Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 994 ggr
fia-mia
0

AKUT hjälp kring förstoppning

Min ena gris har fått för sig att äta vaxduken i buren, i alla fall gnaga på den. Det började igår med att hon hade gnagt bort bitar men troligen inte ätit av den. Men det ser ut som att hon har svalt en del idag och magen känns svullen, bullig liksom. Hon gnäller lite när jag klämmer på magen, mer än hon gjorde igår. Hon är pigg i övrigt.

Tänkte ringa vet. imorgon men undrar vad jag kan göra så hon inte blir sämre. Har ingen proviva hemma men kan improvisera i övrigt.

Vägde dem igår efter att hon gnagt vaxduk och då vägde hon 1000g, idag 970g. Vet inte om det är "slumpen" eller om det har med detta att göra.

Hoppas någon kan ge mig svar!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Hultan
0

Om hon har ont när du tar henne på magen och hon dessutom är spänd över buken skulle jag inte vänta till imorgon, då kanske hon ligger död i buren. Åk direkt till vet!!

Med sunt förnuft kommer man långt!

fia-mia
0

#1 Jag satte henne i en transportsbur för att se om hon gjorde några behov vilket hon gjorde. Nu pep hon inte alls när jag petade på magen så jag känner mig betydligt lugnare. Men jag ska se till henne ordentligt i kväll och blir det värre åker jag direkt. Jämförde magen med andra grisen och det kändes inte så allvarligt som jag först tyckte. Jag avaktar några timmar

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Athia
0

Om du inte kan träffa veterinär direkt så prova med varmvatten och försiktig massage på magen. Linda in i handukar med en varmvattenflaska efter.

Rörelse kan hjälpa också om hon är pigg, försök at locka henne att springa runt lite.

fia-mia
0

#3 De är flyttade till en gallerbur för att inte kunna tugga i sig mer vaxduk och de far glatt runt där och utforskar.

Jag har en tendens att vara överdrivet nojig så de kommer helt klart klara sig tills imorgon. De ska få en varmvattenflaska i fall att. Tycker nog båda grisarna är något svullna men inte så allvarligt som jag först tyckte. Den vet. som är mest kunnig på smådjur har inte jour så jag tror inte att det hade hjälpt mig speciellt.

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Linnet
0

Tror inte det är nån fara, våra har käkat plastpåsar som stått för nära buren. Hon har knappast fått i sig mycket.

fia-mia
0

#5 skönt att höra! de får bo i en mindre bur tills vaxduken har ersatts av plastmatta

MVH Mia (miisasphoto.tk)

godisgrisen
0

Jag tror inte att vaxduksätandet är så farligt för hennes hälsa. Däremot kan ett plötsligt gnagande på något bero på att marsvinet inte mår bra. Kanske är det något problem med magen som gör att hon i frustration gnager. Håll koll på henne. Betendeförändringar betyder ofta något.