

Parade du någonsin dina "albinos" med marsvin av andra färger för att kunna försäkra dig om att det var albinoanlag det rörde sig om?