Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 4823 ggr
thildatessie
0

Hjälp med sjukdom

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej

Min Bambi har fått någon typ av hudsjukdom/ohyra.. Jag har försökt att ta bild med det blir inte bra och man ser inte..

Det började som mjäll, och ja tänkte att jaa hon har väl mjäll då.. men nu har hon tappat (iaf fått kortare) hår på vissa ställen, (började i ena virveln) .. Hon kliar sig mycket, ska ringa veterinär imorgon men ni kanske kan hjälpa mig med vad det kan vara? Har googlat lite men vet inte va det kan va.. hjälp? skulle med vilja veta vad man ska behandla med isf för att se så att vet ger rätt.. smittas det? har ju mycket djur. Hoppas verkligen INTE på sellnic….

Vilmaaxx
0

Ringorm kanske?

Sök på Ringorm så du hittar bilder, det kanske är likt ditt marsvins hudgrejer ;)

Lixim
0

tycker det låter som sellnic

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[Alexis78]
0

#1# Jag har haft båda och det låter definitivt som Sellnic, där handlar det om mjäll, Ringorm är mer såriga cirklar.

flocken
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

TRor oxå på sellnic(skabb) Har själv precis satt sista behandlingen. Behandlingen är inte speciellt jobbig. Men långdragen. Jag fick ta bort en unge för han kliade sig så han blev galen. Lycka till

Såhär såg en av mina honor ut. Hon var värst angripen. Det slutade med att jag fick klippa bort all päls i nacken. Hon tappade päls på bogen & på magen. KLiade sig rejält. Men helt återställd nu.

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

thildatessie
0

vad behandlar man med? Smittar det? både människor och andra djur?

flocken
0

Är bara inom marsvin. Som tur var. Jag behandlade med Advocate. Men finns olika behandlingar

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

thildatessie
0

ok bra tack!

thildatessie
0

har ringt två veterinärer nu på morgonen, i min närhet. Den föste verkade inte så seriös och kunnig, jag skulle ringa honom imorgon för ev spot on behandling? va är det? känner mig inte alls trygg med honom, ringer nog inte tillbaka.. dem andra hade ingen tid på 2 veckor. vet inte vart jag ska leta nu, ska ringa en på måndag som har telefon tid 8-9..får se.. :s vill ju inte att det ska bli värre och att dem andra ska smittas! det finns inget receptfritt eller någon "hemmabehandling"?

Fridaaaa
0

#4 Så där såg inte min sellnic ut FörvånadMorris tappade päls på magen mm, men det såg inte alls ut så.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ponytails
0

#8  Så okunning verkar han inte vara eftersom det är just Spot on behandling för att bli av med Sellnic.

Spot on är den typ av medicin som ges. Till sellninc är det Stronghold spot on eller Advocate spot on.

Fridaaaa
0

#10 Stronghold hade jag mot Sellnic. Försvann bra och snabbt :)

[Alexis78]
0

#9# Fast det är ju uppenbart sedan tidigare trådar att sellnic kan se olika ut på olika marsvin :)

Fridaaaa
0

#12 Men det borde inte skilja så mycket tycker jag inte på samma sjukdom.

flocken
0

Kitty hade rivit sönder sig helt oxå. Här är hon nybadad oxå Alla såg olika ut. Vissa rev sönder sig helt. Vissa hade bara kala fläckar.

…………………………………..

[Alexis78]
0

#12# Uppenbarligen gör det det. Just Sellnic är en lurig sjukdom, jag har själv haft  ett par marsvin som såg olika ut och båda hade det.

Usch, vi får hålla tummarna att det inte är det ts har fått, även om det verkar så.

thildatessie
0

ok!då ringer jag honom imorgon. antar att det blir myycket dyrare om han tar emot oss imorgon. Tar ni med kompis till veterinären eller bara det sjuka?

Fridaaaa
0

#16 Räcker med den sjuka. Då måste behandla alla marsvinen vilket fall om det är sellnic :)

[Alexis78]
0

Jag brukar ta med en kompis som stöd, har märkt att mina blir lugnare av det, men som Frida säger så spelar det ingen roll i sjukdomssynpunkt eftersom alla ändå måste behandlas.

[donkeyqueen]
0

Är man tvungen att "behandla" buren ocxå om det är sellnic?

thildatessie
0

men jag måste väl inte behandla alla om dem inte visar symptom? eller kan dem bära på smittan ändå.. undrar samma som #19  och med vilket medel?

Lixim
0

När vi hade sellnic fick vi stronghold (och ja man ska behandla alla)

Vi sanerade med virkon.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

thildatessie
0

ok… :( ska ta med Thilda både som sällskap men även pga att jag känner några oroande bölder/tumörer vid hennes buk.. :(

[Alexis78]
0

#20# Tyvärr så måste du det då de kan bära på det och risken är att smittan bara går runt om man inte behandlar alla. Även buren ska saneras vid varje behandlingstillfälle. Buren tvättar du av med Vircon,

marsvinen behandlade jag med Aducate.

thildatessie
0

#23 hur funkar det med buren om man har en bokhyllebur?.. det är ju trä.. virkon som man köper på granngården? heter den något speciellt?

[Alexis78]
0

#23# Nej, jag tror det heter just Virkon, du kan ju säga att det är för att sanera burar för säkerhets skull.

Jag har för mig att bokhyllan har någon belägganing på sig så att den är slät när man tar på den, den är ju lackad kan man säga (kommer inte på vad det heter) så det blir ju inte riktigt som rent trä som gärna suger åt sig Ohyra.

Jag fyllde en sån där sprayflaska man har till växter, plastflaska och sprutmunstycke, med virkon och så sprayade jag över hela buren så det nästan var rinnande. Sen låter man det stå helst en kvart innan man torkar torrt.

thildatessie
0

#25 japp det har den. ok får handla imorgon då… ush va jobbigt det känns nu :( mina grisar

[Alexis78]
0

#26# Det är jättejobbigt, men nästan värst innen man börjat och man bara har det framför sig. När du väl satt igång så går det nästan av sig självt.

Men vi kan ju fortfarande hoppas att det inte är sellnic, du har ju inte varit hos vet ännu.

thildatessie
0

#27 nej det är ju inte säkert men det känns som det nu eftersom att alla tror det i tråden :(

Fridaaaa
0

Sellnic är mycket enklare att bli av med än Ringorm :)
Kräver inte lika mycket sanering som Ringorm.

[saphirasmarsvin]
0

Enligt denna tråd avdödar inte Virkon S skabbdjur. Det står inte heller nämnt på Virkon S produktblad att det skulle ha någon bevisad effekt mot skabbdjur. Det verkar vara Sebacil som gäller i så fall.

ÅkeSmeeBeckman
0

För två månader sen fick Åke fem olika hudparasiter. En av dem åt hud så han fick tre olika sprutor och blev frisk efter tio dagars antibiotika.

Jag trodde det var sellnic men nä. Det enda sättet är att ta henne med kompisen till veterinären och se vad de säger.

Håller tummarna för er!

ponytails
0

# 31  Kära tider, fem olika hudparasiter! Var det running lice, static, sellnic och 2 st till? Vilka kan det vara? Ingen av dem botas med spruta och antibiotika och sen borta på 10 dagar…

Den som åt av hans hud var sellnic. Det behandlar man med Stronghold eller Advocate. Som flera tipsar här redan. Först 1 st Spot on, sen 1st igen efter 4 veckor.

Du har nog fått lite fel information av din veterinär om vad som felades dit marsvin för två måndarer sen. Skönt att den blev bra i allafall! Glad

LisenN
0

#32 En ivomec spruta kanske?

LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus

ponytails
0

Jo, jag tänkt först det men så läste jag "tre olika sprutor och blev frisk på 10 dagar"

Ivomec är en spruta varje 10:e dag 3 gånger. Inte alla på en gång Flört

Hoppas ingen veterinär fortfarande använder Ivomec. Det är helt onödigt sen Stronghold och Advocate kom. (Dessutom tar de även static och löss.) Dyrt för djurägaren och ont på marsvinet med Ivomec sprutor.

ÅkeSmeeBeckman
0

Haha jo jag vet inte så mycket för jag blev tvungen att åka iväg och jobba och mamma fick ta honom dit och veterinären var dålig på svenska. Hon snackade lite tyska.

Men jag ska leta fram Åkes journal och kolla upp vilka för hudparasiter han hade egentligen. Inte bra för mig att vara riktigt okunnig om hans hudparasiter :D

Men han har iallafall fått tre olika sprutor, och tio dagars antibiotika, det vet jag. Kanske det låter skumt, ja :)

LisenN
0

#34 Möjligt att det var ivomec och 2 helt andra preparat mot nåt annat, en antibiotika spruta och nåt mer kanske?

Men fem olika parasiter? Finns det verkligen så många? :S Skabb iofs utöver de som du räknade upp i #32.

thildatessie
0

ringde dem idag och nu ska jag tydligen ringa på måndag istället för han hade inte hunnit kolla än…. åh, mina grisar mår ju inte bra Gråter det är jättejobbigt

Fridaaaa
0

#37 Ring någon annan då och få tid?

[Alexis78]
0

#38# Håller med. Sellnic är allvarlig på det viset att marsvinen om det inte behandlas, alltså i extrema fall, kan dö av det då klådan bara blir värre och värre och de tillslut inte kan göra något annat än att klia sig. Därför måste du ordna en tid nu, om inte den vet du ringde är intresserad får du ringa någon annan.

thildatessie
0

har kollat runt och ringt i närheten men ingen har tid

[Alexis78]
0

#40# Då får du ringa till dom lite längre bort.

thildatessie
0

ingen av dem kliar sig så mycket så att dem inte klara det till måndag.. ta det inte fel, jag bryr mig om dem. men jag kan inte ta mig längre bort än till dem jag redan ringt.

[Alexis78]
0

#42# Jag uppfattade det som att du skulle ringa igen på måndag, inte som att du hade en tid bokad på måndag. Ber om ursäkt om jag missuppfattade.

thildatessie
0

#43 du förstod rätt. men jag hoppas på att få redan på måndag

flocken
0

MIn unge hade inga symptom på skabb. 2 dygn senare dick han somna in för då hade han kliat sönder hela nacken. Han blev tillslut galen av klåda. Han blev helt paralyserad. Så det kan gå fort. Men nu är det Söndag. Jag håller tummarna. Bara behandlingen sätts in så kan man känna sig lugnare.

…………………………………..

[Alexis78]
0

#45# Precis, det kan gå jättesnabbt så veterinärvård snabbt är ett måste. Finns ingen i närheten får man ordna sjuts till en som finns längre bort.

ponytails
0

#45 Det är ett extremt fall, att behöva avliva efter två dygn för så svåra sår i nacken att allt hopp är ute. Tråkigt Gråter

Det är normalt att klådan kan bli så svår från en dag till en annan att de får krampliknande anfall. Men behandling med Stronghold el Advocate hjälper på några dagar mot klådan. Huden börjar bli normal och läka snabbt och behandlingen får inte glömmas bort efter 4 veckor fastän marsvinet ser bra ut då.

De marsvin som dött eller behövt avlivas av sellinic som jag vet har gått flera månader. (Okunniga ägare och okunning djuraffärsveterinär samt okunnig djuraffärspersonal inblandade.) Av den svåra klådan slutar marsvin tillsist att äta. Huden blir sårig och utvecklas till elefanthud. Marsvinet blir mkt magert och dör. Detta går alltså inte på ett par dagar!

Det är lugnt tills måndag och en tid framåt. Håller tummarna att du får tid redan imorgon, måndag Glad

[Alexis78]
0

#47# Visst hjälper stronghold eller advocate mot klådan, precis som flocken skrev, men för att det ska kunna hjälpa krävs ju att ägaren tar marsvinet till veterinär som kan skriva ut medlet.

thildatessie
0

ikväll halv sju åker vi till veterinären! Thilda får följa med så han kan klämma lite på henne med.

[Prutten]
0

#49 Lycka till!

Sedan en fråga, har än så länge inte behövt vetrinärvård, men finns det inte akuten eller något liknande för djur? Måste man beställa tid? En del kan ju hinna dö om det är illa.

Fridaaaa
0

#50 Jo det finns akuttider på de allra flesta ställen :)

LisenN
0

#50 Det beror på vart man bor, här är det svårt att få en jourtid.. Det enda vi har med jour dygnet runt är distriktsveterinärerna och dom prioriterar lantbruksdjur så det kan ta tid att få hjälp.

En del större djursjukhus har öppet dygnet runt så vi åker till Strömsholm när det är akut. Dit har vi drygt 10 mil så ja, djur kan hinna dö på vägen :(

[Prutten]
0

#51 #52 Antar att Blåstjärnan i Göteborg har jour/akuttider då. Men det kanske ni inte vet om ni bor här.

Fast jag har för mig att mina föräldrar fick komma akut med dom katter vi hade när jag bodde hemma (för länge sedan).

Men jag hoppas att det löser sig för TS idag.

Vilmaaxx
0

Ringorm är ruggit jobbigt.

Sanering, bada, inte få kela med marsvinen ):

thildatessie
0

tror inte att ni kommer gilla detta men jag vill bara att mina grisar ska bli friska och lyckliga igen. veterinären ringde mig idag och frågade om jag kunde komma direkt för att han var tvungen att åka iväg på akut, jag hade inte möjlighet då men han lovade att höra av sig om det inte gick att komma idag, annars skulle det bli halv sju som planerat. Han ringde innan och sa att det tyvärr inte gick då det drog ut på tiden så han skrev ut medecinen som jag kan hämta på apoteket imorgon.. vet att det inte är bra pga att han inte har undersökt hennen men jag vill få dem friska, alla tecken visar ju på att det är sellnic

Fridaaaa
0

#55 Vad skrev han ut?

thildatessie
0

#56 helt ärligt så vet jag inte.. han är alltid så kortfattad i telefon och sen bara lägger han på. men han har ju läst på och visste att det var spot-on ..

Fridaaaa
0

#57 Okej för Sellnic behandlas med Stronghold eller Advocate i regel :)
Inte hört att man använder spot-on :) Men kanske går det med?:P

ponytails
0

Jag skrev ovan också angående Spot on. Det är Stronghold eller Sellnic Glad

Här är dosering för Stronghold 30 mg Spot On till marsvin över 800g. Behandling upprepas efter 1 månad.

Lycka till!

#58 Man kallar mediciner deras beredningsnamn ibland. Mediciner kan vara tablett, tuggtablett, oral suspension, oral pasta, örondroppar, Spot-on, injektionsvätska, mfl, mfl. :)

Fridaaaa
0

#59 Aha då fattar jag :) Trodde spot-on var ett "märke" men då fattar jag :D

thildatessie
0

#59 tack, han frågade om dem vägde över 800 och skrev sedan ut för 4 st och två behandlingar. trodde det var 2 veckor mellan?

thildatessie
0

tror ni att jag måste ta bort och byta plastduken som är i botten när jag sanerar buren? tänker mig att plast drar till sig bakterier? eller behövs det inte?

Fridaaaa
0

Jag hade 4 veckors mellanrum.

Tror inte det behövs. Jag har har innebur har ju platsbotten och den kunde jag inte direkt byta ut. Så virkonade den ett par omgångar:)

thildatessie
0

#63 okej va skönt. Då blir det 4 veckor.  ska man även tvätta av golvet i djurrummet? dem brukar ju gå där så smittan kanske sitter i? mysrullar och hus?

Fridaaaa
0

Jag tog Virkon S och sprayade på husen och bur. 
Har inte mysrullar men dem bör tvättas, i 90-95 grader helst så det försvinner:)

thildatessie
0

ok tack!

thildatessie
0

nu är jag hemkommen från apoteket! fick bara ett paket idag så hämtar nästa på fredag när det har kommit in. Idag påbörjas behandlingen! :D