Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 3048 ggr
_Charlie
0

Nedrans bokhylleburtrådar! ;)

Jag har surfat runt inne i boendekategorin och kollat bokhylleburar. En helt ny värld öppnades och hjärnan går på högvarv, än den ena än den andra idén.

"Har jag något… nej kanske köpa? nej men titta, den där BYRÅN som jag ska slänga, kan man ta bort lådorna, ja se så där gör man ju, oj vilken stor, får den plats vid denna väggen, hur lång är väggen? Måste mäta med måttbandet, 74 djupt, vad var nu byrån, 62.. nej 68.. näe jag får mäta igen, 72 var den ju, får precis plats innan elementet börjar, men vänta, jag har ju 2 katter, hur skyddar man marsvin från katter, galler, kan man ha galler, jag kanske ska fråga dom dära trevliga filurerna på mif, men herre gud här får ju plats massor med marsvin, men jag har ju redan 2 hanar fler går ju inte i samma, men kanske den lilla byrån funkar till hanarna så kan jag ha massvis med honor i denna stooooora, STOPP!! Andas!"

Ja, så där såg min kväll ut. Glad

Jag tror jag bör lägga ner bokhyllebursprojektet redan innan det börjat, att man börjar känna sig som en samlare innan man ens börjat kan ju aldrig båda gott. ;)

Däremot, i framtiden kanske, skulle jag nog vilja göra om den dära byrån till en bokhyllebur, om det går att lösa den där kattfrågan. Kan man fästa något slags galler uppepå kanske?

Hultan
0

kolla in sidan guineapigcages, superbra inspiration.

Med sunt förnuft kommer man långt!

elsasputte
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

klart man kan :) Jag har bokhyllebur med ett lock som sitter fast med gångjärn. Har minknät som galler :) Så här bor mina två pojkar.

Wand
0

Ååh, tack för tipset med nät! Det som hindrat mig från att skaffa marsvin har varit att jag kommer flytta ihop med hund inom en snar framtid och hon är inte så djursäker. Och annat än bokhyllebur har inte varit något alternativ. Men nu ser jag ju hur smart och smidigt det ser ut! :D TACK!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

_Charlie
0

#1, wow, den sidan lär jag plöja igenom, vilka underbara bilder! :-)

#2, men se där, det gick ju alldeles ypperligt att kattsäkra en bokhyllebur! :-D

FruJohansson
0

har man en gång testat alternativ bur, vill man aldrig ha vanlig gallerbur igen! Man blir ju tokig på att försöka få tag i marsvinen genom den lilla öppningen på sidan. Allt ska göras genom den där lilla störiga skramliga öppningen! SUCK!  älskar min hembyggda bur massor! Fått en helt annan relation till mina djur. Lättstädad är den med.

godisgrisen
0

Skrattande

Kolla hur dina katter är med marsvin. Jag har också katter men flera öppna burar inga problem. De är alla individer.

_Charlie
0

#6, katterna är gamla farbröder på 11 och 13 år och har aldrig varit intresserad av marsvin eller andra gnagare jag haft, de nosar lite och sedan lunkar de vidare. Marsvinen kryper gärna fram och undersöker dom, men katterna är inte intresserade för fem öre.

Det jag däremot är orolig över är att de ska få för sig att hoppa upp i buren ovetandes om att de då hamnar rätt i marsvinsboet och kanske skadar något av marsvinen med ovilja?

_Charlie
0

En liten fråga till. :) Plexiglas, heter det så? Är det lätt att använda sig av av en vanlig hederlig svensson utan diverse byggkunskap eller specialverktyg? Och var köper man sådant i rätt storlek?

_Charlie
0

Baksidan på byrån är i vanlig sån där tunn playwood? Sådant man spikar fast bakom byrån ni vet. Behöver man lägga någon annan skiva där över tro?

Jag har sett att vissa använder sig av vaxduk och vissa av våtmatta att klä insidan i, för min del hade jag nog helst valt vaxduk, är det bra? Och så har jag sett att ni använt silikon att täta med, är det typ sådant man tätar fönster med?

Jag skulle ju lägga ner detta men nu spånar huvudet vidare ändå. ;)

FruJohansson
0

Just plexiglas ska visst vara lite svårarbeteat, men vi har nån sorts tunnare plast som de hade på materialmännen. Helst skulle jag vilja att den var tjockare, men ska man bara ha "fönster" skulle den funka alldeles utmärkt.

Ska du ha buren direkt på golvet spelar inte bottnen nån större roll, men ska du ha den på ben behöver du förstärka bottnen med åtminstone ribbor av nåt slag.

Jag har vaxduk, men den behöver bytas ibland (har jag hört). Har inte tätat med något. kolla gärna i tråden "ny presentation" där man ser lite av buren. Vi kommer dock att sätta på mera vaxduk längre upp på väggen imorgon.

_Charlie
0

#10 Vad härligt med så många sötnosar! :) Din dialekt påminner lite om en gammal kompis jag hade för några år sedan, var bor du? :)

Tanken är att buren ska komma upp i alla fall till höfthöjd med bottnen, men jag funderade på att ställa den på något i stället för ben, så att det blir förvaring undertill?

Plexiglas, kan man köpa det färdigbehandlat så att det bara är att skruva fast det hemma sedan? Om man lämnar mått och ber om skruvhål i hörnorna? Var säljs det?

[Prutten]
0

Jag köpte glasskivor på IKEA, i deras fyndhörna. Det är ganska små glashyllor med hål för skruv. Kostade 2:- st och blev himla bra som fönster till grisarna.

FruJohansson
0

#11 jag bor i nordöstra Småland, men vi pratar mest en variant av östgötska här :-)