utväxt på örat, ärftlig?
En av mina hanar har en liknande hudflik på ena örat, 2-3 st av hans ungar har också haft det (han har väl fått runt 20 stycken ungar sammanlagt)
Ärftligt, japp. Men absolut ingenting att bekymra sig över.
#2 Även om det inte är något att bekymra sig över, är det något man bör avla på? Det är till mig Elsa ev ska flytta och jag blev lite fundersam. Det är ju knappast farligt, men det är ju inte tre spenar heller… men vettesjutton om det är något att avla på :-)
Fler som har synpunkter? Gärna positiva så jag kan få ta hem Elsa 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
http://www.freewebs.com/binajismarsvin
Det beror väl på vad man vill med aveln. För mej har inte skönhetsfel någon betydelse alls så länge djuret inte påverkas av det.
Min hona fick en hane med en flärp på ena örat i sin första kull, honan i kullen har ingen och ingen i mammans 2 följande kullar (5 ungar totalt) har fått. Det är en annan pappa till första kullen så det KAN ju vara därifrån det kommer.
Honan från första kullen är dräktig så det blir intressant att se om det dyker upp nån flärpis där :)
Det går ju att snöra av utväxterna om man tycker dom är störande..
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#4 Tja, Elsa kommer ju ingå i min stamlinje, som är pet. Inte utställning eller liknande, men det känns märkligt att medvetet avla på skönhetsfel som med tiden kan bli grövre.
Just nu är det en liten, minimal flärp, men generationer framåt kanske det blir värre… det är lite sånt jag vill veta, om det är någon som fått värre flärpar eller om det bara handlat om liknande alternativt inga alls.
Huva, jag känner att jag inte kan förklara ordentligt utan att låta förvirrad 
Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.
#5 Förstår vad du menar. Å vad händer om hanen oxå bär på anlag för flärpar (om det nu ens är ärftligt)? Blir det bebbar med dubbla öronlappar då? :-D
Vore intressant att få se vad andra tror och har erfarit :)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
Hon är ju inte aktuell för rasaveln och petaveln tycker jag ändå det är personlighet och temperament som spelar mest roll så en liten flärp tycker jag inte är någon fara.
De brukar inte bli stora alls. Jag har haft såna här flärpar i min långhårslinje enda från min första sparade hona i min första kull. De dyker upp då och då och brukar vara några mm stora och sitta på ena örat. Någon som har haft en lite större flärp (någon mm större kanske) har fått kommentar på utställning, men ingen har fått avdrag. Förstår faktiskt inte alls vad problemet skulle vara.
#8 Vad jag funderade på var, återigen, om det finns risk att flärparna blir större med tiden, allteftersom man avlar på dom. Till slut kanske marsvinen har extra '"öron"
Man ska ju tänka långsiktigt, hur ser det ut om 10 år?
Jag får fundera lite till, om jag själv kan "leva med" att låta det ingå i aveln. Det är helt och håller personligt, för som det verkar är det ju ingen jättefara :)
Va bra att jag hittade denna tråd!
Min flickar har en lika dan men mindre. Swkönt att de inte var någon fara! :)
/Nicole
http://nicoletollemark.weebly.com
Själv förstår jag absolut om man inte vill avla på henne. Om man strävar efter nånting speciellt i aveln, vilket man ju oftast gör, om man inte som jag klantar sig lite :-P man har ju oftast ett begränsat antal djur man kan hålla (om det nu är 4 eller 400 är ju olika) och då vill man ju bara ha "perfekta" djur, alltså djur som fyller ens egna kriterier. Däremot kan jag nog tänka att det inte spelar så stor roll i aveln, särskillt inte om hon har andra kvalitéer som överväger. Som en cremefläck i rumpan :-* jättegulligt haha. Babblar jag nu? haha.
#9 Ja, jag förstår vad du menar. För mig har det funnits massor av andra egenskaper som kännts 100 gånger viktigare. Det i kombination med att jag (som petdomare t.ex.) sett många, många marsvin med små flärpar men inga med riktigt stora, samt att storleken på flärparna är lika stora i mina linjer nu som när min första föddes för nio år sedan, gör att jag inte bedömer risken som speciellt stor.
Men allt beror ju på vad man prioriterar. Tycker du att öronveck är lika allvarligt? De kan ju vara riktigt rejäla och ge som en upphöjd kant på örat.
#10 Om jag inte minns helt fel så tror jag att din hona från mig en av de större flärpar jag fått. Därmed inte sagt att den är speciellt stor.
Inser nu att det låter som att jag fått en himla massa ungar med flärpar, vilket jag faktiskt inte har… :)
#12 det kanske du i te har men väldigt gulliga honor här hemma hos mig. Du är omnämd i min taffligt gjorda presentationsvideo jag just la upp ;-P
Sakta i backarna. Nu får ni mig att låta som en människa som endast ser till utsidan på marsvinet, och så är det naturligvis inte!
Jag hade faktiskt väntat mig att om jag t ex hade gått ut med att jag skulle få hem Elsa, och uttryckt mig "Ja, hon har en liten skinnbit bakom örat, men vad gör det. Hon får ingå i min petlinje ändå :)" så hade jag blivit halshuggen för herregud, flärpar ska inte avlas på - lika lite som öronveck! Jag kanske överreagerade, men jag tyckte bara att det kändes konstigt att så lättvindigt avla på det eftersom det med tiden borde bli mer och mer tydligt.
Men när jag läser #12 så inser jag att det antagligen inte är något som faktiskt växer och blir värre utan bara en liten skingrej som sitter där den sitter och inte ändrar storlek något nämnvärt.
Samtidigt skulle jag väldigt gärna vilja veta hur de uppkommer, när det verkar vara något relativt vanligt. Samma ställe, samma storlek - vad är det egentligen?
hehe, min kusin hade nåt liknande på halsen när han var barn. Jag frågade vad det var, varpå han svarade surt att det var en grävskopa. Så Elsa har en grävskopa bakom örat, det är väl inget konstigt med det??!
#15 SKRATT! En grävskopa? Självklart, erhm… att vi inte tänkte på det