Är det en bra vikt?
Jag vägde mina snart 6 månaders grisar, är detta en bra vikt för dom?
975g och 993g.
Är det bra vikter?
Låter mycket :) Men det är såklart olika från marsvin till marsvin hur stora dem är osv. Man ska inte stirra sig blind på vikter utan storlek och form :) Man ser om ens marsvin är överviktig eller inte.
Är det honor eller hanar du har? Min 9månaders hane väger 953 gram:)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag tyckte med det lät lite mycket, mina är 6 månader och väger 750 gram… men mina är honor
Det är hanar:)
Pelletsen dom får ger mycket hull , därför ska jag ju byta till kornkross:)
#3 Men mina får med pellets:)
Beror kanske på vilket pellets, mina får svenskt foder: kanin&marsvin blandat med havre:D
Känn på dom, vikten kan man inte gå efter. Dom ska kännas "lagom", inga ben ska sticka ut (ryggrad, revben, höfter) men det ska heller inte vara ett tjockt lager fett utanpå.
Är dom för feta tar du bara bort pelletsen och ger hö+grönsaker :)
LisenN sajtvärd på Nära föräldraskap ifokus
#4 Vart köper du dina pellets?
Börjes i Tingsryd hehe men tror Lantmännen eller Granngården med har:) Det är en blå säck med en dvärgvädur på. Jag köper alltid 25kg säck eftersom jag har 4marsvin och 5 kaniner. Men den finns i 4,5kg och 10 kg med:)
#7 ok, tack! Är det redan färdigtblandat med havre då?
#8 Nej jag köper havre brevid, för ger det till hönsen med:)
Jag tycker också det låter rätt mycket. Min lilla 7-månaders väger 700g, fast han är väldigt liten dock :P Ska du ge pellets bör du ge fettfattig med lågt kalcium. Annars kan gröt av kruskakli och vatten vara bra kraftfoder för dina om de redan är så stora. Ca ½-1dl om dagen brukar vara lagom till 2 marsvin.
Jag ska börja med kornkross så dom kommer nog minska lite gram på den vägen ;)
#12 Kanske räcker med hö & grönsaker? Många marsvin klarar sig bra på bara det :=D
Är jag den enda som tycker att det inte låter mycket? :D Min 4,5 månaders marsvin väger redan 800g. Men det beror nog på hans gener. Pappan till mitt marsvin väger ca 1,6kg, och vad jag hört så har de flesta av hans avkommor vägt 800g vid 4 månaders ålder. Så det beror nog på individen hur snabbt och mycket de växer :)
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Min egenuppfödda hane på snart 7 mån väger 1200g!! Han är stor och väldigt muskulös. Riktigt fin i kroppen. Så vikt skiljer så himla mycket från individ till individ.
#14 Fast du kan ju inte säga att det är normal vikt för att du jämför med ett jättemarsvin! ;) Ditt marsvin har inte cuy i sig?
#16 Nej, det kan ja nog inte säga, men jag tycker inte det är konstit att TS marsvin är så stora. Reagerade bara på det att alla tyckte det lät som de nästan skulle vara för stora (obs. nästan!). Ville för det mesta föra fram med mitt inlägg att man inte behöver stressa över det att marsvinen skulle vara för stora i 6 månaders ålder, för att det finns marsvin som är större :)
Nej han har inte cuy i sig, inte i alla fall så långt som jag kan hitta i hans stamtavla. Hans pappa kommer från england, så kanske de skulle kunna ha där en aning större marsvin? Men cuy har han inte.
Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)
Jag tycker att det låter helt normalt!
Mina första två hanar vägde ca 920g vid samma ålder och de var verkligen inte tjocka, och en annan av mina två hanar jag har nu vet jag vägde ca 870g som 4,5 månader gammal, inte ett dugg tjock han heller. Och i slutändan blev alla tre ändå bara 1000-1100g stora. Jag vet många marsvin i samma ålder som vägt lika mycket.
Olika marsvin växer olika fort, helt enkelt! Konditionen sitter inte i vikten. Och muskler väger mer än fett. ;) Känn på kroppen istället om du är orolig för att de ska vara tjocka, men jag tror inte att du behöver vara orolig.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Mina har en trappa till en till våning som ger dom mer möjlighet till att röra på sig och att få muskler, dom har fått bra med muskler och är smidiga och starka.
Kanske därför dom väger lite mer ;)