Svårt att sätta ihop marsvin?
Hej!
För ca 1 månad sedan bestämde jag mig för att skaffa marsvin igen. En vän till mig hade strax därinnan fått bebisar, och det var väl därifrån saknaden upkom. ;) 2 hanar och 1 hona fick hon, och meningen var att vi skulle ta hanarna. Dessvärre ångrade vännen sig och ville behålla ena hanen, och jag började då se mig om efter en annan hane.
Vi var i djuraffären för att köpa grejer och en större bur och där slutade det med att vi tog med oss en liten Charlie hem.
Lagom till den andra hanen var leveransklar blev Charlie sjuk, och det har tagit tills nu för mig att känna att han är frisk nog att få en kompis.
Vi åkte därför i fredags och hämtade den nya knodden som ännu är namnlös, vi kallar honom knodden så det kanske blir så. ;)
Ny större bur var inhandlad då den vi hade var för liten för 2, och jag har läst mycket om att det är bra att inte sakerna luktar för mycket av det första marsvinet för att det inte ska bli bråk.
Nytt spån, hö, mat och allt lades in, och en ny filt som Charlie inte varit på förut breddes ut på golvet. Där fick de små sedan träffas för första gången. Jag spred ut lite hötussar och grönsaksbitar överallt på filten, och allt gick jättebra. De mumsade båda två, nosade på varandra, kröp runt lite och pratade en massa. De höll på så där en lång stund och det verkade som att detta går ju galant.
Men, så fort jag satte in de båda i buren gick det inte lika bra längre. Charlie är jättearg på knodden INNE i buren. De har 2 hus, 2 matskålar, grönsaker på 2 ställen och hö i 2 olika hörnor, ändå är han jättearg. Han springer efter stackars knodden och jagar honom runt runt runt, knodden springer och gömmer sig i ett hus, Charlie springer efter och tränger in honom i huset och knodden skriker. När Charlie kommer nära knodden hackar han tänder och öppnar munnen som om han ska bita knodden, dock har jag avbrutit det innan det gått så långt.
Och så fort jag tar ut dom och sätter dom på filten igen är allt frid och fröjd och det äts och kryps och pratas som bara den igen.
Men inte inne i buren.
Varför gör Charlie så här? Jag är rädd att han kommer göra knodden illa, vilket jag är helt säker på att han kommer göra. Charlie har aldrig visat några tendenser till att vara agressiv förut, men i buren med knodden blir han tokig.
Just nu springer knodden själv i stora buren, och Charlie sitter i den mindre buren. Jag ville ge Charlie sällskap, men ist har jag nu 2 marsvin som sitter ensamma.
Detta är första gången jag försöker sätta ihop 2 okända marsvin, så jag tar tacksamt emot alla tips och råd jag bara kan få för att få detta att fungera. Har jag gjort något fel, berätta för mig så att jag lär mig. Jag är verkligen rådlös.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Någon som har något råd att ge mig?
Vännen säger att har jag inte fått det att fungera tom fredag så kommer hon och hämtar tillbaka knodden för att "inget av hennes marsvin ska behöva sitta ensamma" som hon sa.
Jag vill inte att något marsvin ska behöva hattas fram och tillbaka, och samtidigt vill jag inte hamna i bråk med tjejen, jag vill bara få det att fungera. Vad gör jag, eller vad gör jag för fel?
Sätt dem först på neutral mark några timmar och sedan in i buren. Dem kommer att jaga varandra, hacka tänder osv, så länge dem inte blir som "bollar" och börjar slåss så är det ingen fara:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har inte själv erfarenhet men om jag uppfattat det rätt av det jag läst på forumet så gäller det att ha is i magen. Bara sära på dem om de blir som en stor boll i ett slagsmål, annars låta dem göra upp om rangen även fast man gärna vill gripa in.
Hur gamla är de?
#2, Det är det jag gör många gånger om dagen, sätter ut dom på den neutrala filten som nu har spår och lukt från båda två. Där går det ju jättebra, så jag försöker ha dom där så mycket som möjligt och hoppas att de ska bli bättre vänner på detta sättet. Men på 3 dygn har det ännu inte blivit bättre.
Väl i buren är det ju Charlie som bråkar, och jag tycker så synd om den lille, han är så liten jämfört med Charlie som ändå inte är så stor, och han skriker SÅÅ högt!! Det ilar i kroppen, han låter verkligen vettskrämd. Och det lilla hjärtat slår i 190 och han är helt skakig efter jag plockat bort Charlie.
Ska det verkligen vara så? Inte kan jag väl låta Charlie attackera honom?
#3, Charlie är 18 veckor lite drygt och lillen är 9 veckor lite drygt.
#4 Så länge han inte biter den lille är det ingen fara. Dem brukar i regel jaga varandra. Man ska inte sära på dem om dem inte slåss och om det får sår.
#6 Än så länge har han ju inte bitit honom, utan jag har fått tag i honom i luften sas varje gång. Ska jag verkligen vänta tills _efter_ han har bitit honom innan jag lägger mig i?
Vilken jobbig situation! Riktigt tokigt, och lite oväntat. Hanar är revirhävdande, men det brukar inte vara svårt att få ihop två marsvin som är så unga.
Tyvärr tror jag att du har förvärrat det hela några snäpp genom att sära på dom gång på gång. Detta är ingen anklagan, eftersom det är omöjligt att veta om man inte har fått det sagt till sig och det är såklart hjärtskärande att se den lille bli kuvad på det där viset. Men det blir defintivt knepigare och knepigare att sätta ihop dom eftersom Charlie är riktigt taggad nu. Dom som händer när man sätter ihop och särar, sätter ihop och särar är att det bygger upp ännu mer revirtänk - Charlie tänker antagligen "Ha! Jag fick bort inkräktaren" och nästa gång "inkräktaren" är tillbaka så har han större självförtroende.
Jag skulle bada de båda pojkarna, göra rent buren ordenligt med såpa eller diskmedel och möblera om så Charlie inte känner sig så hemma. Ett alternativ är att byta bur på pojkarna något dygn, men det bästa är antagligen att försöka få dom att funka tillsammans så fort som möjligt. Om du kan, så begränsa ett av husen så att bara lillen kommer in där, så han har chans att komma undan. Sen gäller det att ha is i magen!
Du bör oroa dig först och något av marsvinen varken äter eller dricker och bara sitter i ett hörn apatiskt. Då har det gått för långt, men det är sällan - och då menar jag sällan, som det går så långt. Det är ett naturligt beteende Charlie håller på med, även om det kan verka hårt.
Lycka till!
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
#8 Tack så hemskt mycket för ditt inlägg. Du har rätt i att jag faktiskt inte visste så mycket om vad man gör "när det inte går bra". Jag har läst på en hel del om hur andra gjort och där har det ju faktiskt inte stått annat än positiva saker. Så jag var väl inte direkt beredd på att det inte skulle gå bra, just de tankarna fanns helt enkelt inte i mitt huvud över huvud taget. Jag skulle ju bara skaffa en kompis till Charlie helt enkelt.
Jag ska ge det mer tid, jag har ju tills fredag på mig innan den lille tas tillbaka om det inte fungerar, även om jag kan tycka att det är lite märkliga krav att hämta tillbaka något (någon faktiskt, det är ingen sak) som man gett bort, men jag vill inte starta något bråk genom att vägra lämna tillbaka det som hon enligt sig själv har rätt att ta tillbaka, men det känns ju väldigt stressande att ha det där i bakhuvudet att nu MÅSTE det fungera.
Jag ska försöka att inte gripa in också… Det lär ju bli svårt men jag får försöka tänka att det är helt normalt som ni säger. Jag visste inte att det var ett naturligt beteende.
Kan det ha skadat Charlie på något sätt att han inte haft sällskap på en månad?
#10 Nej tvivlar jag på. Blixten som jag har var själv ca 1 månad innan jag fick hem Lotus. Dem smågnabbade i början (eller ja Blixten),sedan gick det bra:) Morris gick själv sina första 2 av sitt liv, går med unge nu, haft 2 andra sällskap till han under dem 2 ½ år han har bott hos oss (ena dog vid 6 månaders ålder, den andra sålde jag för dem började slåss pga att jag hade lämnat bort den ena på parning i 1 månad = mitt fel). Så att han har varit ensam 1 månad har ingen betydelse:)
#11, tack, var rädd att det var mitt fel. ;-)
#12 Haha nej då :)
Tyvärr har jag under natten blivit bombarderad med diverse mindre trevliga sms och har bestämt mig för att lämna tillbaka knodden innan det går över styr. Usch vad tråkigt, ingen förståelse från "vännens" sida som är fast besluten om att JAG redan skadat "hennes" marsvin. I morgon får han åka tillbaka, om än det är otroligt tråkigt, och jag får se mig om efter en ny kompis till Charlie. :-(
#14 Vad trist! Hon kan ju inte vara så seriös :( Det tar tid för marsvin att vänja sig med varandra så är det bara. Trist. Hoppas du hittar en kompis snart till Charlie :)

DU kan inte prova att dela av buren ett tag så att dom är i samma bur men ändå inte kommer åt varann. Det blir i regel alltid så här när man sätter ihop två hanar, dom måste få göra upp om rangordningen och det ser i regel värre ut än vad det är. Även hanar som har bott ihop i hela sitt liv hackar ibland tänder och jagar varann. Man får ha lite "is i magen" när man sätter ihop dom. Att han öppnar munnen är bara för att hota lite och visa tänderna. Hur stor bur har du? Hur länge har du låtit dom vara tillsammans i buren? Det kan ta en hel dag eller mer, innan dom lugnar ner sig och då gruffar dom inte hela tiden, utan kan sitta lugna långa stunder, men rätt som det är så blir det gruff ett tag. Du kan inte göra en inhägnad på golvet och låta dom vara där en hel dag eller så. Tycker ju inte du ska lämna tillbaka marsvinet innan du gjort ett ordentligt försök.
Åh vilken tråkig tjej… Det hade ju säkert funkat till slut men hon ville väl ha honom själv. Tokigt. Ja ja nu vet du ju precis hur du ska göra med nästa unge iallafal läs #8.
#15+17, nej det känns inte så seriöst detta. Känns inte som att det beror på problemen jag haft utan att hon helt enkelt ångrat sig och ser problemet som lösningen för att få tillbaka honom. Både jag och barnen har ju faktiskt tytt oss till knodden nu de dagar han varit här, och det känns hemskt att bara lämna tillbaka igen och köpa en ny, som om de vore leksaker eller något. Men jag vill inte ställa till med bråk, jag får helt enkelt göra som hon säger och sedan vet jag att marsvin aldrig ska tas därifrån igen.
#16, tack för ditt inlägg. Tyvärr har jag inget annat val än att lämna tillbaka lillen igen, men nu vet jag som godisgrisen sa hur jag ska göra med nästa.
Frågan är bara var vi ska få tag i nästa. Efter att ha läst runt lite har jag blivit mer och mer anti mot djuraffärsköp men det verkar inte finnas några uppfödare i min stad.
Har du kollat Svenskamarsvinsföreningens utmärkta hemsida där finns många uppfödare.
Vilken är din stad? Vi har faktiskt några småpojkar till salu vi bor i Uppsala.
Annars kan du annonsera här på MiF.
#19 nej det har jag inte gjort, tack för tipset! Karlskrona i södra blekinge är min stad, jag hittade en i Sölvesborg på blocket men jag är en utav de få vuxna utan körkort. ;)
#20 Bor du i Karlskrona?
Min mamma kanske du hittade då, Pernilla?
Jag kan frakta till dig till Karlskrona mot bensinpeng i så fall? :)
#21 Ja jag bor i karlskrona. Menar du den i sölvesborg, Fam Alexon stod det. Är det din mamma?
#22 Aha nej det är inte min mamma men dem bor inte så långt ifrån min mamma :) (bara 5-7 km där ifrån) jag är ifrån Sölvesborg nämligen :) Men borutanför Ronneby nu ^^, För mamma har med en annons på blocket med ungar just nu :D
#23, men vad nära vi bor, vad roligt! :) Nu hittade jag din mammas presentation och ska titta på hennes hemsida. :)
#24 Hehe okej. Ja :D
Sedan finns det Animalchild här på mif, Christel, hon kanske har nu? Hon bor i Tving :)
#25, men helt plötsligt vimlar det av uppfödare i närheten! Jag kände mig lite ensam där ett tag! ;) Marsvinen på din mammas hemsida, är det dom enda som är till salu just nu? Jag tror vi gärna (i den mån det går) skulle vilja ha en bebis, och de var ganska stora nu?
#26 Nej det är andra, jag har inte hunnit uppdatera ännu :) Hon har några som är leverans klara alltifrån nu till om 4-5 veckor :)
#26, Det skulle vara jättekul att få se lite bilder på dom när du hinner om det går bra? :)
#28 Ja jag håller på lite nu :) Så kolla på hemsidan ikväll :=D
#29, vad kul! Hojta gärna till när du är färdig. :)
Jag tänkte på en sak, min mamma jobbar i Ronneby, om vi skulle vilja ta någon av din mammas bebisar kanske vi kunde göra upp om något möte däromkring? Eller nu fanns de i sölvesborg va? Då blev det lite svårare kanske.
#30 Hon hade inte gossar levernasklara just nu, bara om en köpare tackar nej, då har hon en helvit och en svartvit :)annars har hon leveransklara längre fram :)
Men även som du skulle välja hos den andra, Fam alexson så kan jag leverera till Ronneby eftersom jag är & hälsa på ibland, mot billig bensinpeng, så det är inga problem :D